2013-06-09, 17:23
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Inte behöver du grilla resten av veckan. 2-3 månader vågar jag lova dig att dem håller sig utan några som helst problem. Själv hade jag nog vågat mig på att ta fram och käka dem till julafton.

edit: För du skrev väl inte fel när du skrev frysen.
nej dem ligger i frysen 3 paket, 1 öppnat, dock är det öppnade snart slut
Citera
2013-06-10, 23:03
Medlem
Ägg som gick ut 3e juni?
Citera
2013-06-10, 23:08
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Ägg som gick ut 3e juni?
I år? Har du haft dem i kylen så kan du äta dem i slutet av september med utan att tveka.
Citera
2013-06-10, 23:37
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
I år? Har du haft dem i kylen så kan du äta dem i slutet av september med utan att tveka.

Japp. Jag åt rå äggula ur ett paket med ägg som har bäst föredatum 1 maj 2013 för ett par dagar sen, i råbiff. Inga större hälsoproblem än så länge.
Citera
2013-06-13, 21:07
Medlem
Singh Tahoe 500g Tofu, http://thehappypear.ie/shop/437-392-...-tofu-500g.jpg
Förvarad i kylskåp oöppnad, bäst före 25.05.13, går det att äta denna? Är osäker på hur tofu ska lukta så kan ej säga om den skulle vara dålig ifall jag öppnar och luktar på den
Citera
2013-06-13, 21:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misplaced
Singh Tahoe 500g Tofu, http://thehappypear.ie/shop/437-392-...-tofu-500g.jpg
Förvarad i kylskåp oöppnad, bäst före 25.05.13, går det att äta denna? Är osäker på hur tofu ska lukta så kan ej säga om den skulle vara dålig ifall jag öppnar och luktar på den
Nu vet jag inte vad det är för hållbarhet på sånt där, om det är som mejerivaror eller om det rör sig om sex månader från packdag till BF. Är det som det senare lär det inte vara något problem att äta tre veckor efter BF, är det hållbarhet på en månad så lär det märkas om den är dålig även om man inte är expert på tofu.
Citera
2013-06-22, 10:09
Medlem
Tja, jag har en svår nöt att knäcka! Köpte tre kg fryst kycklingfilé (tre påsar) vilket var extrapris. Kommer hem till en kompis som har fullt i sin frys så jag lägger kycklingfiléerna i kylen istället. Där ligger de i 1-2 timmar sedan går jag hem och får in dem i min egen frys. Bör jag vara orolig? Man kände på påsarna att de hade blivit lite tinade när jag la in dem i frysen. De var fortfarande kalla men lite "isiga". De har alltså tagits ur butiken, varit utomhus i 10-15 min, sedan i en kyl 1-2 h, utomhus i 10-15 min innan de lagts i en frys. Skulle ni använt dom?
Citera
2013-06-22, 11:04
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterParker84
Tja, jag har en svår nöt att knäcka! Köpte tre kg fryst kycklingfilé <klipp> De har alltså tagits ur butiken, varit utomhus i 10-15 min, sedan i en kyl 1-2 h, utomhus i 10-15 min innan de lagts i en frys. Skulle ni använt dom?

O ja, bäst före är inte samma som giftig efter. Jag skulle tillaga dom utan problem - men jag äter nästan vad som helst. Listeria som jag tror kan vara det man är orolig för dör ju vid upphettning http://sv.wikipedia.org/wiki/Listeria_monocytogenes
Citera
2013-06-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
O ja, bäst före är inte samma som giftig efter. Jag skulle tillaga dom utan problem - men jag äter nästan vad som helst. Listeria som jag tror kan vara det man är orolig för dör ju vid upphettning http://sv.wikipedia.org/wiki/Listeria_monocytogenes
Nu var det inte bäst före som jag menade utan att de tinats och fryst in igen. Men de är okej att tillaga?
Citera
2013-06-23, 16:06
Medlem
Riktigt snabb fråga: köpt en vegetarisk tacofärs med utgångsdatum 03/13, och undrar således om skiten är ätbar, eller om jag borde sticka tillbaka och byta den. Var stressad när jag handlade, så glömde kolla bäst före-datum. Den innehåller röd paprika, kidneybönor och något annat tjafs.

Vad säger Flashback?
Citera
2013-06-23, 16:28
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
Riktigt snabb fråga: köpt en vegetarisk tacofärs med utgångsdatum 03/13, och undrar således om skiten är ätbar, eller om jag borde sticka tillbaka och byta den. Var stressad när jag handlade, så glömde kolla bäst före-datum. Den innehåller röd paprika, kidneybönor och något annat tjafs.

Vad säger Flashback?
Av ren princip hade jag gått tillbaka och klagat. Vad är det för sunkaffär som har tre månader gamla varor i kyldisken?
Citera
2013-06-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Av ren princip hade jag gått tillbaka och klagat. Vad är det för sunkaffär som har tre månader gamla varor i kyldisken?

Ett alldeles för stort varuhus i en alldeles för liten stad med alldeles för lite personal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in