2013-05-29, 13:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantseeme
Lagade mat(ris, kyckling) igår kväll men glömde stoppa in maten i kylen, maten hade förvarats i en matlåda i ungefär ett halvt dygn innan jag stoppa in den i kylen. Så ska jag slänga maten eller är det ok att frysa in och äta senare?

Borde inte vara nån fara, lämnar ofta maten över natten att svalna innan jag packar för infrysning.
Citera
2013-05-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Borde inte vara nån fara, lämnar ofta maten över natten att svalna innan jag packar för infrysning.

Ok, tack för svaret. Får nog se till att värma maten ordentligt så att man i alla fall är på den säkra sidan.
Citera
2013-05-29, 18:13
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantseeme
Lagade mat(ris, kyckling) igår kväll men glömde stoppa in maten i kylen, maten hade förvarats i en matlåda i ungefär ett halvt dygn innan jag stoppa in den i kylen. Så ska jag slänga maten eller är det ok att frysa in och äta senare?

Citat:
I rumstemperatur? Jag hade nog faktiskt skickat den om jag haft en kyckling framme i över 12 timmar vid den temperaturen. Den brukar ju till och med börja se lite fel ut på den tiden tycker jag.
Citera
2013-05-30, 00:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
I rumstemperatur? Jag hade nog faktiskt skickat den om jag haft en kyckling framme i över 12 timmar vid den temperaturen. Den brukar ju till och med börja se lite fel ut på den tiden tycker jag.

Jepp, ställer jag in det innan det svalnat helt så kukar kylen/frysen ihop totalt. Har aldrig varit med om att lagad mat (annat än typ skaldjur) blivit dåligt så snabbt
Citera
2013-05-30, 01:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jepp, ställer jag in det innan det svalnat helt så kukar kylen/frysen ihop totalt. Har aldrig varit med om att lagad mat (annat än typ skaldjur) blivit dåligt så snabbt
Fast det tar väl inte 12 timmar innan lagad mat svalnar? Borde väl räcka med några timmar innan man ställer in maten i kylen.
Citera
2013-05-30, 01:26
Medlem
jomenvisst84s avatar
All tillagad mat går alldeles utmärkt att ha framme i ett eller ett par dygn. Eventuella bakterier som finns i maten från början dödas vid tillagning och efter det krävs det att nya bakterier etablerar sig och börja växa, och just detta tar ett par-tre dagar på sig innan de växt till en skadlig mängd.
Citera
2013-05-30, 01:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast det tar väl inte 12 timmar innan lagad mat svalnar? Borde väl räcka med några timmar innan man ställer in maten i kylen.

När man käkar på kvällen så ida man inte vänta på att 10liters grytan ska svalna så man åter den stå över natten och lassar in det när man vaknar
Citera
2013-05-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney

Japp. Dock såg kycklingen helt ok ut så det var direkt ingen fara. Rent generellt så skulle jag kasta maten om det endast var en måltid men nu hade jag gjort en del matlådor så då var det lika bra att frysa in det och sedan värma det ordentligt så man inte åker på något.
Citera
2013-05-30, 17:09
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
När man käkar på kvällen så ida man inte vänta på att 10liters grytan ska svalna så man åter den stå över natten och lassar in det när man vaknar
Man ska helst inte låt mat svalna i kokkärlet då de håller värmen bättre än om du lägger det i lådor/på tallrik, det går betydligt snabbare att få en portion kall än en 10-literskastrull.
Citera
2013-06-02, 13:39
Medlem
Sees avatar
Tillagat kött (pulled pork) som har legat lite undangömt i kylen lite över en vecka.
Är även lök, vitlök och ingefära i den. Ser bra ut och luktar bara en massa kryddor.
Vågar man eller är det att hiva?
Citera
2013-06-02, 14:25
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See
Tillagat kött (pulled pork) som har legat lite undangömt i kylen lite över en vecka.
Är även lök, vitlök och ingefära i den. Ser bra ut och luktar bara en massa kryddor.
Vågar man eller är det att hiva?

Inget mögel eller dålig lukt? Jag hade ätit det.
Citera
2013-06-02, 18:06
Medlem
Jag och min sambo lämnade köttfärslimpa ute i köket i natt. Sambon hade satt in den i kylen. Så den har stått ute över natten. Går den fortfarande att äta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in