Citat:
Ursprungligen postat av oxygen2011
Håller med om att vi inte är i stånd att förstå Gud så här är vi överens. Det jag har svårt att förstå det är hur någon väljer att hålla fast att trots att man inte förstår vissa saker så håller man fast vid att det är så vi ska tro.
Gud gav oss medvetande och möjlighet att tänka själva så varför ska vi begränsa oss till vad andra har sagt och skrivit?
Varför jag tog upp Egyptens fasor det är för nästa fråga är vad tror du att Egypterna sa: vad det deras Gud/gudar eller deras "Gud/satan" som straffade dem. Deras syn var nog att de blev bestraffade av "djävulen" i våra ögon vår Gud, och det är därför jag påstår att Gud är både god och ond så bara en tanke att det kan vara samma person.
Egypter är bara ett exempel av många där Gud bestraffar skoningslöst. Syndafloden var nog inte heller Satans ide om jag mins rätt.
Personligen tror jag att Änglar är mer en budbärare och hjälpare men om vi nu ser det på så sätt så kanske Lucifer inte gick mot Guds vilja. Tänk om det är Gud som gav honom den rollen för att det är Guds sätt att frästa oss. Han gav Adam och Eva allt förutom ett äppelträ i ett paradis men ändå fick djävulen överhanden och övertalade dem resten känner du till. Tänk om djävulen var ett verktyg från Gud att förmå Eva och Adam att synda för att resten av historien skulle få en chans att bli till?
Intressant och stimulerande inlägg! Det du säger är tänkvärt.
Men jag tror du lägger in lite mer tolkningar här än vad som avsetts. Det du säger är inte normal tolkning i alla fall. Om du har frågor om det här, så läs en bra bibel, med kommenterarer - där förklaras de här händelserna och för min del är det vad jag tror på.
Håller med om att Gud handlar "brutalt" i GT. Men kom ihåg att hans standard är mycket hög och folk levde inte upp till den. De betedde sig ungefär som folk gör nu idag, minus tekniska prylar. Samma lust, lögner, stöld och avgudadyrkan. Gud kommunicerade direkt med dem, eller genom profeter och änglar. Idag genom bibeln. Men folk ignorerar/ignorerade hans varningar. Så gick det som det gick. Som den som ger liv kan Gud naturligtvis lika lätt ta det, och bara han själv vet säkert vad som hände med alla de själarna.
Innan du funderar ut egna teorier om allt det här, så skulle jag rekommendera dig att sätta dig in i vad traditionella bibeltolkare tyckte om saken. Jag vet inte vilka bra studiebiblar som finns på svenska, men någon lär ju finnas. Hitta den, läs de här styckena, med kommentarer.
Smarta människor har funderat på de här frågorna hela livstider, i nästan 2000 år. Folk som kan bibelns orginalspråk och var kunniga i klassiska ämnen, och teologi.
Du bör absolut åtminstone ge deras tolkningar en chans innan du kommer upp med dina egna.
PMa mig om du vill prata mer. Jag vill inte delta i diskussionen längre (se ovan). Har tröttnat på det här forumet...