Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Har du läst Bollyns sida?
Ja...
Exempel:
Game Over: Evidence of Super- Thermite in the Rubble
Bara för man döper om nanothermite till superthermite gör det inte det till en sanning. Harrit´s undersökning är bevisad som ett falsarium.
Jag kopierar ett tidigare inlägg för att visa på felaktigheterna i Harrit´s sk. upptäkt som nu andra foliehattar döper om och nu skall sälja in till foliehattar en gång till.
Jag menar och flera med mig att analysmetoden inte räcker för att dra en sådan slutsats.
SEM+EDS kan bara ge kvantitativ och kvalitativ data om enskilda grundämnen.
DVS du kan hitta väte och syre med dessa metoder men det säger inte att du hittat vatten i provet.
Att påvisa grundämnen i ett prov är inte samma sak som att du kan faställa ämnet du VILL skall vara där.
Du har inte funderat på varför dom inte använde en metod som klart påvisar denna magiska nanotermit?
Till exempel skulle röntgen (XRD) både PXRD och enkristallanalys vara bra metoder. Transmissionselektronmikroskopi (TEM) i kombination med EELS (Electron Energy Loss Spectroscopy) och EDS, ESCA, TOF-SIMS, mikrosond, TGA/DSC kombinerat med masspec eller någon GC etc.
Men det gjorde man inte, man tog en metod som skulle visa på enskilda ämnen och sedan skulle foliehattarna med håll o hår köpa det rakt av.
Sen är det rent amatörlikt att göra analyser med EDS på nanometerstora partiklar. Detta medför enorma fel eftersom excitationsvolymen vid 15kV på för exempelvis järn är 1 mikrometer. Det innebär att huvuddelen av datan som samlas upp kommer från omgivningen och INTE från partikeln. Igen, ett nybörjarfel av rang.
Tack för fakta DrSadako.