2012-09-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Då tror di i alafall och borde studera Bibeln - John 17:3
http://www.bibeln.se/las/2k/joh#q=Joh+17%3A3

Jo om jag nu väljer att tro på det som står i den. Tack för att du tipsar om en av världens mest kända böcker/verk.
Citera
2012-09-12, 19:56
Bannlyst
Att Djävulens teknik delvis går ut på att få människor att tro att han inte finns (som nämndes tidigare utan förklaring) är en väldigt känd kristen tankegång som det är förvånandsvärt att ingen här har hört talas om det, inte ens våra ateistiska vänner som brukar påstå sig veta mer om kristendomen än kristna. (just det, ja... )

Förklaringen är enkel: Självklart är man inte på sin vakt mot en fiende som man inte vet existerar.
När djävulen leder en till synd så tror man att synden egentligen är okej, eller att det inte gör något att man syndar. När en frestelse till synd uppenbarar sig framför en vid värsta tänkbara tillfälle så ser man inte det som något som möjligen skulle kunna komma från djävulen.

Djävulen vill att du skall vara slav till synden, beroende av alkohol, droger, porr, lösaktighet, frosseri, stolthet, pengar, kriminalitet eller lögn. Då är du skild från gud och i hans grepp.
Citera
2012-09-12, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och koranen och veda-skrifterna och Mahamudra och pastafarianismens hermeneutik 'South Park' och och och. Alla böcker/källor som på något sätt har ett 'satan' perspektiv.

Jag säger inte att jag har rätt eller fel bara att man ska vara lite mer öppen sinnad för det som står i dem.
Ren teori. Om Gud är den högste varför förgör han inte Satan? Om nu han inte gör det så vad är orsaken. Är de jämlika? Om de är det så har vi två gudar. Om de inte är det så kanske det är en och samma person bara med två olika sidor?
Citera
2012-09-12, 20:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxygen2011
Jag säger inte att jag har rätt eller fel bara att man ska vara lite mer öppen sinnad för det som står i dem.
Ren teori. Om Gud är den högste varför förgör han inte Satan? Om nu han inte gör det så vad är orsaken. Är de jämlika? Om de är det så har vi två gudar. Om de inte är det så kanske det är en och samma person bara med två olika sidor?

Jag är en stor anhängare av att skaffa sig information, faktisk lite av en utbildnings-freak; så ingen protester från mig.
Citera
2012-09-12, 20:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Att Djävulens teknik delvis går ut på att få människor att tro att han inte finns (som nämndes tidigare utan förklaring) är en väldigt känd kristen tankegång som det är förvånandsvärt att ingen här har hört talas om det, inte ens våra ateistiska vänner som brukar påstå sig veta mer om kristendomen än kristna. (just det, ja... )

Vi .... okunniga ....ateister kan för det mesta alla argumenten från den teistiska bag-of-tricks. Också om detta nonsens-argument.

Citat:
Förklaringen är enkel: Självklart är man inte på sin vakt mot en fiende som man inte vet existerar. När djävulen leder en till synd så tror man att synden egentligen är okej, eller att det inte gör något att man syndar. När en frestelse till synd uppenbarar sig framför en vid värsta tänkbara tillfälle så ser man inte det som något som möjligen skulle kunna komma från djävulen.

'Djävulen' är rena pojkscouten jämförd med entiteterna från 'the dungeon dimensions'. Aldrig hört talas om dom? Det är för att dom är så duktiga på förneka sin existens.

Citat:
Djävulen vill att du skall vara slav till synden, beroende av alkohol, droger, porr, lösaktighet, frosseri, stolthet, pengar, kriminalitet eller lögn. Då är du skild från gud och i hans grepp.

Alltihop på én gång, eller kan man välja att ta endast ett av alternativen? Jag har en anledning till att fråga.
Citera
2012-09-12, 20:15
Bannlyst
Citat:
Djävulen är en fallen ängel. Änglar har mycket kraft, men inte jämförbart med Gud. Varför Gud tillåter djävulen att existera vet man inte, det finns många teorier.
Förklaringen kan vara för svår att förstå.

Djävulen ville bli mäktigare än Gud och gjorde uppror. Han var vacker och klok och trodde sig kunna göra ett bättre jobb än Gud (tag varning, ni som sätter er över Gud. Det finns en del stycken i Bibeln som handlar om djävulen, tex:

Jesaja 14:12-15
Citat:
12 Huru har du icke fallit ifrån himmelen, du strålande morgonstjärna! Huru har du icke blivit fälld till jorden, du folkens förgörare!

Det var du som sade i ditt hjärta: 'Jag vill stiga upp till himmelen; högt ovanför Guds stjärnor vill jag ställa min tron; jag vill sätta mig på gudaförsamlingens berg längst uppe i norr.

Jag vill stiga upp över molnens höjder, göra mig lik den Högste.'

Nej, ned till dödsriket måste du fara, längst ned i graven
Citera
2012-09-12, 20:41
Medlem
Citat:
Djävulen är en fallen ängel. Änglar har mycket kraft, men inte jämförbart med Gud. Varför Gud tillåter djävulen att existera vet man inte, det finns många teorier.
Förklaringen kan vara för svår att förstå.

Djävulen ville bli mäktigare än Gud och gjorde uppror. Han var vacker och klok och trodde sig kunna göra ett bättre jobb än Gud (tag varning, ni som sätter er över Gud. Det finns en del stycken i Bibeln som handlar om djävulen, tex:

Jesaja 14:12-15

Jag tror på dig när du säger att förklaringen kan vara för svår att förstå. Jag tycker exakt samma sak om Gud. Har är för svår för oss att förstå. Hans makt och det han kan är oändlig. Men jag väljer att skriva det jag tror på och försöker komma fram till egna slutsatser inte citera vad andra har skrivit.
Du skrev en intressant sak. Djävulen är en fallen Ängel. Gabriel är fortfarande en Ängel som tjänar Gud. De bägge och många fler Änglar har samma makt. Gud är utöver dem.
Eller så är makten mellan det goda och onda en symbol för Gud och det är goda och onda Änglar som styr?
Du är duktig på Bibeln så Egyptens fasor var dem Satans eller Guds värk?
Citera
2012-09-12, 22:01
Bannlyst
Citat:
Jag tror på dig när du säger att förklaringen kan vara för svår att förstå. Jag tycker exakt samma sak om Gud. Har är för svår för oss att förstå. Hans makt och det han kan är oändlig. Men jag väljer att skriva det jag tror på och försöker komma fram till egna slutsatser inte citera vad andra har skrivit.
Du skrev en intressant sak. Djävulen är en fallen Ängel. Gabriel är fortfarande en Ängel som tjänar Gud. De bägge och många fler Änglar har samma makt. Gud är utöver dem.
Eller så är makten mellan det goda och onda en symbol för Gud och det är goda och onda Änglar som styr?
Du är duktig på Bibeln så Egyptens fasor var dem Satans eller Guds värk?

Ja, det är väldigt underligt att folk tycker att de "förstår bättre" än Gud och att Guds handlande inte är "logiskt". Logik och Godhet kommer från Gud, men han står utanför det. Vi, som är del av hans skapelse är ju förstås inte i en position att klaga på honom. Det är tack vare honom som vi överhuvudtaget finns. Tack vare Jesus har vi en chans till en perfekt tillvaro i himlen i framtiden.
Men jag är inte så världsfrånvänd att jag inte tycker att det är värt att arbeta för en bättre värld för människor att leva sina liv i.

Det där med Egyptens fasor har jag också undrat över. Det var Gud som gjorde faraos hjärta hårt mot judarna. Det var inte djävulen. Det står tydligt i Bibeln. Förklaringen var att farao var en mycket dålig person och likaså Egyptierna i allmänhet, och förtjänade vad de fick.... Men jag tycker fortfarande att det är lite konstigt och just den biten är svårbegriplig tycker jag. Har inte satt mig in i det jättemycket. Om någon annan har en bättre förklaring så svara gärna! Det är ett stycke som man måste läsa lite bakgrund till för att acceptera.

När det gäller änglarna så är den klassiska kristna synen att de redan fanns, innan jorden skapades. Det är "Guds anställda" så att säga.... Jämfört med människor så har de mycket makt och kan göra mirakulösa saker. Men jämfört med Gud så är de ingenting. Jag är inte jätteinsatt i det heller. Som människa så skall man inte tänka så mycket på änglar. Guds budbärare och hjälpare är de. Det är allt vi vet. Bortsett från Lucifer dvs, som inte ville acceptera sin roll.
Citera
2012-09-12, 22:26
Medlem
Citat:
Ja, det är väldigt underligt att folk tycker att de "förstår bättre" än Gud och att Guds handlande inte är "logiskt". Logik och Godhet kommer från Gud, men han står utanför det. Vi, som är del av hans skapelse är ju förstås inte i en position att klaga på honom. Det är tack vare honom som vi överhuvudtaget finns. Tack vare Jesus har vi en chans till en perfekt tillvaro i himlen i framtiden.
Men jag är inte så världsfrånvänd att jag inte tycker att det är värt att arbeta för en bättre värld för människor att leva sina liv i.

Det där med Egyptens fasor har jag också undrat över. Det var Gud som gjorde faraos hjärta hårt mot judarna. Det var inte djävulen. Det står tydligt i Bibeln. Förklaringen var att farao var en mycket dålig person och likaså Egyptierna i allmänhet, och förtjänade vad de fick.... Men jag tycker fortfarande att det är lite konstigt och just den biten är svårbegriplig tycker jag. Har inte satt mig in i det jättemycket. Om någon annan har en bättre förklaring så svara gärna! Det är ett stycke som man måste läsa lite bakgrund till för att acceptera.

När det gäller änglarna så är den klassiska kristna synen att de redan fanns, innan jorden skapades. Det är "Guds anställda" så att säga.... Jämfört med människor så har de mycket makt och kan göra mirakulösa saker. Men jämfört med Gud så är de ingenting. Jag är inte jätteinsatt i det heller. Som människa så skall man inte tänka så mycket på änglar. Guds budbärare och hjälpare är de. Det är allt vi vet. Bortsett från Lucifer dvs, som inte ville acceptera sin roll.

Håller med om att vi inte är i stånd att förstå Gud så här är vi överens. Det jag har svårt att förstå det är hur någon väljer att hålla fast att trots att man inte förstår vissa saker så håller man fast vid att det är så vi ska tro.
Gud gav oss medvetande och möjlighet att tänka själva så varför ska vi begränsa oss till vad andra har sagt och skrivit?
Varför jag tog upp Egyptens fasor det är för nästa fråga är vad tror du att Egypterna sa: vad det deras Gud/gudar eller deras "Gud/satan" som straffade dem. Deras syn var nog att de blev bestraffade av "djävulen" i våra ögon vår Gud, och det är därför jag påstår att Gud är både god och ond så bara en tanke att det kan vara samma person.
Egypter är bara ett exempel av många där Gud bestraffar skoningslöst. Syndafloden var nog inte heller Satans ide om jag mins rätt.
Personligen tror jag att Änglar är mer en budbärare och hjälpare men om vi nu ser det på så sätt så kanske Lucifer inte gick mot Guds vilja. Tänk om det är Gud som gav honom den rollen för att det är Guds sätt att frästa oss. Han gav Adam och Eva allt förutom ett äppelträ i ett paradis men ändå fick djävulen överhanden och övertalade dem resten känner du till. Tänk om djävulen var ett verktyg från Gud att förmå Eva och Adam att synda för att resten av historien skulle få en chans att bli till?
Citera
2012-09-12, 22:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, det är väldigt underligt att folk tycker att de "förstår bättre" än Gud och att Guds handlande inte är "logiskt".

A priori & cirkel-argumenterat nonsens; meningslöst

Citat:
Logik och Godhet kommer från Gud,.......

Nej.

Citat:
Vi, som är del av hans skapelse är ju förstås inte i en position att klaga på honom.

Cirkel-argument.

Citat:
Det är tack vare honom som vi överhuvudtaget finns.

Cirkel-argument.

Citat:
Tack vare Jesus har vi en chans till en perfekt tillvaro i himlen i framtiden.

Cirkel-argument.

Citat:
Förklaringen var att farao var en mycket dålig person och likaså Egyptierna i allmänhet, och förtjänade vad de fick.

Det vet du ingenting om, annat än vad som står i din propaganda-version av det.

Citat:
Jag är inte jätteinsatt i det heller

Du verkar faktisk inte veta sådär väldig mycket, och särskild inte om denna tråds ämne. Men det var väl ett lämpligt tillfälle att predika lite.
Citera
2012-09-12, 22:58
Bannlyst
Citat:
Håller med om att vi inte är i stånd att förstå Gud så här är vi överens. Det jag har svårt att förstå det är hur någon väljer att hålla fast att trots att man inte förstår vissa saker så håller man fast vid att det är så vi ska tro.
Gud gav oss medvetande och möjlighet att tänka själva så varför ska vi begränsa oss till vad andra har sagt och skrivit?
Varför jag tog upp Egyptens fasor det är för nästa fråga är vad tror du att Egypterna sa: vad det deras Gud/gudar eller deras "Gud/satan" som straffade dem. Deras syn var nog att de blev bestraffade av "djävulen" i våra ögon vår Gud, och det är därför jag påstår att Gud är både god och ond så bara en tanke att det kan vara samma person.
Egypter är bara ett exempel av många där Gud bestraffar skoningslöst. Syndafloden var nog inte heller Satans ide om jag mins rätt.
Personligen tror jag att Änglar är mer en budbärare och hjälpare men om vi nu ser det på så sätt så kanske Lucifer inte gick mot Guds vilja. Tänk om det är Gud som gav honom den rollen för att det är Guds sätt att frästa oss. Han gav Adam och Eva allt förutom ett äppelträ i ett paradis men ändå fick djävulen överhanden och övertalade dem resten känner du till. Tänk om djävulen var ett verktyg från Gud att förmå Eva och Adam att synda för att resten av historien skulle få en chans att bli till?

Intressant och stimulerande inlägg! Det du säger är tänkvärt.
Men jag tror du lägger in lite mer tolkningar här än vad som avsetts. Det du säger är inte normal tolkning i alla fall. Om du har frågor om det här, så läs en bra bibel, med kommenterarer - där förklaras de här händelserna och för min del är det vad jag tror på.

Håller med om att Gud handlar "brutalt" i GT. Men kom ihåg att hans standard är mycket hög och folk levde inte upp till den. De betedde sig ungefär som folk gör nu idag, minus tekniska prylar. Samma lust, lögner, stöld och avgudadyrkan. Gud kommunicerade direkt med dem, eller genom profeter och änglar. Idag genom bibeln. Men folk ignorerar/ignorerade hans varningar. Så gick det som det gick. Som den som ger liv kan Gud naturligtvis lika lätt ta det, och bara han själv vet säkert vad som hände med alla de själarna.

Innan du funderar ut egna teorier om allt det här, så skulle jag rekommendera dig att sätta dig in i vad traditionella bibeltolkare tyckte om saken. Jag vet inte vilka bra studiebiblar som finns på svenska, men någon lär ju finnas. Hitta den, läs de här styckena, med kommentarer.
Smarta människor har funderat på de här frågorna hela livstider, i nästan 2000 år. Folk som kan bibelns orginalspråk och var kunniga i klassiska ämnen, och teologi.

Du bör absolut åtminstone ge deras tolkningar en chans innan du kommer upp med dina egna.
PMa mig om du vill prata mer. Jag vill inte delta i diskussionen längre (se ovan). Har tröttnat på det här forumet...
Senast redigerad av Snezhinka 2012-09-12 kl. 23:03.
Citera
2012-09-12, 23:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Din åsikt var varken relevant eller efterfrågad i ovanstående utbyte. Ditt inlägg var irrelevant och distraherande. Den är inte värd att besvara av samma anledning.

Jag vet faktisk en hel del om teologin omkring 'satan' m.m., så kan du vänligen komma till saken med relevante inlägg om detta ämne, istället för att bekymra dig så mycket om pop-psykologiska betraktninger eller ge generelle predikaner.

Här är ett underlag:

Om vi nu för argumentets skuld jämför dom olika mytologierna omkring 'satan', då framgår det tydligt, att bibelns egen kronologi på denna punkt är rörig, för inte att säga meningslös. Desutom verkar många kristna inte ha minste aningen om, vem och vad satan är, men blandar honom friskt med andra bad guys från biblen.

Yttermera finns det icke-kristna, men relevanta perspektiv på satan, av vilka étt .....från ett rationellt perspektiv ...... verkar vara det mest rimliga: Att det inte är satan, som är the bad guy, men GTs psykotiska 'gud' Jahveh; alltså demiurgen.

Jahveh har enligt mytologin skapat ett universum med Ointelligent Design; desutom verkar han inte veta, HUR detta universum egentligen ser ut. Och det påstådda 'syndafallet' hade sitt ursprung i en orimlig lydnadstest, som profilerar Jahvehs psykos.

Nu har du ett relevant underlag att börja ifrån, och jag ser framemot ditt sakliga bemötande ...fritt från personliga kommentarer. Om du har något att komma med öht.
Senast redigerad av Bogomil 2012-09-12 kl. 23:30. Anledning: tillägg av ordet 'och'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in