2013-06-03, 20:54
Medlem
elefantpenis2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo man förlorar på att hyra, eftersom det är dyrare än att köpa sitt boende för det mesta. Mellanskillnaden kan förslagsvis stoppas in i amortering, medan den som hyr kan betrakta hyran som en verklig nettokostnad.

svårt att läsa? man köper en tjänst jag förlorar inget på det min hyra är dessutom billig ingen dyr marknadshyra här inte.
du kan ta din amortering och stoppa upp nånstans eftersom jag spekulerar inte i mitt boende det finns bättre saker att investera i än bostäder i dagens överprissatta marknad.
2013-06-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo man förlorar på att hyra, eftersom det är dyrare än att köpa sitt boende för det mesta. Mellanskillnaden kan förslagsvis stoppas in i amortering, medan den som hyr kan betrakta hyran som en verklig nettokostnad.

Poängen var väl endå att isåfall att man kan äta ute dyrare än hemlagat, du slipper iof köpa råvaror, laga samt diska och får tex tid till annat.
2013-06-03, 21:22
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elefantpenis2002
svårt att läsa? man köper en tjänst jag förlorar inget på det min hyra är dessutom billig ingen dyr marknadshyra här inte.
du kan ta din amortering och stoppa upp nånstans eftersom jag spekulerar inte i mitt boende det finns bättre saker att investera i än bostäder i dagens överprissatta marknad.

Fast du investerar ju inte i något annat, du lägger pengarna på din hyra istället. Inget fel i det, vi gör alla som vi vill men du kan ju inte anföra att alternativkostnaden till att spekulera i sitt boende är andra investeringar samtidigt som du inte investerar i något annat.
2013-06-03, 21:39
Medlem
John-Pauls avatar
Om du hyr av ett AB så har ett AB alltid vinstkrav, vem tror du betalar det?
En BRF eller ett eget boende har sällan detta krav.

Att äga är förknippat med risker, hyr du, du tror inte att en privat ägare oftare struntar i att hanetar dessa risker och därmed har lägre kostnader för dom, vem tror du betalar det när man hyr?

Hyr vad som helst så kommer det i princip alltid med en riskpremie.
Hyr av ett bolag så vill dom dessutom ha vinst, vinstsyfte är ett grundkrav på ett AB, ett annat är långsiktighet, därav en tendens att försäkra riskerna och dessa kostnader betalas av? ja just det, dom så kallade kunderna.
Det ingår i "tjänsten" du köper.
2013-06-03, 22:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Ja vi får se hur länge subventionerat hyresboende blir kvar. Med tanke på sittande regering och den allt mindre fungerande hyresmarknaden så lär det gå mot mer marknadsanpassade hyror.

I annat fall kommer det inte att byggas några nya hyresrätter....

Jag känner flera som trots att dom köpt på toppen lyckats halvera sina lån på bara några år. Har vi en bostadsbubbla? Jag tror inte en sekund på det... men visst hyr du hela ditt liv och tyck synd om dig själv den dag du går i pension. Då lär du ha betalat stora pengar rakt i någon annans fickor.
Senast redigerad av kurt-sune 2013-06-03 kl. 22:12.
2013-06-04, 00:10
Medlem
Men men, mina vänner, det är ingen större skillnad mellan att hyra eller ha en borätt (ur ett mer ekonomiskt perspektiv). Låt oss titta på några skillnader som faktiskt finns. Service/underhåll samt kapital.

a) Service/underhåll.
Det här gäller sådant som rensa avlopp, byta packningar, tapetsera om, generellt underhåll.
För borätt gör du jobbet själv, alt anlitar utomstående servicebolag. Du betalar alltså med mer eller mindre egen tid. Och den är inte gratis. Du kan minska kostnaden för den egna tiden genom att upphandla en servicetjänst.

För hyresrätt betalar du för detta via hyran.

b) Kapital.
Med borätt investerar du ditt kapital i den lokala fastighetsbranschen.
Med hyresrätt är du fri att investera ditt kapital i något du har kommit fram till är en bra placering.

--------
Vad gäller a) så är borätt intressant för den som har lågt pris på egen tid (typiskt en låginkomsttagare). Och tvärtom är hyresrätt bra för den som har högt pris för egen tid (typiskt en höginkomsttagare).

Vad gäller b) så är borätt ok om man inte har speciellt bra koll på kapitalplacering eller om man tror mycket på den lokala fastighetsmarknaden.
Hyresrätt är bra om man har bra kunskap om lönsamma placeringar. Alt om man är tveksam till den lokala fastighetsmarknadens utveckling.

Obs att resonemanget om att man betalar vinst till hyresvärden har lite "broken window fallacy" över sig. Man bortser helt från alternativ handling.

Obs jag har också lite bortsett från problemen med att borätter är mer av klubbmedlemskap. Och mer resonerat som att man blir fastighetsägare. Det går för all del att ha invändningar mot.
2013-06-04, 08:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
a) Service/underhåll.
Det här gäller sådant som rensa avlopp, byta packningar, tapetsera om, generellt underhåll.
För borätt gör du jobbet själv, alt anlitar utomstående servicebolag. Du betalar alltså med mer eller mindre egen tid. Och den är inte gratis. Du kan minska kostnaden för den egna tiden genom att upphandla en servicetjänst.

Sålänge man sköter om sin lägenhet och renoverar på ett riktigt sätt kan underhållet i princip minimeras till noll. Sålänge jag bott i bostadsrätt har jag aldrig haft problem med någon funktion som kostat en massa pengar. Visst får man betala när det händer något, men man ska inte överdriva dessa kostnader, då det oftast inte behöver bli så dyrt.

Citat:
Precis, men du får även betala mer till en "procentare" dvs ägaren av hyreshuset.

Citat:
b) Kapital.
Med hyresrätt är du fri att investera ditt kapital i något du har kommit fram till är en bra placering.

Problemet är att du inte kan få någon hävstång på din investering på samma sätt som i en bostadsrätt. Varje månad får du betala mer, vilket gör att du faktiskt har MINDRE pengar till att göra investeringar i exempelvis aktier.

--------
Citat:
Vad gäller a) så är borätt intressant för den som har lågt pris på egen tid (typiskt en låginkomsttagare). Och tvärtom är hyresrätt bra för den som har högt pris för egen tid (typiskt en höginkomsttagare).
Jag skulle säga att en hyresrätt är bra för den som bor på kort sikt, till exempel en student. Eller för en pensionär som behöver kapital att leva för. För de flesta andra är hyresrätten en fullständigt idiotisk boendeform, såvida man inte sitter på en subventionerad variant och använder sitt kapital till att köpa exempevis ett landställe.

Citat:
Vad gäller b) så är borätt ok om man inte har speciellt bra koll på kapitalplacering eller om man tror mycket på den lokala fastighetsmarknaden.
Själv tycker jag borätt är bra även om man håller på med kapitalplaceringar, eftersom man får mer pengar över till det.

Citat:
Hyresrätt är bra om man har bra kunskap om lönsamma placeringar. Alt om man är tveksam till den lokala fastighetsmarknadens utveckling.
Ja fast man missar hävstången och får mindre pengar över att placera.

Basen i ens ekonomi bör vara pengar i bostaden, sedan använder man överskottet för att sprida sina risker. Det är ett bättre tänk.

Citat:
Obs att resonemanget om att man betalar vinst till hyresvärden har lite "broken window fallacy" över sig. Man bortser helt från alternativ handling.
Själv bortser jag aldrig från detta faktum och det kan jag tacka mig själv för.

Citat:
Obs jag har också lite bortsett från problemen med att borätter är mer av klubbmedlemskap. Och mer resonerat som att man blir fastighetsägare. Det går för all del att ha invändningar mot.
I någon mening är man ju faktiskt fastighetsägare när man köper en bostadsrätt eftersom man äger en bit av bostadsrättsföreningen som i sin tur äger fastigheten man bor i.
Senast redigerad av kurt-sune 2013-06-04 kl. 08:19.
2013-06-04, 09:31
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
man förlorar ingenting på att hyra en lägenhet eftersom man betalar för en tjänst en viktig sådan dessutom sk tak över huvudet.när du köper mat anser du att det är förlust då?eftersom mat äter man och inte ger avkastning?
Jag brukar daytrada mat. Köper lite köttfärs på lidl för 30kr/kg och säljer utanför ica för 40kr/kg. Rätt fin avkastning

OnT: Du har rätt i att man aldrig kan förlora något på hyresrätt. Jag tycker det är synd att folk bara ser banklån på bostad som en "hyra" istället för vad det faktiskt är - ett lån.

Självklart ska det i övrigt vara billigare att bo i bostadsrätt eftersom föreningen endast ska gå runt och alla avgifter ska täcka driftkostnader + finansiella poster + underhåll. Medan en hyresrätt även ska finansiera ägarens vinst och lite extra marginaler och hyresvärden behöver marginalerna för att täcka riskerna.

Annars kan man ju undra varför man låser sina pengar på ett sparkonto med 2% ränta (med insättningsgaranti) när man istället kan ha pengarna på ett konto med 8% ränta (utan insättningsgaranti) där pengarna lånas ut till white trash människor som aldrig kommer betala tillbaka lånen. Så länge dem betalar räntan är det väl lugnt, eller?
2013-06-04, 09:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
OnT: Du har rätt i att man aldrig kan förlora något på hyresrätt. Jag tycker det är synd att folk bara ser banklån på bostad som en "hyra" istället för vad det faktiskt är - ett lån.
"Förlusten" är mellanskillnaden som hyresgästen får betala jämfört med den som äger en bostadsrätt.

Om man tittar på det som går att få inom rimlig tid på hyresmarknaden och jämför det med vad en bostadsrätt kostar, kommer man att upptäcka att det kan skilja flera tusenlappar i kostnader varje månad.

Den kloka personen köper tidigt i livet en bostadsrätt och börjar att amortera på denna. Mellanskillnaden jämfört med att hyra kan då användas till amortering eller investeringar i exempevis aktier. Går marknaden ner kommer alla bostäder att gå ner, vilket gynnar den som köpt vid en eventuell uppgradering.

Förlorar gör den som hyr sin bostad dyrt. Oftast finns bara det dyra alternativet för den som inte köat så länge. Numera står ju närmare 400 000 i bostadskön i sthlm och ska slåss om allt färre befintliga billiga hyresrätter.

Det säger sig självt att köpa är ett mycket bättre alternativ om man tänkt bo permanent i Sveriges huvudstad.
2013-06-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Fast du investerar ju inte i något annat, du lägger pengarna på din hyra istället. Inget fel i det, vi gör alla som vi vill men du kan ju inte anföra att alternativkostnaden till att spekulera i sitt boende är andra investeringar samtidigt som du inte investerar i något annat.

Vad är det som hindrar personen ifråga från att investera insatsen som krävs för att ta lån? Alternativt om han köper bostadsrätten kontant, hela det kapitalet?
2013-06-04, 19:42
Medlem
Citat:
Men men, mina vänner, det är ingen större skillnad mellan att hyra eller ha en borätt (ur ett mer ekonomiskt perspektiv). Låt oss titta på några skillnader som faktiskt finns. Service/underhåll samt kapital.

a) Service/underhåll.

b) Kapital.

--------

a) Med borätt kan du själv välja om du vill lägga tid på det eller anlita någon, med hyresrätt betalar du för det varje månad och dessutom betalar du indirekt även för andras reparationer.

b) Med hyresrätt får du mindre pengar till investeringar men i borätt investerar du en del av din boendekostnad.
2013-06-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
a) Med borätt kan du själv välja om du vill lägga tid på det eller anlita någon, med hyresrätt betalar du för det varje månad och dessutom betalar du indirekt även för andras reparationer.

b) Med hyresrätt får du mindre pengar till investeringar men i borätt investerar du en del av din boendekostnad.
Personligen tycker jag att skyddet mot stora oförutsedda utgifter är en stor fördel när det gäller hyresrätter...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in