2013-06-09, 23:46
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorvens
hej, letat som ett djur över internet men hittar ingenting...

mitt tennis-rack jag för länge sedan köpte har nu gett upp! Det är ett fint racket och känns så onödigt att slänga det.
går det att byta/laga själva tråden i tennis-racket? någon som vet var man kan göra det? (skåneregion)

TACK!

Är det bara senorna som är av? Om det är fallet så är det bara att lämna in det på strängning på vilken tennisklubb som helst, kostar någon hundralapp!
Citera
2013-06-10, 00:12
Medlem
Markmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Då drar äntligen grässäsongen igång igen. Klart roligaste tennisen där tycker jag. Roddick är definitivt saknad. Mjukstart med Halle och Queens, förhoppningsvis så sänder Eurosport från Queens som vanligt.

Bra startfält i Halle, Federer och Haas är med. Där tror jag Brands kan bli riktigt farlig, så de får se upp. Tror han kan "överraska" i Wimbledon också om han får en bra lottning.

Federer och Haas skall spela dubbel tillsammans också.
Citera
2013-06-10, 00:32
Medlem
NirvanAs avatar
Hur länge tror ni Nadal kan hålla denna nivå? Hans spelstil är ju som bekant väldigt påfrestande och han kom för inte så längesen tillbaka från 7 månaders skadeuppehåll...
Citera
2013-06-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Är det bara senorna som är av? Om det är fallet så är det bara att lämna in det på strängning på vilken tennisklubb som helst, kostar någon hundralapp!

De flesta sportbutikerna borde också göra sånt. I alla fall om de vill vara en bra sportbutik.
Citera
2013-06-10, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hur länge tror ni Nadal kan hålla denna nivå? Hans spelstil är ju som bekant väldigt påfrestande och han kom för inte så längesen tillbaka från 7 månaders skadeuppehåll...

På grus så kommer han hålla ungefär denna nivån ända tills han slutar. Så allt handlar om hur länge han vill spela. Jag tror nämligen att han kommer lägga av illa kvickt om han känner att han tappar för mycket på grus, det kommer inte bli någon karriär där han spelar flera år och inte kommer förbi kvartsfinalen i Roland Garros. Det tror jag.

Han är dock inte lika bra som 2010-11 tycker jag, men han är bra nog för att slå en Djokovic som har problem och Ferrer alla dagar i veckan. Nu tror jag i och för sig att han hade slagit de andra också vem än han hade fått möta men jag tycker ändå inte han håller exakt lika hög nivå som han gjort en gång. Men han är så bra så det räcker ändå som sagt. Han kan nog vinna Roland Garros igen.
Senast redigerad av terribilis 2013-06-10 kl. 00:45.
Citera
2013-06-10, 02:08
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeStreetKing
Tycker det är befängt att påstå att Federer idag är bättre än 2006. Är ju bara att titta på hans spel så ser man en milsvid skillnad. Både hans rörlighet och defensiv är betydligt sämre, likaså hans servereturer. Även hans forehand tycker jag ser skakigare ut. Backhanden är stundtals stabilare däremot (har aldrig varit bra mot Nadal) och serven är bättre än när han slog igenom. Men på det hela taget är han utan tvekan en sämre spelare än när han vann som mest.

Är ju bara jämföra vilka han förlorade mot 2004-2007 och vilka som spöar honom idag. Nadal + Peak Safin är ett helt annat motstånd än Tsonga, Berdych, Söderling, Del Potro. Lägg till det att han numera konsekvent också får stryk av de "3 stora".

Kan ju även kolla på denna graf och fundera på hur vanligt det är att folk peakar efter 30:
http://farm7.static.flickr.com/6205/6136209542_447f7a8490.jpg

Är ju i princip standard att folk säger de är "bättre idag än för 5-10 år sedan". Det gör det dock sällan sant. Roddick påstod ju att han var bättre 2011 än 2003 t ex, hur många tror på det?

Hade inte kunnat säga det bättre själv.
Citera
2013-06-10, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markmag
Federer och Haas skall spela dubbel tillsammans också.

Det är bra att Federer vill träna upp volleyspelet för det har sett riktigt risigt ut den senaste tiden.
Citera
2013-06-11, 01:43
Medlem
TKD_1337s avatar
Jag visste inte att Berdych var ett stort fan av Nadal.

http://www.menstennisforums.com/showthread.php?t=284889
https://twitter.com/TomasBerdych
Citera
2013-06-11, 09:14
Medlem
Gideon-Stures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeStreetKing
Tycker det är befängt att påstå att Federer idag är bättre än 2006. Är ju bara att titta på hans spel så ser man en milsvid skillnad. Både hans rörlighet och defensiv är betydligt sämre, likaså hans servereturer. Även hans forehand tycker jag ser skakigare ut. Backhanden är stundtals stabilare däremot (har aldrig varit bra mot Nadal) och serven är bättre än när han slog igenom. Men på det hela taget är han utan tvekan en sämre spelare än när han vann som mest.

Är ju bara jämföra vilka han förlorade mot 2004-2007 och vilka som spöar honom idag. Nadal + Peak Safin är ett helt annat motstånd än Tsonga, Berdych, Söderling, Del Potro. Lägg till det att han numera konsekvent också får stryk av de "3 stora".

Kan ju även kolla på denna graf och fundera på hur vanligt det är att folk peakar efter 30:
http://farm7.static.flickr.com/6205/6136209542_447f7a8490.jpg

Är ju i princip standard att folk säger de är "bättre idag än för 5-10 år sedan". Det gör det dock sällan sant. Roddick påstod ju att han var bättre 2011 än 2003 t ex, hur många tror på det?
Skulle inte påstå att Safin var en så mycket bättre spelare än Del Potro, Tsonga och Söderling direkt. Han var ju betydligt ojämnare än någon av dom. Extremt hög högstanivå, men kunde torska mot vem som helst om han hade en dålig dag. Fick till exempel stryk av Thomas Johansson i Australian Open finalen 2002. Söderling slog visserligen igenom sent, och hade en kanske inte allt för underhållande spelstil, men efter genombrottet hade han mycket väl kunnat vinna en GS om det inte vore för den där jävla skadan.

Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jag visste inte att Berdych var ett stort fan av Nadal.

http://www.menstennisforums.com/showthread.php?t=284889
https://twitter.com/TomasBerdych
Vafan, e han tolv år gammal eller?
Senast redigerad av Gideon-Sture 2013-06-11 kl. 09:42.
Citera
2013-06-11, 09:41
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
På grus så kommer han hålla ungefär denna nivån ända tills han slutar. Så allt handlar om hur länge han vill spela. Jag tror nämligen att han kommer lägga av illa kvickt om han känner att han tappar för mycket på grus, det kommer inte bli någon karriär där han spelar flera år och inte kommer förbi kvartsfinalen i Roland Garros. Det tror jag.

Han är dock inte lika bra som 2010-11 tycker jag, men han är bra nog för att slå en Djokovic som har problem och Ferrer alla dagar i veckan. Nu tror jag i och för sig att han hade slagit de andra också vem än han hade fått möta men jag tycker ändå inte han håller exakt lika hög nivå som han gjort en gång. Men han är så bra så det räcker ändå som sagt. Han kan nog vinna Roland Garros igen.

Sant men vi får faktiskt ha i åtanke att han har varit borta i ett halvår på grund av skador och att han förmodligen inte är helt återställd ännu. Jag skulle tro att Nadal just nu inte ligger på mer än 90% av sin kapacitet, och ändå vinner han en GS.

Jag tror att Nadal har mycket mer att ge. Han var som bäst 2010-2011 som du säger, men vi ska komma ihåg att sedan fick Djokovic sitt superryck, och från halva 2012 och fram till nyligen har Nadal varit borta. Det intressanta är att Nadal, trots att han nu är en av de största genom alla tider, bara har vunnit US Open och Australian Open en gång och jag tror att han kommer ta de turneringarna flera gånger.

Min gissning är att Djokovic och Nadal kommer att dominera världstennisen nu i de närmsta två åren åtminstone, förutsatt att ingen av dem går och blir skadad. Det kommer bli grymt spännande att se vem av dem som kommer vara bäst, för det känns verkligen jämnt dem emellan.

Apropå om tennisen är bättre nu jämfört med förr, så ska jag erkänna att jag inte följde tennisen lika noga för 10 år sedan som jag gör nu, så jag kan ha fel, men om man ser till vilka spelare som kunde komma till final och även vinna GS-turneringar innan Federer och gänget tog över på riktigt, så känns det som att det finns en anledning till att vi nästan aldrig ser såna spelare gå hela vägen längre. De främsta storstjärnorna är helt enkelt för bra för att släppa igenom några spelare längre ner på rankingen på samma sätt som förr.
Citera
2013-06-11, 10:25
Medlem
Gideon-Stures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Jag skrev ett inlägg i Franska tråden som vidrörde ämnet. Angående Gulbis kritik mot Federer & co dvs. Summerat räcker Federers spel som underhållning för mig. Han låter sitt racket tala, likt en schackmästare drar sitt nästa geniala drag. Toppspelarna kan inte förändra sina personligheter. De råkar vara ödmjuka och kan hantera sitt humör. Det tror jag smittar av sig på andra spelare. De har inte råd att slösa energi på utbrott.

Bad boys och utbrott mot spelare/domare tillhörde sporten mer förr. De som gick och såg Herr Mcenroe ville även bli underhållen av han raseri mot domaren. Det finns så klart inte samma utrymme i dagens penningstyrda tennis där varje koncentrationssvacka kan kosta mycket. Dessutom ser coacherna till att tämja vildsporrar. Federer var själv rätt vild tidigt i karriären.

Då det gäller rivalitet borde det dock finnas mer rivalitet mellan spelare. Söderling är ett exempel på en spelare som såg sina motståndare som rivaler istället för kompisar, rivaler som han ville besegra till varje pris. Det är alldeles för många som är kompisar med varandra.

Visst saknar jag lite av spelare med udda personligheter som kunde få fnatt. Det blir lätt slätstruket om alla ska vara en svärmorsdröm.

Roddick var tourens sista bad boy. Nu finns det ingen värd namnet som törs gå i samma fotspår. Trist tycker jag. Trashade racket börjar bli ovanligt.
Youzny, den där ryssen, har ju få några sköna psykbryt på plan. Kanske ingen toppspelare direkt, men ändå.
http://www.youtube.com/watch?v=wrgKTYIvWCo
http://www.youtube.com/watch?v=fi-CgSO9Evw
Citera
2013-06-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Sant men vi får faktiskt ha i åtanke att han har varit borta i ett halvår på grund av skador och att han förmodligen inte är helt återställd ännu. Jag skulle tro att Nadal just nu inte ligger på mer än 90% av sin kapacitet, och ändå vinner han en GS.

Jag tror att Nadal har mycket mer att ge. Han var som bäst 2010-2011 som du säger, men vi ska komma ihåg att sedan fick Djokovic sitt superryck, och från halva 2012 och fram till nyligen har Nadal varit borta. Det intressanta är att Nadal, trots att han nu är en av de största genom alla tider, bara har vunnit US Open och Australian Open en gång och jag tror att han kommer ta de turneringarna flera gånger.

Min gissning är att Djokovic och Nadal kommer att dominera världstennisen nu i de närmsta två åren åtminstone, förutsatt att ingen av dem går och blir skadad. Det kommer bli grymt spännande att se vem av dem som kommer vara bäst, för det känns verkligen jämnt dem emellan.

Apropå om tennisen är bättre nu jämfört med förr, så ska jag erkänna att jag inte följde tennisen lika noga för 10 år sedan som jag gör nu, så jag kan ha fel, men om man ser till vilka spelare som kunde komma till final och även vinna GS-turneringar innan Federer och gänget tog över på riktigt, så känns det som att det finns en anledning till att vi nästan aldrig ser såna spelare gå hela vägen längre. De främsta storstjärnorna är helt enkelt för bra för att släppa igenom några spelare längre ner på rankingen på samma sätt som förr.

Jag håller med dig i princip allt du skriver. Nadal och Djokovic kommer att dominera men jag hoppas verkligen att Murray får ordning på sin rygg för han är den enda som kan utmana långsiktigt, han kan definitivt sätta käppar i hjulet om han får vara skadefri. Federer tror jag kommer att förstöra men han kommer inte att kunna göra det lika ofta som Murray har potentialen att göra. Bakom dessa två så ser det dock riktigt svagt ut. Jag är riktigt besviken att en spelare som Ferrer kan vara femte bästa spelaren i världen och i stort sett ohotat. Då gillar jag Ferrer men är besviken på att läget är som det är. Jag är väldigt besviken på spelare som t.ex Tsonga och Berdych. Del Potro har skadeproblem, skulle han inte haft det så hade han varit femma helt garanterat. Söderling är väldigt saknad, han var bättre än Ferrer och med tanke på hur det har utvecklat sig så hade han säkert kunnat spelat final i år också om han inte hade blivit sjuk.

Angående tennisen för 10 år sedan och nu, det är både och, toppen är bättre men botten är också sämre, som jag redan skrev i stycket ovan.

Angående Nadals nivå så var han definitivt på 100% nivå när han slog Djokovic. Man kan inte slå Djokovic i en Grand Slam i fem set om man inte spelar så bra man kan spela. Däremot så tror jag att Nadal har haft sin bästa tid i sin karriär, med det sagt så tror jag han kan vinna Roland Garros 10 gånger ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in