2013-06-09, 22:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YingYang-
Det är hänsynslöst av dom att kräva. Hundar är som en familjemedlem.

Nej, hänsynslöst är att skaffa djur när man är i ekonomiskt trångmål. Vad gör personen om hunden blir sjuk och behöver vård exemepelvis? Anser du att skattebetalarna skall stå för även sådant?
Citera
2013-06-09, 22:20
Medlem
Spyrrans avatar
Gäller det enbart hund och den kommunen?

På sätt och vis kan jag förstå det, då det kostar att ha hund. Men att man ska få avslag direkt utan en möjlighet att sälja hunden? För det kan ta tid att sälja en hund, speciellt om den är vuxen. Nja, det är inte okej. Om man frågar mig alltså.
Citera
2013-06-10, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nej, hänsynslöst är att skaffa djur när man är i ekonomiskt trångmål. Vad gör personen om hunden blir sjuk och behöver vård exemepelvis? Anser du att skattebetalarna skall stå för även sådant?
Att ha hund är inte dyrt, en försäkring går på ett par hundringar. Skattebetalarna (jag är en av dom) har givetvis inget emot att han behåller hundarna, som säkert är viktiga för honom.
Citera
2013-06-10, 13:24
Medlem
I orginalartikeln står det ju tydligt och klart att vedebörande chef på socialförvaltningen inte står bakom beslutet. Sant är att man vid långvarigt försörjningsstöd skall avyttra kapitalvaror för att på så sätt bidra till sin egen försörjning. Huruvida ett par begagnade hundar räknas dit måste till syvene og sidst avgöras i rätten. Jag är dock ganska övertygad om att han inte skulle behöva sälja hundarna vid ett kortvarigt stöd enligt förvaltningsrätten. Har man ett långvarigt behov och mycket dyrbara hundar kan evetuellt utfallet bli ett annat. Dyra jaktchampions kan ju vara vära nästan tresiffriga belopp, men inte heller då tror jag att kravet skulle ställas.

Däremot får man naturligtvis inget extra stöd för hundarna utan får betala för dem utifrån riksnormens 3880 kr.
Citera
2013-06-10, 19:07
Moderator
blomvattnares avatar
Barn och familj --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2013-06-10, 19:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YingYang-
Att ha hund är inte dyrt, en försäkring går på ett par hundringar. Skattebetalarna (jag är en av dom) har givetvis inget emot att han behåller hundarna, som säkert är viktiga för honom.

Bara maten till hundarna går på de där hundralapparna. Försäkring kan man säkert lösa för ett par hundringar också men den täcker definitivt inte fullt ut om en hund blir allvarligt sjuk.

Håller fast vid att det är direkt oansvarigt att hålla sig med husdjur när man inte ens klarar att försörja sig själv.

En av skattebetalarna är jag, har defintivt inte lust att stå för sådant.
Citera
2013-06-10, 20:29
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockarring
Vi ser direkt och varje månad om den sökande har inkomster från FK eller CSN. Tror de flesta kommuner har tillgång till detta.

Ja, men detta förutsätter att TS lyfter CSN eller ersättning från FK. Gör inte TS det så upptäcks det inte, förutsatt att soc inte kollar av alla enskilda utbildningsanordnare.
Citera
2013-06-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jungleboy2
Jag vet ingen som har tvingats att sälja, även folk i centrum som "på papperet" är miljonärer, som mig själv. Däremot så trakasserade de just en av mina barns mamma då hon sökte och nyligen hade flyttat; hon skulle specificera varje utgiftpost, och det hon ansökte om. Hon fick avslag för en potatismosare (typ 39 kr) och en vitlökspress (för någon tjuga). Då bad jag henne överklaga eftersom faktiskt behövde potatismosaren för det lilla barnet, och långt senare fick vi rätt också. Vi vann i domstolen. Det hela var otroligt patetiskt. Men eftersom jag visste att vi hade rätt (man behöver mosa potatisar till spädbarn), så skrev vi en enkel överklagan på 5 minuter med den motiveringen jag nyss sade.

Dock fick hon avslag för vitlökspressare; de ansåg precis som socialsekreteraren sagt att det inte var något "nödvändigt". Och det är klart att de hade rätt. Men jag undrar vad det kostade samhället hela grejen med domstol osv för att undvika att betala en potatismosare och vitlökspressare till en ensamstående mamma?

Blev faktiskt chockad över en kvinna kunde bete sig så grymt mot en annan kvinna - och hennes barn (vårat), utan någon som helst grund. Det var X's första kontakt med soc övht.
...eller så kunde du bjudit henne på en potatispress.
Fast du kanske har många mammor att försörja, det kostar på att spruta oplanerat.
Citera
2013-06-11, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dayne
Eftersom du måste lämna in kontoutdrag varje månad så ser dom det. Dock kan du ju använda någon annans konto
Hur ska de kunna se om han pluggar bara för att han lämnar in kontoutdrag? Man har inte automatiskt CSN bara för att man pluggar.
Citera
2013-06-11, 06:18
Medlem
[quote=jungleboy2|43794558]Jag vet ingen som har tvingats att sälja, även folk i centrum som "på papperet" är miljonärer, som mig själv. Däremot så trakasserade de just en av mina barns mamma då hon sökte och nyligen hade flyttat; hon skulle specificera varje utgiftpost, och det hon ansökte om. Hon fick avslag för en potatismosare (typ 39 kr) och en vitlökspress (för någon tjuga). Då bad jag henne överklaga eftersom faktiskt behövde potatismosaren för det lilla barnet, och långt senare fick vi rätt också. Vi vann i domstolen. Det hela var otroligt patetiskt. Men eftersom jag visste att vi hade rätt (man behöver mosa potatisar till spädbarn), så skrev vi en enkel överklagan på 5 minuter med den motiveringen jag nyss sade.

Dock fick hon avslag för vitlökspressare; de ansåg precis som socialsekreteraren sagt att det inte var något "nödvändigt". Och det är klart att de hade rätt. Men jag undrar vad det kostade samhället hela grejen med domstol osv för att undvika att betala en potatismosare och vitlökspressare till en ensamstående mamma?

Blev faktiskt chockad över en kvinna kunde bete sig så grymt mot en annan kvinna - och hennes barn (vårat), utan någon som helst grund. Det var X's första kontakt med soc övht.[/QUOT
du miljonär men låter ditt barns mamma gå till soc.Hon har nog gaffel när hon äter OJ potatisen blev mosad .Sjukt att kräva en potatismosare.Så skattebetalarna fick betala domstolen.Klart man vill ha rätt men soc. ska ju hjälpa människor i första hand ,hon får gå till loppis där kan hon köpa el.säkert få lite saker om hon ej har och berättar hur hon har det.
Citera
2013-06-11, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
...eller så kunde du bjudit henne på en potatispress.
Fast du kanske har många mammor att försörja, det kostar på att spruta oplanerat.

Varför ska ja bkuda henne på det?
Vi har ju ett välfärdssystem. Jag har mycket god kontakt med mina barn.

Citat:
Ursprungligen postat av lottis3
du miljonär men låter ditt barns mamma gå till soc.Hon har nog gaffel när hon äter OJ potatisen blev mosad .Sjukt att kräva en potatismosare.Så skattebetalarna fick betala domstolen.Klart man vill ha rätt men soc. ska ju hjälpa människor i första hand ,hon får gå till loppis där kan hon köpa el.säkert få lite saker om hon ej har och berättar hur hon har det.

Jag är bara miljonär på papperet om jag säljer min lägenhet och gör då en reavinst på 2milj ungefär. Så det är inte pengar jag har i fickan. Sättet från soc att agera visar att det bara är rätt att roffa åt sig det man kan. Men det visste jag innan ändå. Eller sen länge länge sen...
Och era attityder stärker bara den synen. Svenssons = fega rövslickare...
Senast redigerad av jungleboy2 2013-06-11 kl. 11:13.
Citera
2013-06-11, 11:19
Bannlyst
Gör så att du pluggar och går på soc och sen söker du soc den 31okt. Då har du redan varit på möte för få ut för november. Sen får du hela csn-beloppet i klump (ram tills dess). Och det är lagligt. Gjörde det hela tiden när jag läste på teknisk högskola..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in