2013-04-11, 21:00
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Saken är den att du verkar vlija att andra skall värdera en valuta efter principer du själv inte vill använda dig av. Hur kan du ens argumentera för att någon annan skall göra tvärt emot vad du gör och varför skulle de ha något intresse av att köpa BitCoins av dig om de vet att du endast är där för att pricka in ett par dalar och toppar för att göra pengar?
Jag prickar inte in dalar och toppar. Jag spekulerar med en tidshorisont på flera år. Jag har ingen aning om vad som kommer hända de närmsta månaderna. Jag värderar alltså bitcoin utefter hur jag tror att bitcoinmarknaden kommer se ut om flera år. Om jag har fel kommer folk givetvis inte vilja köpa bitcoins av mig. Om jag har rätt så kommer de köpa bitcoins av mig eftersom bitcoins helt enkelt kommer vara en väldigt användbara valuta då.

Om du nu är så säker på din sak så tycker jag du ska lägga pengar på bordet och gå kort i BTC. Det är faktiskt fullt möjligt nu när det finns bitcoinoptioner.

Citat:
Sedan tror jag du saknar någon ekonomisk utbildning, läs nationalekonomi och återkom. Där får du lära dig lite om valutor och hur de fungerar på en marknad.
Ad hominem.

Citat:
Du själv erkänner att du spekulerar och då verkar vara med på att det finns andra som gör detta. De som bedriver handel med BitCoins har knappast något intresse av att kursen går upp eller ner då de får in och ger ut BitCoins i takt med att de bedriver handel. För dem är det tvärt om ett problem ifall deras valuta plötsligt blir värd det dubbla då deras kunder kan välja att sälja BitCoin och köpa vad det än är som säljs för pengar och få lite över. Fundamenten för att få valutan att fungera förstörs när du spekulerar i den.
Ja, rikare kunder är nog en återförsäljares värsta mardröm.

Om du nu hade brytt dig om att kolla på data eller prata med någon som faktiskt handlar med BTC så hade du vetat att försäljningsvolymen faktiskt ökat under de tillfällen som bitcoin stigit i värde (kolla exempelvis Silk Road-tråden här på flashback så ser du hur folk handlat mer när BTC gått upp, inte cashat ut). Men låt inte verkligheten stå i vägen för din argumentation.

Citat:
Jasså, du menar att en valuta som faller i pris med 40% på under 24 timmar är stabil? Nu är din argumentation på en nivå där jag är övertygad om att du vinner över mig.
Jag sa mer stabil än tidigare (kalla det mindre volatil om du vill). Jag sa också att jag tror den trenden kommer fortsätta allteftersom valutan växer, men vi talar om en tidshorisont på år. Läs vad jag skriver för halmgubbar kommer jag inte ens bemöta något mer.
Citera
2013-04-11, 21:02
Medlem
Smakkers avatar
De som handlar på Kapiton måste ju vara efterblivna?
OnT; Imorgon kommer det rusa upp till 1200-1300, Mount Gox är stängt och majoriteten av bitcoinhandlarna har sina btcs inlåsta där.
Citera
2013-04-11, 21:05
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Britt
$55 nu

Var?

Sker det några avslut någonstans överhuvudtaget?

Runt 50 känns som en rätt rimlig kurs om Mt Nox öppnar imorgon. Tvivlar dock på att det kommer stoppas in så mycket nya riktiga pengar i systemet, så det lär bara bli btc-handlare som köper och säljer av varandra, så när folk tar ut pengar blir det ett nettoutflöde ur systemet.

Överlag borde väl även de i bitcoint-sekten ha fått sig en tankeställare av detta, även om de inte alltid verkar vara de människor som tänker mest? Största handelsplatsen bara slår igen ett dygn, lite lagom godtyckligt sådär.
Citera
2013-04-11, 21:05
Medlem
Knappt 80 nu på bitstamp. Otroligt vad volatilt det är...
Citera
2013-04-11, 21:07
Medlem
Baskis avatar
Har Nordea, hur fungerar det med SEPA där, går man in via utlandsbetalningar eller? Isf måste jag ringa kundcenter å aktivera den tjänsten~ Så hittar inget om SEPA på internetbanken just nu
Citera
2013-04-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Var?

Sker det några avslut någonstans överhuvudtaget?

Runt 50 känns som en rätt rimlig kurs om Mt Nox öppnar imorgon. Tvivlar dock på att det kommer stoppas in så mycket nya riktiga pengar i systemet, så det lär bara bli btc-handlare som köper och säljer av varandra, så när folk tar ut pengar blir det ett nettoutflöde ur systemet.

Överlag borde väl även de i bitcoint-sekten ha fått sig en tankeställare av detta, även om de inte alltid verkar vara de människor som tänker mest? Största handelsplatsen bara slår igen ett dygn, lite lagom godtyckligt sådär.

Det viktiga för valutan är att man kan handla varor och tjänster för den. Först då blir den användbar på riktigt. Sakta men säkert så blir valutan mer och mer accepterad. Svagheten är dock att det är enkelt att kopiera valutan, dvs skapa en helt ny som fungerar likadant.
Citera
2013-04-11, 21:08
Medlem
...Och nu 62 USD igen. Sanslöst.
Citera
2013-04-11, 21:08
Medlem
56 dollar nu, tar det långt ifrån order till försäljning?
Citera
2013-04-11, 21:11
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Ponzi_scheme
Citera
2013-04-11, 21:13
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag prickar inte in dalar och toppar. Jag spekulerar med en tidshorisont på flera år. Jag har ingen aning om vad som kommer hända de närmsta månaderna. Jag värderar alltså bitcoin utefter hur jag tror att bitcoinmarknaden kommer se ut om flera år.

Men hur kan man tro att det ska gå att förutse vad en btc är värd om FLERA ÅR? Ingen har en aning om vad värdet är baserat på idag, så hur ska man kunna göra en prognos om framtiden? Det är precis lika sannolikt att en btc är värd $ 1 000 som att den är värd $ 0,1 om fem år.
Citera
2013-04-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Britt
http://en.wikipedia.org/wiki/Ponzi_scheme

Du vet uppenbarligen inte vad det är om du tror att BTC är ett sådant.
Citera
2013-04-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Men hur kan man tro att det ska gå att förutse vad en btc är värd om FLERA ÅR? Ingen har en aning om vad värdet är baserat på idag, så hur ska man kunna göra en prognos om framtiden? Det är precis lika sannolikt att en btc är värd $ 1 000 som att den är värd $ 0,1 om fem år.

Nej, det är inte lika sannolikt. Om det fanns derivathandel så skulle du enkelt kunna se vad förväntat värde är om 5 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in