2012-02-01, 21:30
Medlem
scarlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insanedude
Funderar över det där med musikinspelning på datorn. Nu har jag letat i timtal efter information men jag får aldrig riktigt svar på min fråga, så jag frågar här...

Jag vill spela på gitarren, och låta datorn agera förstärkare. Dvs kunna spela så att ljudet mixas på datorn (samtidigt som den spelar in). Har läst att man behöver en mikrofon och ett externt ljudkort, men vad ska gitarren vara inkopplad i då? Om man behöver en förstärkare så är ju syftet borta där ändå.

Vad är det bästa sättet att gå tillväga för att uppnå detta? Liksom gitarr kopplad till datorn där ljudet skapas i något plugin eller så.

Hej!
- Ja du behöver ett externt ljudkort, har du firewire-port på datorn, så köp ett som passar den anslutningen.
- USB räcker knappt till något på den fronten.
- Sen behöver du ju mikrofon, om det är en akustisk gitarr utan någon mikrofon i sig.
- Är det en elgitarr behöver du ingen mikrofon.
- Sen behöver du även mjukvara. Cubase, Protools, ableton, finns en hel uppsjö med dom. Dessa program är centralpunkten när det gäller musik i datorn. Vill du ha diverse effekter, vilket jag misstänker, så finns det massvis med mjukvara även där. Tex guitar rig, amplitube. Dessa program fungerar även som plugins. Dvs, du laddar in dom i cubase/protools/ableton i valfri kanal, öppnar plugin-ui:t, väljer effekt, vräker på.

Kanske va lite otydligt förklarat, men jag hoppas du förstår, eller iaf fått ett humm om hur det funkar. Det va tyvärr flera år sen jag satt och lirade via datorn.
Citera
2012-02-02, 16:01
Medlem
Insanedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Jag har sådan setup du vill ha. Jag har ett externt ljudkort vid namn Roland DUO-CAPTURE (länk), som kostade mig cirka 700kr på 4Sound. Väldigt smidigt att installera och väldigt enkelt att använda.

Sedan kör jag genom Ableton Live, där jag bland annat har Guitar Rig (Plugin som jag rekommenderar), och kan på så sätt få mina högtalare att agera förstärkare. Du kopplar så klart in gitarren till det externa ljudkortet. Du behöver ingen mikrofon.
Citat:
Ursprungligen postat av scarlot
Hej!
- Ja du behöver ett externt ljudkort, har du firewire-port på datorn, så köp ett som passar den anslutningen.
- USB räcker knappt till något på den fronten.
- Sen behöver du ju mikrofon, om det är en akustisk gitarr utan någon mikrofon i sig.
- Är det en elgitarr behöver du ingen mikrofon.
- Sen behöver du även mjukvara. Cubase, Protools, ableton, finns en hel uppsjö med dom. Dessa program är centralpunkten när det gäller musik i datorn. Vill du ha diverse effekter, vilket jag misstänker, så finns det massvis med mjukvara även där. Tex guitar rig, amplitube. Dessa program fungerar även som plugins. Dvs, du laddar in dom i cubase/protools/ableton i valfri kanal, öppnar plugin-ui:t, väljer effekt, vräker på.

Kanske va lite otydligt förklarat, men jag hoppas du förstår, eller iaf fått ett humm om hur det funkar. Det va tyvärr flera år sen jag satt och lirade via datorn.

Då förstår jag. Tack för era svar.
Citera
2012-02-04, 18:45
Medlem
Jag har en gitarr, sen då?

Jag har skaffat en elgitarr och lånat mig en akustisk för att jag ska lära mig lira. Men i vilken ände ska jag börja?

Ska jag nöta massa ackord, börja kötta spindlar och andra teknikövningar,
ska jag ge mig i kast med att begripa hur fan man spelar efter noter eller börja spela efter tabs?

Var bör man börja någonstans?
Citera
2012-02-04, 18:48
Medlem
jag började först lära mig ett gäng ackord och sen läsa tabs och det har gått vägen för mig
Citera
2012-02-04, 18:49
Medlem
Fettopappas avatar
Börja med att titta på videos på youtube, där förklarar dem allt och visar ackord osv.
Citera
2012-02-04, 19:10
Medlem
Zevuss avatar
Börja med klassiker som smoke on the water, back in black och liknande med hjälp av kvintackord som består av första tonen i pentaskalan och femte tonen. Sedan ska du lära dig riktiga ackord som man gjorde i skolan. Efter att du kan växla mellan ackorden riktigt smooth och utan problem och har bra taktkänsla kan du ge dig på baréackorden. Försök att spela dess Smoke on the water som du lärde dig först med baréackord så att du vet hur låten går och var du ska spela dom någonstans på halsen. Efter att du bemästrar de klassiska sätten att spela gitarr så kan du nu börja med mer avancerade skalor och att lära dig alla tonerna på halsen. Om du nu vill och gillar sådan musik så tycker jag att du ska börja spela metal låtar då de är roliga och man lär sig mycket på dem. Lär dig t ex några Metallica låtar som du säkert har hört hundra gånger.
Senast redigerad av Zevus 2012-02-04 kl. 19:30.
Citera
2012-02-04, 19:20
Medlem
Bazinga90s avatar
Kolla in den här tråden - Ska du börja spela gitarr? (även allmänna frågor!) TITTA HÄR!

https://www.flashback.org/t700752p324
Citera
2012-02-04, 19:22
Medlem
Det heter kvintackord.

Och du ska helt enkelt ge dig på den typen av musik du gillar. Gillar du smöriga ballader, lira smöriga ballader. Lirar du tung metal, försök lira tung metal. Gillar du jazz, försök spela jazz (även om det kanske inte är det lättaste att göra här i världen).

Det blir klart roligast att spela om du spelar saker du tycker om. Jag skulle aldrig få för mig att börja spela AC/DC, eftersom jag avskyr AC/DC. Men om du gillar dom så gör det.
Citera
2012-02-04, 19:42
Medlem
Jag har en bok om gitarrackord, några sångböcker (fast jag kan för fan inga jävla noter, svårt att läsa sig till hur man spelar efter noter, eller?) och ett gäng böcker om teknik. Men Youtube är säkerligen bra komplement till dessa.

Så för att summera: Börja med ackord till jag kan dem, sedan lite svårare barréackord.
Jag har försökt spela master of puppets intro men jag är fan för långsam. Snacka om att försöka springa när man knappt kan stå, så det är troligen överkurs.

Jag börjar med massa ackord men jag vill öva det från en simpel låt, typ somliga går i trasiga skor men jag kan fan inte läsa noter..
Jag gillar metal och de äldre metallicalåtarna men de känns för svåra just nu men jag kan tänka mig spela andra musiktyper också

tack för svaren förrdesten
Citera
2012-02-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crack-Charlie
Jag har en bok om gitarrackord, några sångböcker (fast jag kan för fan inga jävla noter, svårt att läsa sig till hur man spelar efter noter, eller?) och ett gäng böcker om teknik. Men Youtube är säkerligen bra komplement till dessa.

Så för att summera: Börja med ackord till jag kan dem, sedan lite svårare barréackord.
Jag har försökt spela master of puppets intro men jag är fan för långsam. Snacka om att försöka springa när man knappt kan stå, så det är troligen överkurs.

Jag börjar med massa ackord men jag vill öva det från en simpel låt, typ somliga går i trasiga skor men jag kan fan inte läsa noter..
Jag gillar metal och de äldre metallicalåtarna men de känns för svåra just nu men jag kan tänka mig spela andra musiktyper också

tack för svaren förrdesten

att vara för slö känner man igen hehe, bara och öva o öva o öva så ska du se det sitter snart
Citera
2012-02-04, 19:59
Medlem
DominusNihiluss avatar
Till att börja med borde du spela på den gitarren du känner för, jag började direkt att spela med en elektrisk gitarr. Sedan beror det på vilken typ av gitarrist du vill bli, det är alltid bra att kunna grunderna som alla ackord, men om du ska bli en "shreddare" se till att öva mycket skalor.
Citera
2012-02-04, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkan
att vara för slö känner man igen hehe, bara och öva o öva o öva så ska du se det sitter snart

Haha, man blir sur när fingrarna inte är så snabba som man vill att de ska vara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in