Citat:
Ursprungligen postat av
Cwejman
Det låter extremt konspiratoriskt? Varför skulle faktumet att min farfar var jude leda till att jag medvetet skriver "utomeuropeisk" och inte "utomnordisk" när jag både här och på Twitter skrivit att det helt enkelt var slarv. Är regeln att den mest långsökta förklaringen är den mest rimliga eller att den enklaste är det?
Jag har inte följt ditt skriftställeri och vet inget alls om hur mycket du identifierar dig som jude, vad du tycker om judiskhet osv. Jag har alltså ingen fördom om att just du deltar (eller inte deltar) i någon etnisk agenda - men har en principiell fråga som du kan besvara om du vill/törs.
Är det inte väldigt dåligt när människor som Peter Wolodarski, Göran Rosenberg eller Kurdo Baksi "problematiserar" svenskheten, utan att i samma andetag göra likaledes med sin egen etnicitet?
Till skillnad från vissa svenska debattörer så är de ju akut medvetna om vad etnicitet är och värderar uppenbarligen sin egen tillhörighet. Någon töntig svenne-krönikör på Aftonbladet kan ju leva i någon sorts föreställning om ett universellt världsmedborgarskap där utplånandet av etniciteternas egenheter faktiskt är ÖNSKVÄRT, vilket dessa herrar definitivt inte ger intryck av att tycka.
De vet alltså att det finns en fundamental skillnad mellan MEDBORGARSKAP och ETNICITET. Och att den svenska etniciteten är lika lätt/svår att förklara eller definiera som deras egen är - varken mer eller mindre.
Om Kurdo Baksi säger att han är "lika svensk som Jimmie Åkesson" så vet jag att han vet att han därmed förnekar svensk etnicitet genom att vilja reducera "svenskheten" till medborgarskapet. Som kurdisk nationalist vet han att förnekandet av etnicitet är ett steg på vägen mot det "kulturella folkmord" som turkarna försökte begå mot kurderna genom att kalla dem bergsturkar.
Om Peter Wolodarski resonerar kring en "ny definition av svenskhet" så vet jag att han har samma insikt om skillnaden mellan svensk etnicitet och det svenska medborgarskap. Han gör alltså skillnad på SIN judiskhet och MIN svenskhet genom att bara problematisera/relativisera den ena etniciteten. Liksom Göran Rosenberg gör skillnad mellan svensk och judisk etnicitet genom att få en fåraktig Jimmie Åkesson att hålla med om att "det nog inte finns så många etniska svenskar längre, samtidigt som han självklart anser att det finns judar, utan att dessa behöver förklaras eller försvaras i termer av "renhet".
Håller du med om att det finns ett särskilt ansvar för debattörer av annan etnicitet att vara tydliga med att det finns en värdefull svensk etnicitet om de ska ge sig på att ha funderingar på vad "svenskhet" är? Det enda icke-rasistiska alternativet är ju att de också ifrågasätter/tar avstånd från sin egen särart i samma stund som de propagerar för en ny sorts svensk/världsmedborgare?