2012-09-17, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Va?

Din liknelse varken förklarar eller dementerar något, och Teodicéproblemet är fortfarande gällande. Om det här var ett tappert försök att förklara allsmäktighet med logik så misslyckades du fatalt.

Ok,...... din åsikt

Människan blev sjuk genom sitt uppror och måste gå igenom en smärtsam process att visa att de kan styra själv, vilket de inte kan, utan Skaparen.
Senast redigerad av Flexbärt 2012-09-17 kl. 10:20.
Citera
2012-09-17, 10:13
Medlem
Citat:
Va?

Din liknelse varken förklarar eller dementerar något, och Teodicéproblemet är fortfarande gällande. Om det här var ett tappert försök att förklara allsmäktighet med logik så misslyckades du fatalt.

Då är din IQ i lägsta laget eller vill du anklaga Gud. känns skönt i ditt sinne då.

Tror du att du kan få Guds godkännande om du kan klanka ner på JHVH
Senast redigerad av Flexbärt 2012-09-17 kl. 10:22.
Citera
2012-09-17, 10:37
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ok,...... din åsikt

Människan blev sjuk genom sitt uppror och måste gå igenom en smärtsam process att visa att de kan styra själv, vilket de inte kan, utan Skaparen.

Citat:
Då är din IQ i lägsta laget eller vill du anklaga Gud. känns skönt i ditt sinne då.

Tror du att du kan få Guds godkännande om du kan klanka ner på JHVH

Ok,...... din åsikt
Citera
2012-09-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonkers
Guds eget experiment bevisar alltså att Gud inte var allsmäktig och allvetande när han skapade Adam och Eva. Tack för ditt klargörande.

För övrigt undrar jag vad/vem du anser att jag skyller ifrån mig om/på? Måste jag påminna om att det är du som tror på en objektiv moral som din rymdpappa gett dig.

Jag förstår att du inte har någon tro på Skapelse och Skaparen Gud och Hans ord.

Det skyller på JHVH Gud att han inte är din springpojke som kommer när du kallar.
Citera
2012-09-17, 10:47
Medlem
Citat:
Ok,...... din åsikt

Då är vi överens att vi inte är överens, bara och vänta och låta framtiden visa.
Citera
2012-09-17, 11:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du beskrivar den ultimativa verklighet som ett ideologi-fascistisk system, som ger underlag för 'absolut' etik, och från vilken allting skall varderas. För dig är konceptet 'existentiell frihet' en styggelse.

Du har zero belägg för dina postulat, och din marknadsföring består av repetetiva citat från ett totalitärt propaganda-manifesto, som är baserat på a priori-antagande och cirkel-argumentation.

Sen har du mage till att framföra följande till din opposition:

Citat:

Vart finns intelligensen i DINA postulat, som är i motstrid med all empiri och logik (~d.v.s. i motstrid med verkligheten), och vart finns intelligensen i att leka struts (med ursäkten: "Du är 'elak'"), när du får mothugg för dina verklighets-främmande missions-ansträngninger.

NÅGONSTANS måste du faktisk komma med ett valid, grundläggande underlag. Värdet av såpbox-oration dog för ung. 100 år sen.
Senast redigerad av Bogomil 2012-09-17 kl. 11:42.
Citera
2012-09-17, 11:52
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Då är vi överens att vi inte är överens, bara och vänta och låta framtiden visa.
Jag skulle kunna hålla med dig, men då har vi båda fel. Sluta sia och kom med något konkret istället, för det enda konkreta hittills är att du och din Gud är ond.
Citera
2012-09-17, 11:54
Medlem
Citat:
Jag skulle kunna hålla med dig, men då har vi båda fel. Sluta sia och kom med något konkret istället, för det enda konkreta hittills är att du och din Gud är ond.

Jag har sagt mitt och du accepterar inte Skaparen, så vi kommer inte vidare.
Citera
2012-09-17, 12:02
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:

Vad jag vill ha sagt är att du har accepterat Satan för du har accepterat Gud och får därför leva under ständiga hot från dem, medan jag precis som du säger inte har accepterat eller tror på det. Alltså är jag fri från allt du är rädd för och tror dig älska. Du fruktar Satan och känner igen han genom ditt leverne och dina gärningar, vilket gör dig till Satans lilla bitch.
Citera
2012-09-17, 12:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nej, 'vi' kommer inte vidare i din svart/vita .... antingen/eller .....värld. Sen blir resultatet två olika 'världsbilder', som från var sin såpbox har reducerat en debatt till förenklade klyschor, som meningslöst flygar fram och tillbaka ...... "och måste den mest envetna eller monomana 'vinna' ".

Men debatten pågår INTE på din planhalva eller på dina villkor. Har du vald att vara 'offentlig' så måste du vara beredd på att bli ställd till svars långt utanför dom gränser DU sättar.

För majoriteten av dina kritiker är den elitiska, självrättfärdiganda, anti-frihets ideologi-fascism du försökar pådyvla världen det 'onda' (i en relativ betydelse). Din 'gud' är 'monstret'.

Och din tystnad i bemötandet av denna kritik talar mycket högt .... det är en mycket höggljudd tystnad.
Citera
2012-09-17, 13:03
Medlem
Citat:
Vad jag vill ha sagt är att du har accepterat Satan för du har accepterat Gud och får därför leva under ständiga hot från dem, medan jag precis som du säger inte har accepterat eller tror på det. Alltså är jag fri från allt du är rädd för och tror dig älska. Du fruktar Satan och känner igen han genom ditt leverne och dina gärningar, vilket gör dig till Satans lilla bitch.

Du tror du är fri, men påverkas av ondskan som alla andra.
Jag vet om att den finns och kan värja mig emot den.

Sen kan du resonera som du vill, dock lever vi i samma situation och kan smaka döden när som, ingen går säker.

Rom 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Gal 6:5
” Var och en skall nämligen bära sin egen ansvarsbörda.”

Tråkigt att du tackar nej till det liv Skaparen vill ge oss i det återupprättade paradiset-
Upp 21:3-5

http://www.bibeln.se/las/2k/upp#q=Upp+21%3A3-5
Citera
2012-09-17, 13:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flexbärt
Du tror du är fri, men påverkas av ondskan som alla andra. Jag vet om att den finns och kan värja mig emot den.

Kan vi få ett bättra underlag/belägg än att du "vet" .... "det är bara så".

Såklart försvarar DIN form av ondska sig själv med primitiv propaganda, det gör alla onda fanatiker. Du förstår uppenbarligen inte, att det inte räckar med sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in