2013-06-02, 18:32
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Jag och min sambo lämnade köttfärslimpa ute i köket i natt. Sambon hade satt in den i kylen. Så den har stått ute över natten. Går den fortfarande att äta?
Japp, den borde fortfarande vara ätbar. Se bara till att den blir genomvarm innan ni äter så är ni 100% på den säkra sidan.
Citera
2013-06-06, 15:48
Medlem
RogerPs avatar
Matjessill på konserv. Köpte 2 konserver för ca: 24 timmar sen och trodde man skulle ha dem i rumstemp. Såg dock på konserven nu att det var kylvara. Vad tror ni, bara att slänga eller?.
Citera
2013-06-06, 16:39
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerP
Matjessill på konserv. Köpte 2 konserver för ca: 24 timmar sen och trodde man skulle ha dem i rumstemp. Såg dock på konserven nu att det var kylvara. Vad tror ni, bara att slänga eller?.

Hade du öppnat dem?

Tror ärligt talat att det ska gå, men bästa lösningen är ju såklart att öppna och lukta, följt av att smaka lite försiktigt på dem om de luktar bra.
Citera
2013-06-06, 16:58
Medlem
RogerPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Hade du öppnat dem?

Tror ärligt talat att det ska gå, men bästa lösningen är ju såklart att öppna och lukta, följt av att smaka lite försiktigt på dem om de luktar bra.

Nope oöppnade. Vet inte om jag vil riskera denna underbara kväll för detta. Kanske lika bra att ta en vandring till affären.
Citera
2013-06-06, 17:44
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerP
Nope oöppnade. Vet inte om jag vil riskera denna underbara kväll för detta. Kanske lika bra att ta en vandring till affären.

jag tror inte det är någon större fara, testa dem innan du går och handlar.
Citera
2013-06-06, 22:26
Medlem
RogerPs avatar
Vågade inte chansa, skickade en kurir för att köpa mer sill och svensk färskpotatis, fy fan vad lyckat det blev. Tack för svaren iallafall,
Citera
2013-06-07, 18:15
Medlem
Jag borde nog kolla mina skåp lite oftare, hittade gammal kakao tidigare och nu hittade jag potatismospulver. Kakaon gick alldeles utmärkt att använda, men går det verkligen att använda potatismospulver som gick ut hösten 2011? Självklart så kan jag testa att göra i ordning lite, men är det devisen att "smakar/luktar det ok så är det ok" som gäller även på sådana här varor?
Citera
2013-06-08, 01:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabbo
Jag borde nog kolla mina skåp lite oftare, hittade gammal kakao tidigare och nu hittade jag potatismospulver. Kakaon gick alldeles utmärkt att använda, men går det verkligen att använda potatismospulver som gick ut hösten 2011? Självklart så kan jag testa att göra i ordning lite, men är det devisen att "smakar/luktar det ok så är det ok" som gäller även på sådana här varor?
Torrvaror som potatismospulver brukar ofta hålla mycket länge. Sedan beror det nog mycket på om förpackningen varit öppen eller är oöppnad men potatismospulver som stått för länge får nog bara försämrad smak, det blir knappast hälsovådligt så här gäller nog devisen att smakar det okej så är det okej. Smakförsämringen kommer garanterat långt innan det blivit så gammalt att du kan bli magsjuk av det.
Citera
2013-06-08, 22:37
Medlem
trickydicks avatar
Jag brukar tigga till mig lite extra påsar med sambal när jag är på thai-kiosker, Dessa förvarar jag i kylen. Nu är det så att jag fyllt på med ett över lager och använd det medan det undre lagert har blivit liggande i flera år, Nu har jag några påsar som är från ca 2007-2008. Funkar dom?

Typ sådana: http://alturl.com/mru97
Senast redigerad av trickydick 2013-06-08 kl. 22:39.
Citera
2013-06-09, 02:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag brukar tigga till mig lite extra påsar med sambal när jag är på thai-kiosker, Dessa förvarar jag i kylen. Nu är det så att jag fyllt på med ett över lager och använd det medan det undre lagert har blivit liggande i flera år, Nu har jag några påsar som är från ca 2007-2008. Funkar dom?

Typ sådana: http://alturl.com/mru97

Borde inte vara nån fara om du haft dom i kylen hela tiden. Är inte så mycke som kan bli dåligt vid rätt förvaring.
Citera
2013-06-09, 15:37
Medlem
pozies avatar
har en del korv som går ut om 5 dagar, dem ligger dock i frysen och är oöppnade. då är frågan om det är grillning som gäller resten av veckan, eller hur länge håller det sig i frysen?
Citera
2013-06-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pozie
har en del korv som går ut om 5 dagar, dem ligger dock i frysen och är oöppnade. då är frågan om det är grillning som gäller resten av veckan, eller hur länge håller det sig i frysen?
Inte behöver du grilla resten av veckan. 2-3 månader vågar jag lova dig att dem håller sig utan några som helst problem. Själv hade jag nog vågat mig på att ta fram och käka dem till julafton.

edit: För du skrev väl inte fel när du skrev frysen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in