2013-06-03, 11:15
Medlem
Bruna Baronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwirlyShirley
Började du med ritalin i veckan?? Jag fick förklarat att jag inte fick börja min medicinering innan semestertiderna var slut, för jag behövde nära kontakt med en sjuksköterska under medicineringens början... Nej, vafan vad taskigt...

Min läkare ville absolut inte ge mig ritalin dock, eftersom hon hävdade att Concerta var bäst... Jag fattar inte kriterierna alls... Känns som en fråga om läkare till läkare.

Ok! Låter som önskvärda effekter alltså. Jag har aldrig haft problem med insomningen, men jag vaknar aldrig utvilad, aldrig någonsin. Så det är en effekt jag hoppas på, verkligen... Sedan det eviga problemet med att TA TAG I SAKER... Så enkla som att posta ett brev, eller ringa det där samtalet som jag egentligen måste, men som jag alltid struntar i.

Jag går på Vuxen Psykiatrin i Gbg och min läkare där sa att det finns ju alltid någon som jobbar så om du får problem så hör av dig, typ Sen så har jag regelbunden kontakt med min psykolog som jobbar där och om jag har förstått det rätt så jobbar 1 läkare och 1 psykolog tillsammans med 1 patient. Så de 2 verkar ha ett mycket bra samarbete så vet inte om min läkare har tänkt att min psykolog kanske ska ha "koll" på mig För övrigt så verkar det som att läkaren min gör bara som psykologen säger... Vilket i sig kanske inte är fel utan bara bra.

Min läkare sa precis tvärt om och påstod att Ritalin var det som de flesta av hennes patienter bytte till och fortsatte att gå på varav hon nu har börjat att ge patienter Ritalin från början med bra resultat. Med motivering att Concerta ofta gav värre biverkningar och särskilt i början med hjärtklappning och skit. Eftersom jag har haft mycket problem med Ångest/oro så tyckte hon att det var dumt med Concerta då jag skulle bli hel paranoid om hjärtat börja flippa ur Sen så har jag la fått en del biverkningar nu i början med extraslag som jag känner och dylikt men inte så farligt att jag tror jag ska dö.
Jag har alltid haft insomningsproblem som bara benzo har bitit på Nu käkar jag inte benzo och det tar mig tid att somna men jag vaknar utvilad iaf Det enda luriga är att som igår t.ex. för att inte somna vid 20 så tog jag 10 mg tidigare vilket gjorde att jag kände mig inte alls särskilt trött alls vid 24 tiden. Gäller att ha disciplinen att faktiskt gå och lägga sig fast man inte är trött.

Att ta tag i saker har jag också alltid haft problem med jag skjuter upp saker så länge det bara går har alltid gjort det samma sak i skolan och på jobbet fan jag undviker ju till och med att duscha och tvätta så länge som möjligt Nu är jag sjukskriven och har varit länge så har la inte så mycket att ta tag i just nu (kanske ska börja med den personliga hygienen ) men för första gången på hur länge som helst så känner jag att jag faktisk vill göra saker, är motiverad till att göra saker även de tråkiga som att diska och skit

Tråkigt som fan att du måste vänta för mig har detta verkligen varit som en nystart nu den första veckan men hoppas att du får samma effekt som jag när du börjar. Jag ju som jag sa tidigare provat halva apoteket från November fram tills nu utan någon effekt alls och detta är lite som ett mirakel, hade inga förhoppningar alls innan då jag mer och mer hade börjat ge upp hoppet Så hoppas verkligen att du får den effekt du behöver/vill ha!!
Citera
2013-06-03, 14:09
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruna Baronen
massa text

Jag har ju prövat amfetamin ett fåtal gånger, det har gett mig en del önskvärda effekter... Men det skulle ju vara kul med en långsiktig lösning såsom metylfenidat!
Vad är frekvensen för dig för att hämta ut dina ritalin, vet du det? En gång i månaden?

Jag borde nästan prata med dom ansvariga på psykiatrin här... Jag vill verkligen inte vänta till semesterns slut. Vill börja ett nytt liv NU!

Fan det där med hjärtklappning är ju inte skönt, speciellt inte eftersom jag har panikångest underliggande. Aja, bara att hoppas på det bästa.

Skulle även vara kul att höra från någon med några års erfarenhet av metylfenidatbehandling... Om ADHD-problemen blir tydligare igen med tiden, eller hur det blir!

Får hoppas nu att ditt liv fortsätter att rulla på i samma riktning!
Citera
2013-06-03, 20:09
Bannlyst
Citat:
Jag borde nästan prata med dom ansvariga på psykiatrin här... Jag vill verkligen inte vänta till semesterns slut. Vill börja ett nytt liv NU!

Fan vad drygt. Jag ringde dit eftersom jag var rädd att jag skulle behöva vänta tills efter semestern men det behövde jag inte.

Verkar ju vara sjukt individuellt huruvida kontakten mellan läkare kontra patient ser ut i vårt avlånga land. Vissa verkar vara VÄLDIGT restriktiva medans andra verkar jävligt slappa.

Lider med dig! Drygt att du måste vänta. Vet hur det är, men har du försökt ringa dit? Alla sköterskor kan väl inte gå på semester samtidigt tycker man. Du behöver väl egentligen bara fylla i ett formulär där man går igenom hur du upplever medicinen, kolla blodtryck och vikt, typ.
Citera
2013-06-03, 23:04
Medlem
BallsMans avatar
Halloj!

Har efter många års väntetid... äntligen fått reda på att jag inom några veckor ska till "NP-teamet för utredning". (Korrekt citerat från min psykiatrisjuksköterska).

H*n sa att jag kommer att få "Berätta om hela mitt liv", mycket mer han jag inte snappa upp i telefonsamtalet.

1)
Är det jag ska på en "förhandstitt"..."preview"... för att se om jag har NPF eller inte, eller är det så en NP-utredning går till (i början)?

2)
Brukar inte familj, föräldrar och andra närstående som varit med sedan barnsben (typ) också få komma till NP-teamet och berätta sina versioner om hur de upplevt och upplever folk med misstänkt ADHD?

3)
Vad ska jag förvänta mig?
"The 100 Questions Quiz"? Blodprov och grejer? Eller är det initialt bara verbala tester och utfrågningar?

??

Alla svar är bra svar, och tack så mycket på förhand.

Mvh/ Balls Man

*nervös, men laddad*
Citera
2013-06-03, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kokosbollar
Nu har man i alla fall fått ut ett recept på 18 mg.

Känner ökad koncentration men knappast mer social, snarare introvert, mer försiktig s.a.s. Får en lätt huvudvärk efter ett par timmar när effekten börjar avta (antar att dosen är för låg? fyller på med vätska etc).

Men känner absolut ett lugn som jag inte har haft tidigare, men känner mig väldigt knepig i sociala sammanhang. Vad kan det bero på? Har läst lite i forumet att det kan ta tid innan man vänjer sig vid medicinen. Ska man be om en doshöjning? Vill inte höja själv innan jag rådfrågat läkaren men kommer man i sådant fall få ta 18+18 i början tills burken är slut? Istället för att dega ut för en ny 36 mg burk? Medicinen var fan riktigt dyr. Hur fungerar det? Ska till läkaren i veckan iaf.

Sover dock som en stock (vilket jag ALDRIG) har gjort tidigare. Det känns riktigt gött eftersom minsta lilla ljud har kunnat hålla mig vaken en extra halvtimme eftersom man blivit så störd.

För att summera så tycker jag medicinen får godkänt hittills, men jag trodde jag skulle ha lättare att konversera, men det gick åt andra hållet. Hoppas det vänder.

Tankar kring detta?

Mvh

Det är nog vanligt att man känner så i början. Fortsätt ta så märker du nog att du blir mer hjälpt av Concertan.

Den är dyr ja, men det gör att man snabbt kommer upp i högkostnadsskydd så att man kan plocka ut läkemedel för resten av året gratis så bekymra dig inte om vad burkarna kostar.
Citera
2013-06-04, 00:07
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Fan vad drygt. Jag ringde dit eftersom jag var rädd att jag skulle behöva vänta tills efter semestern men det behövde jag inte.

Verkar ju vara sjukt individuellt huruvida kontakten mellan läkare kontra patient ser ut i vårt avlånga land. Vissa verkar vara VÄLDIGT restriktiva medans andra verkar jävligt slappa.

Lider med dig! Drygt att du måste vänta. Vet hur det är, men har du försökt ringa dit? Alla sköterskor kan väl inte gå på semester samtidigt tycker man. Du behöver väl egentligen bara fylla i ett formulär där man går igenom hur du upplever medicinen, kolla blodtryck och vikt, typ.

Jaså? Men det låter ju mycket positivt, när du säger så! Kanske ska ringa dit med närmare eftertanke.

Såg att du också fått 18mg Concerta. Hur mycket kostade det?

Jag håller med dig angående läkarna... En annan ska är att jag känner många med ADD/ADHD, och det är helt olika vilka preparat dom för förskrivit till sig, men de flesta jag känner får ritalin.

Tack för ditt medlidande. Jag hoppas att läkarna kommer känner så med!
Citera
2013-06-04, 00:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Priser hittar du på www.fass.se
Citera
2013-06-04, 08:17
Medlem
Bruna Baronens avatar
Citat:
Jag har ju prövat amfetamin ett fåtal gånger, det har gett mig en del önskvärda effekter... Men det skulle ju vara kul med en långsiktig lösning såsom metylfenidat!
Vad är frekvensen för dig för att hämta ut dina ritalin, vet du det? En gång i månaden?

Fan det där med hjärtklappning är ju inte skönt, speciellt inte eftersom jag har panikångest underliggande. Aja, bara att hoppas på det bästa.

Skulle även vara kul att höra från någon med några års erfarenhet av metylfenidatbehandling... Om ADHD-problemen blir tydligare igen med tiden, eller hur det blir!

Får hoppas nu att ditt liv fortsätter att rulla på i samma riktning!

Just nu har jag bara fått en "start dos" typ eller vad man ska kalla det. 1 recept på 30 tabletter som borde hålla i 15-30 dagar typ Läkaren sa att vi skulle försöka utvärdera det efter ca 3 veckor. Eftersom jag ska testa mig fram till vad för dos jag behöver och hur de funkar på mig typ.

30st 20mg Ritalin tabletter kostade mig 448 kr och 30st 10mg kosta 247kr, men som någon sa tidigare så kommer man fort upp i högkostnadsskyddet och får det gratis.
Citera
2013-06-04, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det är nog vanligt att man känner så i början. Fortsätt ta så märker du nog att du blir mer hjälpt av Concertan.

Den är dyr ja, men det gör att man snabbt kommer upp i högkostnadsskydd så att man kan plocka ut läkemedel för resten av året gratis så bekymra dig inte om vad burkarna kostar.

Ja, du har rätt! Det tog ett par dagar innan det ordnade upp sig, mådde faktiskt rätt kasst första dagarna. Ska väl bara försökta justera dosen något ytterligare så blir detta prima ballerina.

Citat:
Jaså? Men det låter ju mycket positivt, när du säger så! Kanske ska ringa dit med närmare eftertanke.

Jag håller med dig angående läkarna... En annan ska är att jag känner många med ADD/ADHD, och det är helt olika vilka preparat dom för förskrivit till sig, men de flesta jag känner får ritalin.

Tack för ditt medlidande. Jag hoppas att läkarna kommer känner så med!

Yes, ring dit!

488 spänn betalade jag! Men som "Roxic" säger så är det riktigt grymt med högkostnadsskydd. Så jag betalar gärna de pengarna jag behöver (1800:- tror jag det är) tills jag får medicinen gratis.
Citera
2013-06-04, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Halloj!

Har efter många års väntetid... äntligen fått reda på att jag inom några veckor ska till "NP-teamet för utredning". (Korrekt citerat från min psykiatrisjuksköterska).

H*n sa att jag kommer att få "Berätta om hela mitt liv", mycket mer han jag inte snappa upp i telefonsamtalet.

1)
Är det jag ska på en "förhandstitt"..."preview"... för att se om jag har NPF eller inte, eller är det så en NP-utredning går till (i början)?

2)
Brukar inte familj, föräldrar och andra närstående som varit med sedan barnsben (typ) också få komma till NP-teamet och berätta sina versioner om hur de upplevt och upplever folk med misstänkt ADHD?

3)
Vad ska jag förvänta mig?
"The 100 Questions Quiz"? Blodprov och grejer? Eller är det initialt bara verbala tester och utfrågningar?

??

Alla svar är bra svar, och tack så mycket på förhand.

Mvh/ Balls Man

*nervös, men laddad*

1) Du kommer få berätta om din uppväxt, skolgång, vad du känner att du har för svårigheter, varför du tror att du har en funktionsnedsättning osv.

2) En av mina föräldrar fick snacka med en psykiatriker och berätta om hur jag var som liten (eftersom det kan vara svårt att minnas själv). Samtalet hade dom dock i slutskedet av utredningen.

3) Det är en massa papper med frågeformulär (där man graderar allt från 1-10 typ) vid varje samtal (något data-test i slutfasen, där man kollar reaktion osv).

Är lite stressad nu men om du undrar över något så kan jag försöka besvara senare ikväll. Tror du att du har ADHD/ADD eller någon annan nedsättning? ADHD förmodar jag eftersom du skriver här?

Mvh
Citera
2013-06-04, 17:37
Medlem
Bruna Baronens avatar
Citat:
1) Du kommer få berätta om din uppväxt, skolgång, vad du känner att du har för svårigheter, varför du tror att du har en funktionsnedsättning osv.

2) En av mina föräldrar fick snacka med en psykiatriker och berätta om hur jag var som liten (eftersom det kan vara svårt att minnas själv). Samtalet hade dom dock i slutskedet av utredningen.

3) Det är en massa papper med frågeformulär (där man graderar allt från 1-10 typ) vid varje samtal (något data-test i slutfasen, där man kollar reaktion osv).

Är lite stressad nu men om du undrar över något så kan jag försöka besvara senare ikväll. Tror du att du har ADHD/ADD eller någon annan nedsättning? ADHD förmodar jag eftersom du skriver här?

Mvh

Sådär gick inte min utredning till Träffade psykologen 2-3 gånger på vuxen psyk och fick fylla i formulär varje gång, inga dator frågor. Hon tyckte jag passa perfekt in på ADHD och psykiatrikern frågade lite typ samma frågor och sen fick jag Ritalin och idag kom läkarintyget hem där det står diagnos ADHD och jag utgår då ifrån att dem har satt den nu då eller?
Läste nu igen och där står det till och med att jag har utretts för ADHD och erhållit diagnos.
Citera
2013-06-04, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruna Baronen
Sådär gick inte min utredning till Träffade psykologen 2-3 gånger på vuxen psyk och fick fylla i formulär varje gång, inga dator frågor. Hon tyckte jag passa perfekt in på ADHD och psykiatrikern frågade lite typ samma frågor och sen fick jag Ritalin och idag kom läkarintyget hem där det står diagnos ADHD och jag utgår då ifrån att dem har satt den nu då eller?
Läste nu igen och där står det till och med att jag har utretts för ADHD och erhållit diagnos.

Min utredning tog väldigt lång tid i alla fall. Verkar ju som sagt variera kraftigt beroende på vad man får för psykolog/psykiatriker/läkare.

Dator-testet var sjukt hightech. Efter att jag gjort reaktionstest och massa annat matade datorn ut flera A4-papper med sjukt mycket data. Allt på engelska och alltför invecklat för att jag skulle förstå något ö.h.t. Typ där som min diagnos blev konstaterad, som jag förstod det. Även om det var en väldans massa formulär innan det. Kändes dock väldigt överflödigt, men men.

2-3 träffar lät väldigt lite. Jag var dock säker på att jag hade ADHD så jag hade inte klagat på att få glida på samma räkmacka som dig. Antar att min psykiatriker tillsammans med läkaren ville vara säkra på sin sak. Var nog på över 20 träffar totalt (med väldigt stora mellanrum, suck). Fram och tillbaka, fram och tillbaka! Det tog sin tid men, förmodligen över 1 och ett halvt år.
Senast redigerad av Kokosbollar 2013-06-04 kl. 18:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in