Citat:
Ursprungligen postat av Insanedude
Funderar över det där med musikinspelning på datorn. Nu har jag letat i timtal efter information men jag får aldrig riktigt svar på min fråga, så jag frågar här...
Jag vill spela på gitarren, och låta datorn agera förstärkare. Dvs kunna spela så att ljudet mixas på datorn (samtidigt som den spelar in). Har läst att man behöver en mikrofon och ett externt ljudkort, men vad ska gitarren vara inkopplad i då? Om man behöver en förstärkare så är ju syftet borta där ändå.
Vad är det bästa sättet att gå tillväga för att uppnå detta? Liksom gitarr kopplad till datorn där ljudet skapas i något plugin eller så.
Jag vill spela på gitarren, och låta datorn agera förstärkare. Dvs kunna spela så att ljudet mixas på datorn (samtidigt som den spelar in). Har läst att man behöver en mikrofon och ett externt ljudkort, men vad ska gitarren vara inkopplad i då? Om man behöver en förstärkare så är ju syftet borta där ändå.
Vad är det bästa sättet att gå tillväga för att uppnå detta? Liksom gitarr kopplad till datorn där ljudet skapas i något plugin eller så.
Hej!
- Ja du behöver ett externt ljudkort, har du firewire-port på datorn, så köp ett som passar den anslutningen.
- USB räcker knappt till något på den fronten.
- Sen behöver du ju mikrofon, om det är en akustisk gitarr utan någon mikrofon i sig.
- Är det en elgitarr behöver du ingen mikrofon.
- Sen behöver du även mjukvara. Cubase, Protools, ableton, finns en hel uppsjö med dom. Dessa program är centralpunkten när det gäller musik i datorn. Vill du ha diverse effekter, vilket jag misstänker, så finns det massvis med mjukvara även där. Tex guitar rig, amplitube. Dessa program fungerar även som plugins. Dvs, du laddar in dom i cubase/protools/ableton i valfri kanal, öppnar plugin-ui:t, väljer effekt, vräker på.
Kanske va lite otydligt förklarat, men jag hoppas du förstår, eller iaf fått ett humm om hur det funkar. Det va tyvärr flera år sen jag satt och lirade via datorn.