2013-06-07, 10:50
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Att prata om Federers backhand som en akilleshäl är att ta i nåt absurt. Mot Nadal ja men inte mot någon annan i hela världen.

Spelarna vet att det lönar sig att peppra slag mot backhandsidan. Vi såg Simon och Tsonga göra det. Sen om det räcker till seger eller inte är en annan femma. Ett taktiskt misstag är att han inte slicar mer och/eller springer runt och slår forehand. Men han ids inte slita alltför hårt utan går för vinnare om än backhandsidan kan vara väldigt fladdrig och osäker.
Citera
2013-06-07, 12:11
Medlem
Sergej Krotjuk är avstängd på livstid för spel på tennismatcher, ingen toppspelare direkt 486a som bäst och vann 3 matcher på Challengertouren.
http://www.atpworldtour.com/Tennis/Players/Kr/S/Sergei-Krotiouk.aspx?t=mr
Citera
2013-06-07, 15:12
Medlem
NirvanAs avatar
Är det fortfarande helt osäkert om Robin Söderling kommer kunna spela Tennis igen? Har inte hört nåt på länge...
Citera
2013-06-07, 15:27
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Är det fortfarande helt osäkert om Robin Söderling kommer kunna spela Tennis igen? Har inte hört nåt på länge...

Söderling blev nyligen intervjuad av BBC och artikeln länkades här i tråden: http://www.bbc.co.uk/sport/0/tennis/22598952. Från artikeln:

Citat:
The 28-year-old Swede, a two-time French Open finalist and former world number four, claimed a thumping straight-sets win over David Ferrer to win the Bastad tournament in July 2011 in his last appearance on court.

There was little sign of it then, but a virus that kept him bed-bound at times was already circulating his system.

Even now it restricts him to a short practice session every other day.

"Nobody can really tell me how long it will take," Soderling told BBC Sport of his recovery.
Citera
2013-06-07, 15:43
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Sergej Krotjuk är avstängd på livstid för spel på tennismatcher, ingen toppspelare direkt 486a som bäst och vann 3 matcher på Challengertouren.
http://www.atpworldtour.com/Tennis/Players/Kr/S/Sergei-Krotiouk.aspx?t=mr

Och eftersom tidningarna är helt värdelösa på att berätta VARFÖR han blir avstängd kan jag göra det nu.

Det handlar alltså om uppgjorda matcher där han själv gått med på att spela dåligt och med vilje förlora matcherna. Det rör sig tydligen om flera matcher.

Ska man tro de idiotiska rubrikerna låter det nästan som om han mördat någon på planen eller slagits med raketen. Men så är alltså inte fallet.
Citera
2013-06-08, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Spelarna vet att det lönar sig att peppra slag mot backhandsidan. Vi såg Simon och Tsonga göra det. Sen om det räcker till seger eller inte är en annan femma. Ett taktiskt misstag är att han inte slicar mer och/eller springer runt och slår forehand. Men han ids inte slita alltför hårt utan går för vinnare om än backhandsidan kan vara väldigt fladdrig och osäker.

Både jag och nej skulle jag säga som svar på det påståendet. Jag håller med om att han borde använda sin slice aningen mer. Däremot så måste dessa slicar vara helt otroligt bra då Tsonga är ett exempel på spelare som kan gå runt och använda sin forehand på sånt med framgång. Om han går runt så ska det bara vara emot spelare som Tsonga, inte mot spelare som Nadal, Djokovic och Murray. Visst ska han gå runt, missförstå mig inte men det gäller att vara extremt noga och välja rätt tillfällen då dessa spelare är så löjligt bra på att hinna upp bollar. Går man runt så lämnar man hela banan öppen för kontringsspelare som dessa.
Citera
2013-06-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Och eftersom tidningarna är helt värdelösa på att berätta VARFÖR han blir avstängd kan jag göra det nu.

Det handlar alltså om uppgjorda matcher där han själv gått med på att spela dåligt och med vilje förlora matcherna. Det rör sig tydligen om flera matcher.

Ska man tro de idiotiska rubrikerna låter det nästan som om han mördat någon på planen eller slagits med raketen. Men så är alltså inte fallet.

Spel på lägre rankade spelare och mindre turneringar borde stoppas. Alternativt att man höjer prispengarna och fördelar prispengar mer jämnt så att det inte lönar sig att syssla med bedrägeri. Det ska löna sig mer att spela bra än att spela dåligt med andra ord.
Citera
2013-06-08, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DukeStreetKing
Tycker det är befängt att påstå att Federer idag är bättre än 2006. Är ju bara att titta på hans spel så ser man en milsvid skillnad. Både hans rörlighet och defensiv är betydligt sämre, likaså hans servereturer. Även hans forehand tycker jag ser skakigare ut. Backhanden är stundtals stabilare däremot (har aldrig varit bra mot Nadal) och serven är bättre än när han slog igenom. Men på det hela taget är han utan tvekan en sämre spelare än när han vann som mest.

Är ju bara jämföra vilka han förlorade mot 2004-2007 och vilka som spöar honom idag. Nadal + Peak Safin är ett helt annat motstånd än Tsonga, Berdych, Söderling, Del Potro. Lägg till det att han numera konsekvent också får stryk av de "3 stora".

Kan ju även kolla på denna graf och fundera på hur vanligt det är att folk peakar efter 30:
http://farm7.static.flickr.com/6205/6136209542_447f7a8490.jpg

Är ju i princip standard att folk säger de är "bättre idag än för 5-10 år sedan". Det gör det dock sällan sant. Roddick påstod ju att han var bättre 2011 än 2003 t ex, hur många tror på det?

Roddick var utan tvekan bättre i alla fall 2009 än vad han var 2003. utan något som helst tvivel alls, överhuvudtaget!
Citera
2013-06-08, 01:11
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Roddick var utan tvekan bättre i alla fall 2009 än vad han var 2003. utan något som helst tvivel alls, överhuvudtaget!

Jag minns att Roddick fick mer ut av sin forehand tidigt i karriären. Den var liksom serven ett riktigt bra vapen. Sen tappade han offensiv styrka då han började stå långt bakom baslinjen och spela defensivt. Tycker han hade bättre offensiv 2003 då han vann US Open. Å andra sidan hade han en bättre defensiv 2009. Serven har alltid varit bra. Så det är hugget som stucket. Roddick är iaf grymt saknad.
Citera
2013-06-08, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Jag minns att Roddick fick mer ut av sin forehand tidigt i karriären. Den var liksom serven ett riktigt bra vapen. Sen tappade han offensiv styrka då han började stå långt bakom baslinjen och spela defensivt. Tycker han hade bättre offensiv 2003 då han vann US Open. Å andra sidan hade han en bättre defensiv 2009. Serven har alltid varit bra. Så det är hugget som stucket. Roddick är iaf grymt saknad.

Hade Roddick spelat på det sättet han gjorde tidigare i karriären så hade han blivit helt utskåpad av spelare som Nadal, Murray och Djokovic. Han anpassade sig efter sportens utveckling. För mig är det ingen som helst tvekan att han var klart bättre i slutet av sin karriär om man bortser från sista 1-1.5 åren.
Citera
2013-06-09, 21:29
Medlem
Då drar äntligen grässäsongen igång igen. Klart roligaste tennisen där tycker jag. Roddick är definitivt saknad. Mjukstart med Halle och Queens, förhoppningsvis så sänder Eurosport från Queens som vanligt.

Bra startfält i Halle, Federer och Haas är med. Där tror jag Brands kan bli riktigt farlig, så de får se upp. Tror han kan "överraska" i Wimbledon också om han får en bra lottning.
Citera
2013-06-09, 22:56
Medlem
hej, letat som ett djur över internet men hittar ingenting...

mitt tennis-rack jag för länge sedan köpte har nu gett upp! Det är ett fint racket och känns så onödigt att slänga det.
går det att byta/laga själva tråden i tennis-racket? någon som vet var man kan göra det? (skåneregion)

TACK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in