Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-03, 01:21
  #1
Medlem
Hejsan!

Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna fråga, men det får bli under detta ekonomiforum!

Har somsagt en fråga om socialbidrag, jag är 19bast, går inte skola(tog uppehåll) , bor hemma och är arbetlös men jobbsökande!
Nu vill ajg veta hur lätt det är för mig att få socialbidrag, och vad man oftast säger för att vilja få "som man vill"!

Hoppas någon har svar på detta!
Citera
2005-11-03, 09:23
  #2
Medlem
Du kommer inte få något socialbidrag alls i fall det inte finns speciella omständigheter som gör att du inte kan bo hemma. Dina föräldrar är skyldiga att försörja dig tills du är 21 år gammal sen efter det kan du få socbidrag.
Citera
2005-11-03, 10:34
  #3
Medlem
8222s avatar
Är det verkligen 21 gränser går vid? Vet att det var det förr i tiden, men är det inte 18 nu?
Citera
2005-11-03, 11:46
  #4
Medlem
yendors avatar
Kan man bo hemme så får man inget oavsett om man är över eller under 21. Det går dock att tvinga till sig bidrag om man verkligen vill....

Man kan förväntas betala hyra till förälder/föräldrar som inneboende när man är över 21 men det krävs att det är skälig hyra.

Vill du komma därifrån så är bästa vägen att skaffa ett jobb, spelar ingen roll vad det är så länge du tjänar pengar. Håller du kvar vid det i ett år så har du kvalificerat in dig i samhället.
Citera
2005-11-03, 12:27
  #5
Medlem
mm, Tänkte låta föräldrar na ringa till socialen, då jag hört att det är större chans att jag får bidrag då, om dom säger att dom itne har råd att ha mig hemma osv eftersom jag inte har någon egen inkomst så msåte dom "stå" för allt!

Ska försöka snacka med föräldrana som detta så dom ringer nästa vecka eller så, Vet någon föresten o mdet är ett "LÅN" eller fasta pengar?
dv.s att jag får 3100 i månaden och sedan när jag får jobb måste betala tillbaks dom pengar jag fått!?
Citera
2005-11-03, 14:27
  #6
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaedecke
Du kommer inte få något socialbidrag alls i fall det inte finns speciella omständigheter som gör att du inte kan bo hemma. Dina föräldrar är skyldiga att försörja dig tills du är 21 år gammal sen efter det kan du få socbidrag.

gränsen går vid 18 år, eller tills dess att personen har avslutat gymnasiet.
Citera
2005-11-03, 23:04
  #7
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
gränsen går vid 18 år, eller tills dess att personen har avslutat gymnasiet.


Är du helt säker? är det inte 20 eller 21 om personen bor hemma?
Citera
2005-11-03, 23:35
  #8
Avstängd
Det är 18 år om man har avslutat sin skolgång. I annat fall är det 21 år.

Föräldrabalken 7 kap 1 §:

Citat:
Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga.
Citera
2005-11-04, 10:46
  #9
Medlem
yendors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shibaja
Det är 18 år om man har avslutat sin skolgång. I annat fall är det 21 år.

Uppehåll i skolgången betyder att den inte är avslutad.
Citera
2005-11-06, 19:34
  #10
Medlem
Är man över 18 år och inte inskriven i skolan (tex att man officiellt hoppat av gymnasiet eller studerat klart) så är inte dina föräldrar försörjningsskyldiga vilket betyder att du har rätt till socialbidrag om du inte har egna pengar på nått konto eller i form av aktier, fonder etc. Du ska vara till arbetsmarknadens förfogande och svårare än så är det inte.
Eftersom att du bor i en hushållsgemenskap med dina föräldrar så har du nog inte rätt att få bidrag till hyra, men däremot till ditt uppehälle..

Det är väl bara ringa till socialkontoret och säga att du vill söka försörjningsstöd så avgör de om du har rätt till det eller inte
Citera
2005-11-07, 01:20
  #11
Medlem
Varför är socialbidrag det dumaste jag kan gå på? så länge man inte går på droger osv, som jag INTE gör så är det ju helt lungt?
eller finns det någon annan negativ sida med Socialbidrag?

Hörde att en poalre sa i stil med "om du har ett sparkonto eller liknande, så sätt över dom pengarna på din farsas/morsas konto" vad menar han med det?

Bidrag är väl lett bidrag, alltså , jag behöver inte betala tillbaks det senare när jag får pengar osv?


Tackar för alla bra svar hittills!
Citera
2005-11-07, 01:28
  #12
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shibaja
Det är 18 år om man har avslutat sin skolgång. I annat fall är det 21 år.

Föräldrabalken 7 kap 1 §:

Men det där måste ju betyda att de inte är underhållsskyldiga om du slutat gymnasiet i normal tid, och är 19 eller 20 år gammal?

Borde inte ett bra trick om man vill flytta hemifrån vara att dela en lägenhet med en kompis (som har någon slags inkomst och kan stå på kontraktet) och sedan tigga bidrag när pengarna är slut några månader senare? Då lär ju risken att soc tvingar dig att flytta hem till föräldrarna vara extremt liten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback