2013-06-06, 10:39
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du skrev "Det är precis valutans orubblighet och anonymitet som get den fiender i bankkretsar"
http://keepyourassets.net/2012/06/19/are-bitcoins-becoming-europes-new-safe-haven-currency/
Citat:
“What the euro crisis and possible breakdown does is make people think about alternative [currencies] that can be used to maintain business and that cannot be manipulated by any central organization whatsoever,” he told DailyFinance.

And Bitcoin, as unorthodox as it may sound, was created in 2009 to be just such an alternative.
Citera
2013-06-06, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Du fabulerar!
  • Nej det är du som önsketänker.

Citat:
  • Ingen har visat hur man hackar bitcoins. Om man kunde skulle all kryptering plötsligt vara hackad!
Det finns fler sätt att hacka bitcoin på än att knäcka kryptering.

Citat:
  • Skryt på att du kan stänga ned ett P2P nätverk. Du har nog ingen aning om tekniken bakom bitcoin — P2P alltså.

• Jag har inte påstått att jag kan stänga ned bitcoinnätverket, jag skrev att det är svårt men att det går, för vem vill stå för de stora nätverkskostnaderna när bitcoins är värdelösa. Sen är det ju möjligt att ett fåtal forsätter men då går ju bitcoins prestanda ned ännu mer.

Citat:
  • Transaktionerna registreras. En registrering är nödvändig för att bevisa du äger dina bitcoins (annars var det ju inte möjligt att handla). Men det är möjligt att anonymisera dina transaktioner, om du vill så. Bitcoinsen är ju bara bundna till en elektronisk portmonnä, som är helt anonym om, du vill
  • ü

Bitcointransaktioner må vara svåra att spåra ibland men det går.

Citat:
  • Hur tar man över valutan "med brute force"? Om nån köpte upp massor med bitcoin är han otroligt rik och vad skulle vara skadan för alla andra användare då?
  • Med bruteforce menade jag att någon med extrem datorkapacitet kan kidnappa hela bitcoinnätverket och sedan göra vad han vill med det.

Citat:
  • Volatil? Javisst men inte så extremt som du låter påskina. Inget hinder för sund handel där.
  • Citat:
    En viktigare fråga? Vad är dina verkliga motiv med denna påhittade attack? Jag tror du hatar bitcoins image helt enkelt — lite på samma sätt om vissa hatar Toyota Pirus, då den är så miljövänlig.
    Jag hatar inte bitcoin, ser en del bra i systemet men jag har svårt för btc fanboysen som skriker halleluja och vill locka in folk som tror bitcoin är ett spel utan förlorare, men det är det ju verkligen inte.
    Att handeln med bitcoin skulle vara sund med massvis av manipulation och hemmapularbörser i farten håller jag inte med om.
    Senast redigerad av Nibiru2011 2013-06-06 kl. 11:46.
    Citera
    2013-06-06, 14:00
    Medlem
    TerryTibbss avatar
    Citat:
    Svarar du med en fråga? Cardiac kunde då säga hur och vem som kontrollerar valutan. Den är omöjlig att kontrollera. Transaktionerna är anonyma, mängden bitcoins kan inte ändras av en central myndighet. Rent teoretiskt borde bitcoin bete sig som guld — stiga i värde i takt med att mer använder bitcoin.

Det är precis valutans orubblighet och anonymitet som get den fiender i bankkretsar. Bitcoin blir ett alternativ till styrda och kontrollerade transaktioner i centralstyrda valutor.

Du drar likhetstecken mellan central myndighet och kontroll, problemet uppkommer i och med att folk hamstrar valutan och därmed kan få indirekt kontroll över den och manipulera den på tok för mycket.

George Soros kunde manipulera pundet till katastrofala följder, tro inte att bitcoin har immunitet.
    Citera
    2013-06-06, 15:09
    Medlem
    Citat:
    Ursprungligen postat av TerryTibbs

George Soros kunde manipulera pundet till katastrofala följder, tro inte att bitcoin har immunitet.
    Plus 7 på den. Satoshi och hans vänner har redan manipulerat bitcoin ett flertal gånger. Pump and dump,någon?
    Citera
    2013-06-06, 15:53
    Medlem
    annanmedlems avatar
    http://www.net-security.org/malware_news.php?id=2512
    http://yro.slashdot.org/story/13/06/06/1222259/fake-mt-gox-pages-aim-to-infect-bitcoin-users
    Citera
    2013-06-06, 16:32
    Medlem
    DetVarTypisktJus avatar
    Citat:
    Du drar likhetstecken mellan central myndighet och kontroll, problemet uppkommer i och med att folk hamstrar valutan och därmed kan få indirekt kontroll över den och manipulera den på tok för mycket.

Jo, den centrala myndighetens uppgift är att kontrollera valutan. Jmfr t.ex. ECB. De styr räntan och penningmängden.

Så på en fri marknad har användarna kontroll? Ja sån "kontroll" förespråkar vi väl alla!
    Citera
    2013-06-06, 17:02
    Medlem
    Citat:
    Ursprungligen postat av 5park
    Det är ditt 'kontonummer', din bitcoin adress, där dina BC sen finns tillgängliga. Så använd det som meddelande vid överföringen så landar BC i just din bc-wallet.

Jo men jag fattar inte riktigt hur jag för över pengarna för dom har ju inget bankgiro direkt.

Ska man använda någon speciell sida på nätet för att föra över till SR eller?
    Citera
    2013-06-06, 19:27
    Medlem
    Citat:

Nu får vi gå tillbaka till gymnasielektionerna lite:
    https://www.khanacademy.org/science/macroeconomics/forex-trade-topic/currency-reserves/v/speculative-attack-on-a-currency

Anledningen att det gick att attackera pundet var för att det var en centralbank som artificiellt försökte ändra värdet på pundet. Bitcoin saknar en sådan, så hur skulle en sådan attack mot bitcoin se ut hade du tänkt?
    Citera
    2013-06-06, 21:33
    Medlem
    Citat:
    Ursprungligen postat av Nibiru2011
    Jag hatar inte bitcoin, ser en del bra i systemet
    Vad ser du som bra i systemet?
    Citera
    2013-06-06, 22:26
    Medlem
    TerryTibbss avatar
    Citat:
    Ursprungligen postat av vettig
    Nu får vi gå tillbaka till gymnasielektionerna lite:
    https://www.khanacademy.org/science/macroeconomics/forex-trade-topic/currency-reserves/v/speculative-attack-on-a-currency

Anledningen att det gick att attackera pundet var för att det var en centralbank som artificiellt försökte ändra värdet på pundet. Bitcoin saknar en sådan, så hur skulle en sådan attack mot bitcoin se ut hade du tänkt?
    Folk har redan manipulerat bit coin marknaden... Bara för att det inte står ett företag bakom valutan som tex dollarn gör den inte fool proof..
    Citera
    2013-06-06, 22:33
    Medlem
    Citat:
    Ursprungligen postat av TDKii
    Vad ser du som bra i systemet?

Bra
    +Lätt att föra över "pengar" utan större avgifter.
    +Decentraliserat

Dåligt
    -För mycket mumbo jumbo och hemlighetsmakeri
    -Styrs av giriga som hela tiden pratar upp bitcoin.
    -Buggar i protokellt/nätverket som dessutom kan hackas eller kapas
    -Skrattretande amatörmäsiga börser.
    -Används till stor del för illegala aktiviteter.
    -Extremt energikrävande att minea och driva nätverket. inget vidare bra för miljön.
    -Kommer troligen stängas ned inom 2 år.
    -Deflationsekonomi är inte bra för den globala ekonomin.
    -Konstgjort värde ej baserat på någonting egentligen.
    Citera
    2013-06-07, 00:52
    Medlem
    Det är ganska talande att när du ombeds skriva om vad som är bra så lägger du mest kraft på det dåliga. Du har uppenbarligen något att vinna på att hela tiden prata ner Bitcoin.

Vilket alternativt system föreslår du att vi istället ska använda som inte styrs av giriga, inte används för illegala aktiviteter och som har ett värde baserat på någonting?
    Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in