Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Ja. Det där var ett riktigt ynkligt inhopp i debatten av Thomas Sjöberg. Pratet om maktutövandet mot honom, hans medarbetare och hans förlag är särskilt patetiskt. Sjöberg säger att ”den yttersta ekonomiska och sociala makten” har hotat och försökt tysta eller muta hans källor (trots att de flesta källor i hans Magnum opus har den speciella egenskapen att sakna både namn och ursprung).
Det kan ju inte uteslutas att de även saknar existens. En av de riktigt stora fördelarna med källskydd är att man kan skydda att man inga källor har.
Citat:
Sjöberg förnekar den fleråriga kampanj som förts mot kungahuset och försöker sätta sig själv i offerrollen. Anledningen till Sjöbergs trams är solklar: På sista tiden har folk definitivt fått nog. Medborgarna ställer sig frågande inför journalisternas enorma makt, deras politiska auktoritet och deras inflytande. Om nu Sjöberg med vänner stött på patrull beror det nog främst på att många känner tvekan inför de sjöbergska olaterna att leverera ogrundat skvaller, att ogenerat flörta med yrkeskriminella uppgiftslämnare och att redovisa tafflig källkritik.
Inte ens andra journalister kan väl tycka att det är orimligt att medborgarna, som inte valt journalisterna till makten, både vill att deras fakta skall kunna granskas och att deras motiv skall kunna diskuteras? Jo, de kanske de tycker, och det visar ju i så fall på kårens bristande etiska hållning. En av Sveriges få både dugliga och hederliga journalister, Lars Adaktusson, menar så här:
Citat:
På senare år har mediernas inflytande ökat – journalistik har blivit maktutövning. Med makt följer ansvar, ändå är det tveksamt om mediernas ansvarstagande har ökat i takt med inflytandet. Inte sällan får enskilda sina privatliv uthängda i exempelvis kvälls- och veckopress.
http://www.metro.se/kolumner/pressen-tar-mindre-ansvar/EVHljh!iJYWjnZ1k1JMU/
När det rör sig om maktutövning, så kräva också ansvarsutkrävande. Följer man inte den principen, så kommer det att gå dåligt.
Citat:
Sjöberg menar att ”det är få förunnat att kunna kalkylera med vinst när man sätter igång arbetet med ett bokprojekt eller ett konstverk”. Jo, det är sant. Men det är också få förunnat att ha stora delar av landets journalistkår som villig hejarklack. Journalisterna hängde på och gav Sjöbergs bok en otrolig reklam. Skriverierna i svensk och internationell press var omfattande. Löpsedlarna hade krigsrubriker och
Den motvillige monarken blev en försäljningssuccé. Första upplagan sålde slut på några dagar. Nya upplagor trycktes och boken lanserades sedan utomlands.
http://www.svd.se/kultur/kungaboken-gar-pa-export_5755759.svd
Vad gäller Bokförlaget Lind & Co gav de i somras ut boken
Livvakten: vägen till monarken skriven av brottslingen Daniel Webb och
Aftonbladets reporter Anders Johansson. Och nyligen släppte de boken
Puma Swede: Mitt liv som porrstjärna. Det verkar alltså som att förlaget, trots ”den yttersta ekonomiska och sociala makten” som Sjöberg yrar om, kan fortsätta ge ut den sortens kvalitetslitteratur man väljer att ge ut.
Bra kollat!
Jag är inte säker på om jag föraktar Sjöberg mest om han har totat ihop en skvallerbok för snöd ekonomisk vinnings skull, för att marknadsföra sig själv eller för att han politiska motiv för att smutskasta kungen och omstörta statsskicket och försöker dölja något av detta, eller en kombination, bakom en fasad av "journalistik".
Citat:
Här är historieprofessorn Dick Harrisons recension av
Den motvillige monarken:
http://www.svd.se/kultur/litteratur/samma-argument-som-under-haxprocesserna_5640673.svd
Inte ens Per Svensson, uttalad republikan som skrivit en bok riktad mot monarkin (
Nej. Monarkin har aldrig varit farligare än nu) och en bok riktad mot kungens far (
Han som aldrig fick bli kung: berättelsen om Carl XVI Gustafs pappa) kan ignorera problemen med
Den motvillige monarken:
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/dorren-till-herrummet-oppnas-pa-glant/
Dylikt obevisbart sladder tar inte ens seriösa republikaner på allvar. Ingen hederlig människa tar ju heller avstånd, eller nekar inför sådana anklagelser. "Har Du slutat ha sex med Camilla Henemark än?" Det är ju också detta journalisterna vet. Medge? Neka? Hålla tyst? Den som gillar skvaller tolkar alla reaktioner på samma sätt, så då bör man ju hålla tyst. Jag menar, om jag nekar till att ha haft sex med Henemark - kommer någon att tro mig då?
Citat:
Sjöberg borde förlika sig med att han gjort ett riktigt uselt jobb. Om han känner sig ifrågasatt som yrkesman har han bara sig själv att skylla. Att han inte vill förstå skillnaden mellan hållbar kritik och ren hetsjakt är ett problem som han delar med mängder av andra journalister.
Det är nog en modern journalistisk sjuka, som bara kan botas med granskning och diskussion. Att denna har börjat kan vi fö tacka monarkin för. Det är först nu som medias tarvilgheter seriöst diskuteras av andra än de "närmast sörjande".
Citat:
Vad gäller ”kurtisanen” själv har det varit tråkigt att se de senaste dagarnas hysteri i tidningarna. Ena stunden ska hon stämma konstnären Elisabeth Ohlson Wallin, sedan låter hon sig intervjuas av Dagens Nyheter, för att i nästa stund gråta ut i Aftonbladet om att hon ska stämma DN. Jag vet inte vad det handlar för åkomma men pressen och Bokförlaget Forum är förbannat ansvarslösa som utnyttjar en människa i detta skick.
Missbruk uppenbarligen, någon annan åkomma också möjligen. Människan är uppenbart trasig och förmodligen inte fullt i stånd att förstå den situation hon är i och vilken roll hon har. Hon kan fö knappast heller ha koll på alla som hon på något sätt "varit ihop med". Här en tidigare incident speglad genom AB-filtret.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11027838.ab
Jag får litet intrycket av att Camilla Henemark av journalisterna har tilldelats en roll som påminner om den Christer Petersson fick av polisen i Palmemordet. Känd för tvivelaktigt beteende och leverna. Inte helt klar över läget. Går att få att säga konstiga saker. Osmakligt och oetiskt.
Citat:
Bra slutreplik idag av Madeleine Leijonhufvud för övrigt.
Ja, där satt den. Kan man säga.