2013-05-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollanboll
Ska sätta mig in i vad flex innebär och kolla om det passa för mig! men det låter som ett alternativ!
Vad menar du med att betygsdokumenten förklaras ogiltiga 2015?

Att man inte kommer kunna använda dem till något annat än att starta en brasa med i princip.. Därför är det viktigt för oss som har en del att läsa in, att vi inte drar ut på det. Vill vi läsa vidare så får man fixa gymnasiekompetensen innan 2015, annars får man läsa om de kurser man redan har betyg i. Detta p.g.a. det nya skolsystemet.

Flex är absolut ett alternativ! Jag var själv inne på heldistans först då jag hatar att behöva sitta flera timmar i skolan varje dag, men jag lyssnade på studievägledaren och det blev flex till slut. Läser Engelska, Svenska, Matte och Företagsekonomi just nu. Är väl i skolan 4-5 timmar i veckan. Bara för att ge dig perspektiv på hur mycket tid man är i skolan ungefär.

Matten är förövrigt så, på det Komvux jag går på, att man inte behöver sitta på lektionen. Man går bara in och kryssar för sitt namn på en lista, sen kan man dra. Detta är helt accepterat av lärarna. Det är den härliga skillnaden mellan Komvux och Gymnasiet. Lärarna på Komvux gnäller inte. Det är upp till en själv om man vill faila totalt. Men det vill man ju inte, så det gör man inte. Har man problem i matten sitter man med på lektionen. Flyter allt på bra, struntar man helt enkelt.

Jag hoppas du tar tag i det. Som sagt vi måste lägga på ett kol om man inte vill läsa om sina redan avklarade och godkända gymnasiekurser.
Senast redigerad av BerkenboomInDutch 2013-05-02 kl. 14:20.
Citera
2013-05-07, 23:04
Medlem
Soulsurfers avatar
Ingen som vet? Försöker en sista gång.

Är nyfiken om kommunen kan skita i en totalt eftersom man har sabbat sin gymnasietid, eller om de faktiskt måste hjälpa folk som saknar grundläggande behörighet? Tycker det borde vara prioriterat att få ut oss i arbetslivet.. det borde inte vara så svårt att få läsa det man behöver för att komma vidare, men tydligen så är ekonomin för dålig för detta. I värsta fall får jag betala dyra bussresor på egen hand till hösten.. Jag tycker inte jag skall inte behöva dra ner på allt bara för att ha råd med att läsa kurserna som jag behöver. Att betala flera tusen för bussresor eller köpa loss kurserna på distans på egen hand blir en dyr affär som man gärna skulle vilja slippa, men om det inte finns något annat alternativ så har jag inget direkt val..
Citera
2013-05-08, 09:26
Medlem
lollanbolls avatar
hjälp! Komvux

Hej! jag har sökt in till komvux distans nu, som börjar 9 september, fem kurser, som är 20v kommer läsa 25poäng i veckan.
Jag undrar hur lätt det är att få en plats ?
Har endast läst 700poäng i gymnasiet tidigare så har ingen behörighet.
Är 93a.
Hur lång tid tar det innan får man reda på om man kommer in på kursen?
har en månad uppsägningstid och vill inte säga upp mig innan jag vet säkert att jag kommer studera.

tack på förhand!
Senast redigerad av lollanboll 2013-05-08 kl. 09:47.
Citera
2013-05-08, 09:58
Medlem
Du borde komma in. Bor du i någon av de större kommunerna som Stockholm skulle jag nog säga att det är ganska säkert att du får en plats. Då du inte har ett fullständigt gymnasiebetyg, vilket gör att du kommer prioriteras i första hand gentemot de som är i en bättre situation som bara behöver läsa någon enstaka kurs. Har för mig att det är några veckor ungefär 2-3 veckor innan kursen börjar som man får reda på att man kommer in. Annars ring till Komvux i din kommun och fråga.

Kan du inte annars begära tjänstledigt för studier så slipper du säga upp dig?
Citera
2013-05-08, 10:03
Medlem
lollanbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trakc
Du borde komma in. Bor du i någon av de större kommunerna som Stockholm skulle jag nog säga att det är ganska säkert att du får en plats. Då du inte har ett fullständigt gymnasiebetyg, vilket gör att du kommer prioriteras i första hand gentemot de som är i en bättre situation som bara behöver läsa någon enstaka kurs. Har för mig att det är några veckor ungefär 2-3 veckor innan kursen börjar som man får reda på att man kommer in. Annars ring till Komvux i din kommun och fråga.

Kan du inte annars begära tjänstledigt för studier så slipper du säga upp dig?

tack för svaret!
Vad är det för regler som gäller när man tar tjänsteledighet för studier?
Har fast anställning.
Citera
2013-05-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollanboll
tack för svaret!
Vad är det för regler som gäller när man tar tjänsteledighet för studier?
Har fast anställning.

Enligt unionens hemsida "Enligt studieledighetslagen har du rätt till tjänstledighet för studier om du varit anställd hos samma arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren".. Länk till det står lite mer http://www.foretagarna.se/Medlemsformaner/Juridisk-radgivning/Ledighet/Tjanstledig/. Har ingen erfarenhet dock av det.

Vad ska du läsa på Komvux? Är det tänkt att du ska läsa alla fem kurser samtidigt? Har du möjlighet kanske du kan gå ner i arbetstid, kanske jobba 25% eller 50%? Eller kanske bara helger? Beroende på vad du har för arbete.
Citera
2013-05-11, 17:16
Medlem
Hur söker man till komvux??

Tänkte söka till komvux för att läsa upp naturbehörigheten dvs, fysik, kemi och matematik.

Jag pratade med min SYV och hon pratade om att man behövde ta kontakt i sin kommun? Jag förstod inte riktigt hur det går till, ska man ringa någon som sitter i sin kommuns kontor och fråga om jag kan läsa på komvux?

Går det inte att bara söka via antagning?
Citera
2013-05-11, 17:21
Medlem
Besök komvux i din stad/ort och fråga i receptionen bara. Sen så får du hem lite papper du ska skicka in och kopia på dina betyg.

Men skynda dig, jag tror det är försent nu snart om några dagar.
Citera
2013-05-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Besök komvux i din stad/ort och fråga i receptionen bara. Sen så får du hem lite papper du ska skicka din och kopia på din betyg.

Men skynda dig, jag tror det är försent nu snart om några dagar.

mm, 15 maj, blir väl kanske att söka vid nästa period som börjar någon gång i oktober

tack för svar madde
Citera
2013-05-11, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moon12323
mm, 15 maj, blir väl kanske att söka vid nästa period som börjar någon gång i oktober

tack för svar madde

Äsch, försök få gjort allt imorgon bara. Du kan hinna söka till terminen nu i Augusti eller vad det är.
Citera
2013-05-11, 18:26
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Gå in på komvux hemsida, skapa ett studerandekonto. Sedan kan du söka kurser direkt online.
Citera
2013-05-13, 16:05
Medlem
Kan skola neka distanskurs på komvux?

Om skolan inte har en kurs under höstterminen, men bara under vårterminen. Kan de neka mig att få gå den på distans på Hermods under höstterminen om jag vill de? Det gäller matematik 4.

Jag vill nämligen läsa matematik 5 också till våren pga intresset för matematik.

Kan jag bli nekad och bli tvungen att gå den på våren istället?
Senast redigerad av mommy123 2013-05-13 kl. 16:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in