2012-03-24, 19:47
Medlem
Garderobs avatar
Blev förvånad:

Köpte nötytterfilé (ej fryst) för en knapp vecka sedan och lade den i kylen. Har de senaste dagarna tänkt:

”Fan att jag inte lade den i frysen. Är ju bara att kasta nu.”

Så tog jag fram förpackningen idag och var redo att kasta den, men läste på etiketten att sista förbrukningsdag var den 14 april.

Håller sig kött länge?? Köttfärs som man har i kylen blir ju dåligt på en dag eller högst två.
Citera
2012-03-24, 20:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
Blev förvånad:

Köpte nötytterfilé (ej fryst) för en knapp vecka sedan och lade den i kylen. Har de senaste dagarna tänkt:

”Fan att jag inte lade den i frysen. Är ju bara att kasta nu.”

Så tog jag fram förpackningen idag och var redo att kasta den, men läste på etiketten att sista förbrukningsdag var den 14 april.

Håller sig kött länge?? Köttfärs som man har i kylen blir ju dåligt på en dag eller högst två.
ja, köttfärs är otroligt mycket mer utsatt än en hel bit kött.
om vi tappar kniven vi äter med på golvet så kanske vi skrapar av den mot byxorna och fortsätter äta, men om vi spiller ut såsen över hela köksgolvet så skrapar vi antagligen inte ihop den och serverar den. du kan räkna ut om min jämförelse är rättvis eller ej, men det borde om inte annat ge dig en hint om hur stor skillnad det är.
Citera
2012-03-25, 15:12
Medlem
Hållbarhet på musslor!?

Köpte en påse med färska hjärtmusslor igår och nu när jag tittade noggrannare på påsen konstaterade jag att de var packade 15.3..Dom luktar inte speciellt illa, men kan de faktiskt hålla i 10 dar levande?(Och hur kan butiken sälja dem som färska..) Skulle vara tacksam för ett kunnigt svar.
Citera
2012-03-25, 15:14
Medlem
Jag köpte musslor på burk och de vart dåliga efter 2 dagar, men om dina fortfarande lever så ska det väl inte vara något problem.
Citera
2012-03-25, 16:40
Medlem
jofireislands avatar
jobbar som kock och musslor kan hålla ca en vecka i 0-4 grader.

riktigt dåligt av butiken.
Citera
2012-03-25, 19:58
Medlem
Gammalt Kött

Tjena, min bror och jag stekte precis ett par lövbiffar, paketet öppnade vi i förrgår och la sedan de som vi inte hade stekt i en plastpåse i kylen. Min fråga är nu kan köttet ha varit för gammalt och i så fall är det något att oroa sig över? Köttet hade fått en lite gråare eller mörkare nyans men luktade och smakade helt ok. Jag är själv lite hypokondrisk av mig så det är klart att jag sitter och inbillar mig saker... Köttets bäst före datum är/var imorgon om det spelar någon roll.
Senast redigerad av korocho 2012-03-25 kl. 19:59. Anledning: Glömmde en sak
Citera
2012-03-25, 20:02
Medlem
WeraHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korocho
Tjena, min bror och jag stekte precis ett par lövbiffar, paketet öppnade vi i förrgår och la sedan de som vi inte hade stekt i en plastpåse i kylen. Min fråga är nu kan köttet ha varit för gammalt och i så fall är det något att oroa sig över? Köttet hade fått en lite gråare eller mörkare nyans men luktade och smakade helt ok. Jag är själv lite hypokondrisk av mig så det är klart att jag sitter och inbillar mig saker... Köttets bäst före datum är/var imorgon om det spelar någon roll.

Det är lugnt. Gå alltid först på lukten, om den är lite konstig så smaka. Det luktade och smakade bra, alltså okej kött.
Citera
2012-03-25, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeraHB
Det är lugnt. Gå alltid först på lukten, om den är lite konstig så smaka. Det luktade och smakade bra, alltså okej kött.
Det var så jag resonerade också, tack för ditt svar
Citera
2012-03-25, 20:22
Medlem
jovhans avatar
Har förr ibland varit lite nojjig på gammalt kött men aldrig haft något problem efter.

Jag lovar dig, när du känt lukten av gammalt kött kommer du aldrig nojja igen. Det märks nåt extremt och luktar sjukt vidrigt!!! Fyyfaaaeeen
Citera
2012-03-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jovhan
Har förr ibland varit lite nojjig på gammalt kött men aldrig haft något problem efter.

Jag lovar dig, när du känt lukten av gammalt kött kommer du aldrig nojja igen. Det märks nåt extremt och luktar sjukt vidrigt!!! Fyyfaaaeeen

haha, ok nej som sagt så luktade det helt ok, jag får väl se hur jag mår om någon timme
Citera
2012-03-25, 21:09
Medlem
AVIs avatar
kyckling framme över ett dygn

Hej! Jag ställde lite kycklingytterfiléer på tining igår runt kl 13, Jag glömde sedan böt den då jag tvingades ut vid middagstid och kunde inte tillaga den. Min rumskamrat såg den dock och stoppade dem i kylskåpet mot kvällskvisten då jag inte kom hem. Dock helt öppet, ingen försegling.

Kan jag nu över ett dygn senare steka kycklingen? Riskerar jag matförgiftning? VAd är längsta tiden för kyckling att stå framme?
Citera
2012-03-25, 21:13
Medlem
godawdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AVI
Hej! Jag ställde lite kycklingytterfiléer på tining igår runt kl 13, Jag glömde sedan böt den då jag tvingades ut vid middagstid och kunde inte tillaga den. Min rumskamrat såg den dock och stoppade dem i kylskåpet mot kvällskvisten då jag inte kom hem. Dock helt öppet, ingen försegling.

Kan jag nu över ett dygn senare steka kycklingen? Riskerar jag matförgiftning? VAd är längsta tiden för kyckling att stå framme?

Se bara till att de blir stekta ordentligt. Då är det lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in