Citat:
Ursprungligen postat av
CarlitoBrigante
Som jag läser det var förslaget att man väger in räntekostnaden för nivån på småhusbarometern och fastighetsprisindex för småhus.
(Detta är för egnahem).
Nu vet inte jag om förslaget togs rakt av men det skulle implicera att om villapriserna stiger när räntan sjunker så syns inte prisökningarna i KPI. (Givet att förändringarna motsvarar varandra).
Som jag förstår det vill man inte att prisförändringar ska ge uttryck i KonsumentPRISindex. Utan man vill se boende som konsumtion och se boendekostnaden ungefär som hyra.
Kontantinsats och amorteringar syns då inte i KPI.
Det får lite lustiga effekter. Skulle nu staten (rent hypotetiskt) införa ett amorteringstvång skulle den ökande cash out för hushållen inte synas i KPI. Dock, om ett amorteringskrav skulle leda till fallande villapriser, vilket kanske är ganska troligt, då skulle fastighetsprisindex falla och KPI skulle falla.
Riksbanken skulle då få lägga sina pannor i djupa veck och konstatera att de behöver sänka räntorna för att undvika arbetslöshet, depression och deflation enligt rådande paradigm.
En annan lustig effekt var fastighetsskatten. Den togs med som en boendekostnad (vilket i sig är relevant då det är en boendekostnad). Nu vet jag inte hur man hanterade att den minskade men det borde ha dykt upp som en minskning i KPI. Så Riksbanken kan där ha känt sig tvungna att sänka räntan för att undvika ökande arbetslöshet (pga minskad fastighetsskatt).