Citat:
Ursprungligen postat av
terribilis
På grus så kommer han hålla ungefär denna nivån ända tills han slutar. Så allt handlar om hur länge han vill spela. Jag tror nämligen att han kommer lägga av illa kvickt om han känner att han tappar för mycket på grus, det kommer inte bli någon karriär där han spelar flera år och inte kommer förbi kvartsfinalen i Roland Garros. Det tror jag.
Han är dock inte lika bra som 2010-11 tycker jag, men han är bra nog för att slå en Djokovic som har problem och Ferrer alla dagar i veckan. Nu tror jag i och för sig att han hade slagit de andra också vem än han hade fått möta men jag tycker ändå inte han håller exakt lika hög nivå som han gjort en gång. Men han är så bra så det räcker ändå som sagt. Han kan nog vinna Roland Garros igen.
Sant men vi får faktiskt ha i åtanke att han har varit borta i ett halvår på grund av skador och att han förmodligen inte är helt återställd ännu. Jag skulle tro att Nadal just nu inte ligger på mer än 90% av sin kapacitet, och ändå vinner han en GS.
Jag tror att Nadal har mycket mer att ge. Han var som bäst 2010-2011 som du säger, men vi ska komma ihåg att sedan fick Djokovic sitt superryck, och från halva 2012 och fram till nyligen har Nadal varit borta. Det intressanta är att Nadal, trots att han nu är en av de största genom alla tider, bara har vunnit US Open och Australian Open en gång och jag tror att han kommer ta de turneringarna flera gånger.
Min gissning är att Djokovic och Nadal kommer att dominera världstennisen nu i de närmsta två åren åtminstone, förutsatt att ingen av dem går och blir skadad. Det kommer bli grymt spännande att se vem av dem som kommer vara bäst, för det känns verkligen jämnt dem emellan.
Apropå om tennisen är bättre nu jämfört med förr, så ska jag erkänna att jag inte följde tennisen lika noga för 10 år sedan som jag gör nu, så jag kan ha fel, men om man ser till vilka spelare som kunde komma till final och även vinna GS-turneringar innan Federer och gänget tog över på riktigt, så känns det som att det finns en anledning till att vi nästan aldrig ser såna spelare gå hela vägen längre. De främsta storstjärnorna är helt enkelt för bra för att släppa igenom några spelare längre ner på rankingen på samma sätt som förr.