2013-06-07, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Vilket alternativt system föreslår du att vi istället ska använda som inte styrs av giriga, inte används för illegala aktiviteter och som har ett värde baserat på någonting?

'Ett system som integrerar även de mestadels riktiga valutor vi redan har. Ripple t.e.x. verkar ju helt klart ha massvis av fördelar jämfört med Bitcoin.
Citera
2013-06-07, 08:06
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Det är ganska talande att när du ombeds skriva om vad som är bra så lägger du mest kraft på det dåliga. Du har uppenbarligen något att vinna på att hela tiden prata ner Bitcoin.

Vilket alternativt system föreslår du att vi istället ska använda som inte styrs av giriga, inte används för illegala aktiviteter och som har ett värde baserat på någonting?
Vilken valuta har ett värde baserat på "nåt"? Guldmyntfoten är sen länge försvunnen. En valutas värde är enbart av handel med valutan. Dina kronor är bara papper.
Citera
2013-06-07, 09:13
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det finns fler sätt att hacka bitcoin på än att knäcka kryptering.

Visa det då!

Citat:
Jag har inte påstått att jag kan stänga ned bitcoinnätverket, jag skrev att det är svårt men att det går, för vem vill stå för de stora nätverkskostnaderna när bitcoins är värdelösa. Sen är det ju möjligt att ett fåtal forsätter men då går ju bitcoins prestanda ned ännu mer.
Stora netverkskostnader? Nu snackar du verkligen skit! Det är ju ett P2P nätverk och avgiften är mikroskopisk i jämförelse vad konsumenten betalar för att koppla till youtube.

Eftersom användarantalet går upp är dina idéer bara spekulation.
Citat:
Bitcointransaktioner må vara svåra att spåra ibland men det går.
Jag förklarade ju; även om du spårar en transaktion så leder den enbart till en digital wallet. Den är så anonym som du gör den — visserligen vill lagstiftningen i Sverige ha koll och frågar efter id.

Men du glömmer den egentliga avsiketn med anonymitet. En transaktion kan inte stoppas. Du blir inte frågad ditt ide INNAN du gör en betaling som det är på banken. Bl.a. Wikileaks hade problem då mastercard, visa, american express stoppade betalningar till deras konto. Bitcoins ger anonyma transaktioner. Vill du ha starkare anonymitet måste du se till att din wallt är anonym — det kan man.
Citat:
Med bruteforce menade jag att någon med extrem datorkapacitet kan kidnappa hela bitcoinnätverket och sedan göra vad han vill med det.
Nu snackar du altså om att knäcka kryptering igen.
Citat:
Jag hatar inte bitcoin, ser en del bra i systemet men jag har svårt för btc fanboysen som skriker halleluja och vill locka in folk som tror bitcoin är ett spel utan förlorare, men det är det ju verkligen inte.
Att handeln med bitcoin skulle vara sund med massvis av manipulation och hemmapularbörser i farten håller jag inte med om.
Bitcoin är inte ett spel. Det är bara ett medel för handel. Bevisligen fungerar det.

Vad gäller "fanboys" så talar vi ju nu inte om varför vissa tycker om valutan. Du påstår helt enkelt otroliga saker — lögner, att de inte ens funkar.
Citera
2013-06-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Folk har redan manipulerat bit coin marknaden... Bara för att det inte står ett företag bakom valutan som tex dollarn gör den inte fool proof..

Hur har de manipulerat valutan menar du? Visa mig ett sätt att manipulera valutan som inte massivt gynnar de som äger bitcoins. Köp massa bitcoin dyrt och sedan sälja dem billigt för att temporärt höja och sedan sänka kursen skulle alltså vara ett sätt att manipulera marknaden?
Citera
2013-06-07, 10:46
Medlem
Citat:
'Ett system som integrerar även de mestadels riktiga valutor vi redan har. Ripple t.e.x. verkar ju helt klart ha massvis av fördelar jämfört med Bitcoin.
Vilka är alla dessa fördelar enligt dig?

Opencoin skapade 100 miljarder XRP ur tomma luften, baserat på ingenting alls och behöll 50 miljarder själva i spekulation att de ska stiga i värde. Opencoin kan när som helst ge sig själva mer XRP. Detta är omöjligt med Bitcoin eftersom nya BTC endast kan tillkomma via mining.

Vad jag vet så finns inget hos Ripple som hindrar det från att användas för illegala aktiviteter. Hur tror du att det fungerar?

Du menar att fördelen med Bitcoin är att det är decentraliserat men rekommenderar Ripple som är centraliserat. Om Opencoin stänger ner sina servrar försvinner alla våra XRP. Detta är omöjligt med Bitcoin eftersom alla användare tillsammans utgör nätverket.

Jag frågade efter ett system som inte styrs av giriga, inte används för illegala aktiviteter och som har ett värde baserat på någonting. Du har hittills alla fel.
Citera
2013-06-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Vilken valuta har ett värde baserat på "nåt"? Guldmyntfoten är sen länge försvunnen. En valutas värde är enbart av handel med valutan. Dina kronor är bara papper.
När en valuta backas upp av en stat och dess tillgångar så är ju värdet definitivt solidare än på en fejkvaluta som Bitcoin.
Citera
2013-06-07, 13:04
Medlem
Citat:
Visa det då!
Jag är ingen hacker och har inget intresse men många anda har det och har redan rört om i grytan och gjort sådant bitcoinsystemet inte klarar av att hantera till nytta för hackarna.

Citat:
Stora netverkskostnader? Nu snackar du verkligen skit! Det är ju ett P2P nätverk och avgiften är mikroskopisk i jämförelse vad konsumenten betalar för att koppla till youtube.
Jag pratar inte om avgiften utan om totalkostnaden för att säkerställa Bitcoinnätverket, den är riktigt hög nu och kommer stiga rejält genom åren. Avgiften btw som du tycker är så låg håller på att förstöra Bitcoins fördelar vid mikrotransaktioner.

Citat:
Jag förklarade ju; även om du spårar en transaktion så leder den enbart till en digital wallet. Den är så anonym som du gör den — visserligen vill lagstiftningen i Sverige ha koll och frågar efter id.
Inte bara i Sverige snaran runt bitcoin dras ihop vecka för vecka.

Citat:
Men du glömmer den egentliga avsiketn med anonymitet. En transaktion kan inte stoppas. Du blir inte frågad ditt ide INNAN du gör en betaling som det är på banken. Bl.a. Wikileaks hade problem då mastercard, visa, american express stoppade betalningar till deras konto. Bitcoins ger anonyma transaktioner. Vill du ha starkare anonymitet måste du se till att din wallt är anonym — det kan man.
Ja och sen måste man skaffa sig en postbox som inte är bevakad av Polisen/SÄPO etc. etc. etc. Att vara paranoid och hålla på med fuffens är inte lätt ens med bitcoins.

Citat:
Bitcoin är inte ett spel. Det är bara ett medel för handel. Bevisligen fungerar det.
Bitcoin är mer av en spekulationsbubbla vilket gör att det liknar mer ett spel än ett medel för handel.
Citera
2013-06-07, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vettig
Hur har de manipulerat valutan menar du? Visa mig ett sätt att manipulera valutan som inte massivt gynnar de som äger bitcoins. Köp massa bitcoin dyrt och sedan sälja dem billigt för att temporärt höja och sedan sänka kursen skulle alltså vara ett sätt att manipulera marknaden?
Tror du att alla som har Bitcoin har köpt dom???
Citera
2013-06-07, 13:25
Medlem
Citat:
Tror du att alla som har Bitcoin har köpt dom???

Så du menar att man ska attackera valutan genom att minea den säker och sedan sälja av de man minear? Ja du har rätt att det krävs tillförsel på ca $2500/10min till valutan för att den ska hålla sitt pris givet att alla miners säljer att det som de minar. Men det är ingen attack, det är folk som har tagit risker som gett valutan styrka som passar på att sälja av sina tillgångar till marknadspris. Du ska visa att det går att manipulera valutan, inte prata om massa helt orelaterade saker. Alternativt erkänna att du hade fel eller inte vet vad du pratade om.
Citera
2013-06-07, 13:56
Medlem
Citat:
Så du menar att man ska attackera valutan genom att minea den säker och sedan sälja av de man minear? Ja du har rätt att det krävs tillförsel på ca $2500/10min till valutan för att den ska hålla sitt pris givet att alla miners säljer att det som de minar. Men det är ingen attack, det är folk som har tagit risker som gett valutan styrka som passar på att sälja av sina tillgångar till marknadspris. Du ska visa att det går att manipulera valutan, inte prata om massa helt orelaterade saker.
Det är givetvis relaterat och sen får man inte glömma bitcoinmanipulationen som sker på de i princip helt okontrollerade börserna som sätter bitcoinvärden lite efter vilket väder det är ute. Sen manipuleras det ju genom attacker mot börserna och olika wallettjänster som bivit plundrade..
Citera
2013-06-07, 14:16
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:

Ja det är väl en definitionsfråga. Men en extremt volatil valuta är knappast något man vill ha.
Du kan inte säga att en 'ägare gynnas' eftersom en swing ofta består av nergång och uppgång. Det hela beror ju på när du säljer.

Flera bitcoin exchangers har väl ddosats ganska hårt med riktigt stora fall i valutans kurs som konsekvens, senast var väl i april då den droppade 60%?

Jag har själv en del bitcoin som jag köpte för ~£20 styck och det är är ju kul att de är värda en del nu.
Citera
2013-06-07, 14:47
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Ja det är väl en definitionsfråga. Men en extremt volatil valuta är knappast något man vill ha.
Du kan inte säga att en 'ägare gynnas' eftersom en swing ofta består av nergång och uppgång. Det hela beror ju på när du säljer.

Flera bitcoin exchangers har väl ddosats ganska hårt med riktigt stora fall i valutans kurs som konsekvens, senast var väl i april då den droppade 60%?

Jag har själv en del bitcoin som jag köpte för ~£20 styck och det är är ju kul att de är värda en del nu.
Ej att förglömma att valutan är väldigt ung och att vi just tagit de första trevande stegen.
Ju mer jag lär mig om den desto mer tror jag att den är för att citera flera tunga VC:s "the payment system of the future".
Det och att det är ett fantastiskt protokoll som går att implementera väldigt smidigt med internet och microbetalningar gör mig optimistisk iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in