2015-05-06, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KentLang
Okej, har du källa på ditt påstående? Annars hur kan du påstå att det fungerar för "de flesta". Mina erfarenheter har visat att chansen att lyckas på distans är överlag ganska låg. Många verkar välja att studera till något yrke på s. k. folkhögskolor istället för att göra sig besväret att studera vidare till universitet.

Handledarna jag har haft har ofta varit riktigt ohjälpsamma kan jag säga. De finns inte på video, de jag har ringt har varit utlänningar med dålig svenska och retorik. Och mail är en ganska långsam lösning och ger nödvändigtvis inte den hjälpen man skulle behöva.

Självklart så söker sig de sämsta lärarna till distansjobb eftersom då slipper de bli granskade; det är ju elevens ansvar att lära sig, eller hur?

Jag skrev väldigt många, inte de flesta. Men kan göra en snabb undersökning 3 av 5 personer i denna tråden är positiva till distans så det är en majoritet. Fruktansvärt fördomsfullt att säga att de sämsta lärarna söker sig till distansjobb. Ofta handlar det om lärare som inte har heltid som har det utöver ordinarie tjänst. Överlag är lärarna duktiga, vad jag har märkt, även om man ibland träffar tråkiga typer. Men det har mindre inverkan på utbildningen via Hermods vilken lärare du får än vad det har på lektionsbaserad undervisning! Så det så.
Citera
2015-05-06, 16:02
Medlem
Viktig hjälp med datum

Hej!

Jag har sökt två kurser till KomVux i höst då jag behöver dem för en utbildning jag vill söka till våren.

Mejlade med KomVux och fick reda på att terminen sträcker sig till mitten av december och iom att sista kompletteringsdagen inför uni brukar vara ca 1 december är det omöjligt att använda dem till att komma in på ett program till våren.

Är detta verkligen sant? Måste jag vänta hela våren och sen söka in till hösten?

Om någon har koll snälla svara, fick lite panik nu..

Är ju helt galet att det skiter sig med en vecka..
Citera
2015-05-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infernobaby
Hej!

Jag har sökt två kurser till KomVux i höst då jag behöver dem för en utbildning jag vill söka till våren.

Mejlade med KomVux och fick reda på att terminen sträcker sig till mitten av december och iom att sista kompletteringsdagen inför uni brukar vara ca 1 december är det omöjligt att använda dem till att komma in på ett program till våren.

Är detta verkligen sant? Måste jag vänta hela våren och sen söka in till hösten?

Om någon har koll snälla svara, fick lite panik nu..

Är ju helt galet att det skiter sig med en vecka..

Det stämmer att det är första december som gäller.

Kan du inte göra klart komvuxkurserna lite tidigare så att du hinner komplettera?
Citera
2015-05-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekapsel
Det stämmer att det är första december som gäller.

Kan du inte göra klart komvuxkurserna lite tidigare så att du hinner komplettera?

Det går tydligen inte enligt dem om man sökt till kursstarten 10 augusti för då är det hela terminen som gäller.

Söker man kursstarten 10 oktober eller vad det är däremot kan man skräddarsy sin egen plan, och läsa heltid dvs 5 veckor per kurs.

Frågan är bara att även om jag gör så, 10 veckor från 10 oktober är fortfarande försent.. Jäkla skit är vad det är.

Har du någon erfarenhet av prövningar? Vet du hur många som brukar ges per termin? (Bor i Gbg)
Citera
2015-05-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infernobaby
Det går tydligen inte enligt dem om man sökt till kursstarten 10 augusti för då är det hela terminen som gäller.

Söker man kursstarten 10 oktober eller vad det är däremot kan man skräddarsy sin egen plan, och läsa heltid dvs 5 veckor per kurs.

Frågan är bara att även om jag gör så, 10 veckor från 10 oktober är fortfarande försent.. Jäkla skit är vad det är.

Har du någon erfarenhet av prövningar? Vet du hur många som brukar ges per termin? (Bor i Gbg)

Kan du inte hoppa på valfri distanskurs vid Hermods? Jag läste upp 600 poäng under dryga terminen och de hade kursstarter var tredje vecka.

Jag tror att prövningar görs relativt ofta men ta kontakt med prövningsenheten för säkert besked.
Citera
2015-05-06, 23:49
Bannlyst
Går de inte med på ett s.k stressbetyg?

Om Miroi finns i din kommun kan du göra en prövning där, och då får du en månad på dig att själv boka in ett datum.
Citera
2015-05-08, 14:12
Medlem
Hoppas verkligen det..
Citera
2015-05-09, 15:33
Medlem
Bimsens avatar
Har laddat upp betygen, kommer statusen ändras från OBEHÖRIG inom kort? Vill gärna kunna slappna av :b
Citera
2015-05-10, 16:32
Medlem
svantejerlings avatar
Det brukar ta tid att ändra från "obehörig" till behörig.
Tills dess kan du ju titta på antagning.se om dina betyg är registrerade där.
De kommer ju synas där ett par dagar efter att de är inskickade.
Citera
2015-05-11, 23:48
Medlem
Gymnasiet med slutbetyg, komvux med Samlat betygsdokument

Hej alla glada!
Ska försöka hålla mig kortfattad och gå rakt på sak.

Låt säga att jag har ett slutbetyg från Gymnasiet med massa IG och Komvux som är ett samlat betygsdokument med kurser som jag fick IG på i gymnasiet.

Kan man göra ett nytt slutbetyg eller hur gör man nu? Jag har poäng för Komvux slutbetyg tydligen, men vad jag har läst så kan man inte göra ett nytt slutbetyg om man redan har ett.

För jag har läst 900-1000 poäng på komvux (dom jag hade IG på i Gymnasiet).

Vet att man får skylla sig själv om man gör fel i skolan, vill bara veta vad som är bäst i detta läget - för vad syon på skolan sa, så skulle man inte kunna få slutbetyg genom komvux efter den 1 Juni 2015. Endast Gymnasieexamen. (Inte samma kriterier vad jag vet)

Tack på förhand! förlåt om min grammatik är förskräcklig!

MVH Uzyor
Citera
2015-05-12, 00:23
Medlem
lighten-ups avatar
Har man ett slutbetyg utfärdat så kan man bara höja betygen i slutbetyget, och man kan inte byta ut några av kurserna eller få ett nytt slutbetyg utfärdat. I ditt fall har du dessutom fått ett samlat betygsdokument från komvux. De betygen i det samlade betygsdokumentet kan höja de IGn som du har i ditt slutbetyg (om du nu har läst upp betygen). Då får du fixa fram en vidimerad kopia av det samlade betygsdokumentet och skicka in till antagningsservice / ladda upp på antagning.se.
Citera
2015-05-12, 00:47
Medlem
Du skrev att man inte kunde byta ut kurserna i slutbetyget, och att jag måste höja dom som är i slutbetyget i detta fallet. Vad händer om man har läst 2 kurser som inte är med i slutbetyget? har dom varit i onödan och jag måste läsa andra kurser som finns i mitt slutbetyg just nu? Matte C och Engelska C i detta fallet.

Vad jag ser så måste jag läsa tre teknikkurser som ger mig 200 poäng. 50 + 50 + 100.

Kan visa vad jag har läst på komvux.

Engelska B
Engelska C (Finns inte med i slutbetyg)
Historia A
Matematik B
Matematik C (Finns inte med i slutbetyg)
Naturkunskap A
Religionkunskap A
Samhällskunskap A
Svenska A
Svenska B

För att sammanfatta, jag kan inte använda Matte C eller Engelska C i mitt slutbetyg, men jag kan lägga till dom andra? även fast jag fick ett slutbetyget när jag tog studenten.

Tack på förhand, era svar underlättare allt för mig.
Senast redigerad av Uzyor 2015-05-12 kl. 00:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in