Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
a) Service/underhåll.
Det här gäller sådant som rensa avlopp, byta packningar, tapetsera om, generellt underhåll.
För borätt gör du jobbet själv, alt anlitar utomstående servicebolag. Du betalar alltså med mer eller mindre egen tid. Och den är inte gratis. Du kan minska kostnaden för den egna tiden genom att upphandla en servicetjänst.
Sålänge man sköter om sin lägenhet och renoverar på ett riktigt sätt kan underhållet i princip minimeras till noll. Sålänge jag bott i bostadsrätt har jag aldrig haft problem med någon funktion som kostat en massa pengar. Visst får man betala när det händer något, men man ska inte överdriva dessa kostnader, då det oftast inte behöver bli så dyrt.
Citat:
För hyresrätt betalar du för detta via hyran.
Precis, men du får även betala mer till en "procentare" dvs ägaren av hyreshuset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
b) Kapital.
Med borätt investerar du ditt kapital i den lokala fastighetsbranschen.
Med hyresrätt är du fri att investera ditt kapital i något du har kommit fram till är en bra placering.
Problemet är att du inte kan få någon hävstång på din investering på samma sätt som i en bostadsrätt. Varje månad får du betala mer, vilket gör att du faktiskt har MINDRE pengar till att göra investeringar i exempelvis aktier.
--------
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Vad gäller a) så är borätt intressant för den som har lågt pris på egen tid (typiskt en låginkomsttagare). Och tvärtom är hyresrätt bra för den som har högt pris för egen tid (typiskt en höginkomsttagare).
Jag skulle säga att en hyresrätt är bra för den som bor på kort sikt, till exempel en student. Eller för en pensionär som behöver kapital att leva för. För de flesta andra är hyresrätten en fullständigt idiotisk boendeform, såvida man inte sitter på en subventionerad variant och använder sitt kapital till att köpa exempevis ett landställe.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Vad gäller b) så är borätt ok om man inte har speciellt bra koll på kapitalplacering eller om man tror mycket på den lokala fastighetsmarknaden.
Själv tycker jag borätt är bra även om man håller på med kapitalplaceringar, eftersom man får mer pengar över till det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Hyresrätt är bra om man har bra kunskap om lönsamma placeringar. Alt om man är tveksam till den lokala fastighetsmarknadens utveckling.
Ja fast man missar hävstången och får mindre pengar över att placera.
Basen i ens ekonomi bör vara pengar i bostaden, sedan använder man överskottet för att sprida sina risker. Det är ett bättre tänk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Obs att resonemanget om att man betalar vinst till hyresvärden har lite "broken window fallacy" över sig. Man bortser helt från alternativ handling.
Själv bortser jag aldrig från detta faktum och det kan jag tacka mig själv för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Obs jag har också lite bortsett från problemen med att borätter är mer av klubbmedlemskap. Och mer resonerat som att man blir fastighetsägare. Det går för all del att ha invändningar mot.
I någon mening är man ju faktiskt fastighetsägare när man köper en bostadsrätt eftersom man äger en bit av bostadsrättsföreningen som i sin tur äger fastigheten man bor i.