2012-10-11, 22:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggys-band
Mitt motstånd mot monarkin är inte riktat mot en person. Jag förstår också att jag aldrig kommer att kunna övertyga en rojalist/monarkist.

Diskussionen som uppstår igen med Henemarks bok, visar enbart hur tramsig monarkin har blivit. Det är inte roligt alls bara pinsamt för Sverige. Det hjälper inte att stifta nya lagar, ändra tillämpningen av existerande eller återuppväcka sådana som med all rätt förpassats till historiens sophög (högmålsbrott om någon undrar). Trams är det.

Mitt försvar av monarkin är inte ett försvar av kungen personligen, utan av ett statsskick. Detta statsskick vill Den Republikanska Ligan förgöra, och de har hjälp av journalister och annan "kulturelit". Metoderna är smutsiga, och det beror förstås dels på att det är den sortens metoder som dessa figurer brukar ägna sig åt, men också för att strategin är att först smutskasta kungahuset, därigenom förminska allmänhetens stöd för monarki och slutligen avskaffa detsamma. Det är alltså en form av snigelstatskupp som vi bevittnar. Detta är jag på alla sätt emot, och det gör mig ännu mer övertygad om att stora delar av journalistkåren besitter en alldeles för stor och okontrollerad politisk makt för att ett demokratiskt samhälle skall må bra av det.
Citera
2012-10-11, 22:32
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Mitt försvar av monarkin är inte ett försvar av kungen personligen, utan av ett statsskick. Detta statsskick vill Den Republikanska Ligan förgöra, och de har hjälp av journalister och annan "kulturelit". Metoderna är smutsiga, och det beror förstås dels på att det är den sortens metoder som dessa figurer brukar ägna sig åt, men också för att strategin är att först smutskasta kungahuset, därigenom förminska allmänhetens stöd för monarki och slutligen avskaffa detsamma. Det är alltså en form av snigelstatskupp som vi bevittnar. Detta är jag på alla sätt emot, och det gör mig ännu mer övertygad om att stora delar av journalistkåren besitter en alldeles för stor och okontrollerad politisk makt för att ett demokratiskt samhälle skall må bra av det.

Att "allmänheten" skulle kunna fatta egna beslut har tydligen inte föresvävat dig. Snigelstatskupp? Nu har du faktiskt överträffat dig själv i konspiratoriska påhitt.
Citera
2012-10-11, 22:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Att "allmänheten" skulle kunna fatta egna beslut har tydligen inte föresvävat dig.

Visst kan de det. Men om dessa beslut är "rätt" redan från början och helt av sig självt så skulle vi ju inte behöva en journalistkår som håller koll på våra åsikter och försöker påverka hur vi skall tycka. Du kan ju fråga journalisterna om de tycker att "allmänheten" skall få fatta beslut helt på egen hand.

Citat:
Snigelstatskupp? Nu har du faktiskt överträffat dig själv i konspiratoriska påhitt.

Åh, tack! Man kan fortfarande åstadkomma små förbättringar, tydligen.
Citera
2012-10-12, 06:32
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Visst kan de det. Men om dessa beslut är "rätt" redan från början och helt av sig självt så skulle vi ju inte behöva en journalistkår som håller koll på våra åsikter och försöker påverka hur vi skall tycka. Du kan ju fråga journalisterna om de tycker att "allmänheten" skall få fatta beslut helt på egen hand.

Åh, tack! Man kan fortfarande åstadkomma små förbättringar, tydligen.

Uppenbarligen ser du dig som den som upplysa, leda och hjälpa "allmänheten" att fatta rätt beslut, nu när journalister inte klarar av uppgiften. Det är väl tur för dig att du redan har rationaliserat det faktum att opinionen sakta med säkert svänger, och att vi någon gång kommer att se monarkins avskaffande. Det som du kallat snigelstatskupp.

Problemet uppstår efter den här helt demokratiska reformen. Du och dina gelikar har alltså från början bestämt att det är en statskupp. För Sveriges bästa måste ni då ställa saker och ting till rätta. Eftersom ni anser att denna "statskupp" var olaglig, vet vi var det skulle sluta.
Citera
2012-10-12, 07:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Uppenbarligen ser du dig som den som upplysa, leda och hjälpa "allmänheten" att fatta rätt beslut, nu när journalister inte klarar av uppgiften. Det är väl tur för dig att du redan har rationaliserat det faktum att opinionen sakta med säkert svänger, och att vi någon gång kommer att se monarkins avskaffande. Det som du kallat snigelstatskupp.

Problemet uppstår efter den här helt demokratiska reformen. Du och dina gelikar har alltså från början bestämt att det är en statskupp. För Sveriges bästa måste ni då ställa saker och ting till rätta. Eftersom ni anser att denna "statskupp" var olaglig, vet vi var det skulle sluta.

Vad Du "vet" i sammanhanget har Du ju visat på ett övertygande sätt flera gånger. Du framhåller skvaller som vore det sanning, och Du förutspår framtiden som Du inte vet något om. Vi får se hur det går, och jag avser göra mitt bästa för att Din framtide inte skall bli vår andras framtid, ty det vore en katastrof för Sverige, det land vari jag och mina förfäder är födda och som jag önskar en god utveckling och framtid, även för mina efterkommande.
Citera
2012-10-12, 08:35
Medlem
Citat:
Statskupp tror jag inte på, snarare en sund utveckling mot att inte vara så auktoritetstroende. Tramset står kungahuset själva för. Numera blir det synligt, till skillnad mot förr.
Citera
2012-10-12, 09:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Statskupp tror jag inte på, snarare en sund utveckling mot att inte vara så auktoritetstroende. Tramset står kungahuset själva för. Numera blir det synligt, till skillnad mot förr.

Genom skvaller, ryktesspridning, förfalskningar och påhitt, menar Du? Således har Du inte förstått att det pågår en kampanj mot monarkin just nu. Det är ju litet märkligt.

Detta handlar så klart inte om auktoritetstroende, utan om att bevara och vidmakthålla en historisk kontinuitet som vårt land så väl behöver.
Citera
2012-10-12, 17:05
Medlem
Citat:
Genom skvaller, ryktesspridning, förfalskningar och påhitt, menar Du? Således har Du inte förstått att det pågår en kampanj mot monarkin just nu. Det är ju litet märkligt.

Detta handlar så klart inte om auktoritetstroende, utan om att bevara och vidmakthålla en historisk kontinuitet som vårt land så väl behöver.
Som sagt, vi har olika inställning till monarkin vilket gör att vi drar olika slutsatser om anledningarna till vad som händer nu
Citera
2012-10-12, 18:47
Medlem
Dolgtrases avatar
Efter artikeln i SvD fortsätter hittepåjournalisten Thomas Sjöberg att beklaga sig. Nu i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15596058.ab

Självklart har telefonen tystnat, Sjöberg. Seriösa arbetsgivare drar sig för att anlita en lurendrejare med sämre trovärdighet än en kinesisk lyckokaka.

Citat:
– När jag förstod vilka mörka krafter som pågår ute i samhället förlorade jag på sätt och vis min oskuld. Det här efterspelet hade jag aldrig kunnat föreställa mig, säger Thomas Sjöberg.

Nähä. Du kunde inte föreställa dig att folk skulle ifrågasätta påståenden som du grep direkt ur luften?
Citera
2012-10-12, 19:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Som sagt, vi har olika inställning till monarkin vilket gör att vi drar olika slutsatser om anledningarna till vad som händer nu

Ja, det är helt säkert avgörande i sammanhanget. Det är förvisso analytiskt mycket intressant hur svenskar med både konsensuskultur och gemensam historia kan ha så olika uppfattningar om vår 1000-åriga monarki.
Citera
2012-10-12, 19:43
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Efter artikeln i SvD fortsätter hittepåjournalisten Thomas Sjöberg att beklaga sig. Nu i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15596058.ab

Självklart har telefonen tystnat, Sjöberg. Seriösa arbetsgivare drar sig för att anlita en lurendrejare med sämre trovärdighet än en kinesisk lyckokaka.

Nähä. Du kunde inte föreställa dig att folk skulle ifrågasätta påståenden som du grep direkt ur luften?

Ett vittne som var med säger följande:

Citat:
–Jag var rätt chockad över hur väl underbyggd boken var, med källa a, källa b, källa c, och en massa bevis och vittnen

Var du med? Vad är gripet direkt ur luften? Jag gissar att du kräver källhänvisningar, var är dina?
Citera
2012-10-12, 21:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ett vittne som var med säger följande:

Som påstår sig har varit med. Hur vet vi något om detta? Henemarks trovärdighet måste rimligen ur alla källkritiska aspekter vara klart problematiskt.

Citat:
Var du med? Vad är gripet direkt ur luften? Jag gissar att du kräver källhänvisningar, var är dina?

Det skrevs en bok om/av en av Sjöbergs et consortes huvudkällor - den bildförfalskande jugge-gangstern Markovic. Källvärdet recenseras här: http://www.svd.se/kultur/litteratur/rykten-kallas-research-i-boken-om-markovic_6785521.svd

Samme Markovic sa så här i Expressen:
Citat:
Vad har du för bevis för att det du säger i boken är sant?
- Det finns dokumentation och det finns vittnen. Men jag kan inte gå in på det nu. Jag har ännu mer fakta än vad jag berättar i boken. Men det är min livförsäkring.
http://www.expressen.se/nyheter/okand-torped-huvudkalla-i-boken-om-kungen/

Inga fakta har kommit. Markovic tycks vara både en gangster, förfalskare och en lögnare. Använder man sådana som underlag för obehagliga påståenden om landets statschef, ja då får man nog stå ut med att bli betraktad som mindre pålitlig och mindre användbar. Sjöberg chansade att detta skulle gå hem, men det som går hem i en kvällstidningsartikel för vilken någon annan är ansvarig utgivare, fungerar mindre bra när man själv publicerar en hel bok och får stå för ansvaret själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in