2013-06-12, 10:59
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
En jättedum fråga men vart annars ska jag våga ställa den.

Ni som spelar gitarr, har förstått att era fingertoppar blir lite hårdare, tappar ni känsel också i dem eller mister lite av er finkänslighet..?

Har blivit lite sugen på att prova på gitarr men är samtidigt sugen på att plugga till sjuksköterska till hösten och ska man känna efter folks vener för att ta blodprover så behöver man kanske den där höga känsligheten i fingertopparna, antar det men vad vet jag..?

Vad tror ni..?

Det är lugnt. Som sjuksköterska har du inte betalt för att bry dig på ledig tid.
Citera
2013-06-12, 21:04
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berttan
Jag har lite sämre känsel i de fingrar som jag tar ackorden med men inte i den jag spelar med (d.v.s. den jag håller plektrumet med, spelar med) så de fingrarna förblir ju orörda i vilket fall!

Tack för ett bra svar!

Jag tror jag avvaktar med att investera i en gitarr då, för säkerhets skull.
Citera
2013-06-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
En jättedum fråga men vart annars ska jag våga ställa den.

Ni som spelar gitarr, har förstått att era fingertoppar blir lite hårdare, tappar ni känsel också i dem eller mister lite av er finkänslighet..?

Har blivit lite sugen på att prova på gitarr men är samtidigt sugen på att plugga till sjuksköterska till hösten och ska man känna efter folks vener för att ta blodprover så behöver man kanske den där höga känsligheten i fingertopparna, antar det men vad vet jag..?

Vad tror ni..?
Du kommer inte att ha problem med det. Så pass mycket mindre känsel får du inte. Du kan känna efter vener med gitarrfingrar. Det ska inte vara några problem.
Citera
2013-06-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Du kommer inte att ha problem med det. Så pass mycket mindre känsel får du inte. Du kan känna efter vener med gitarrfingrar. Det ska inte vara några problem.

Japp! Kolla bara på Slash!
Citera
2013-06-15, 20:36
Medlem
BarbecueBobs avatar
Ha gitarren ute i solen. dåligt?

Är det inte rekommenderat, eller spelar det inte så stor roll? Vet iaf att kyla är en stor fiende för den akustiska gitarren, men värme?

Tänkte mest på senarion när man sitter på beachen och ska visa vem som är boss, här i sverige.
Men ska också till Portugal om några veckor och undrar om det är farligt att ta ut den i solen där nere?

Är väldigt rädd om min akustiska gitarr som kosta skjortan. Solitt lock av lönn, bak o sidor i nato och färgad svart om det spelar någon roll. Tack.
Citera
2013-06-15, 20:45
Medlem
Sunghirs avatar
Trä är ett levande material...olika värme/fukt-förhållanden får träet att expandera/krympa...
Kyla/torr luft = krympa.
Värme/fuktig luft = expandera.

Sen tror jag att själva solljuset kan bleka färgen, men det krävs nog rätt många timmar för det.

Men jag tror inte det är så farligt. Det enda som kan hända är att du får stämma om gitarren lite ibland.
Citera
2013-06-15, 20:56
Medlem
Nej, det låter som en dålig idé. Vet inte riktigt vad som kommer hända just din gitarr men

1. sprickor
2. limmet smälter och ljudet kommer att ändras

du kan ju dock prova att smörja på lite SPF 50+
Citera
2013-06-15, 21:05
Medlem
BarbecueBobs avatar
Två helt olika svar :s Men att stämmningen ändras är inget problem varje enskildlåt jag kan har sin egna alternate tuning.
Citera
2013-06-15, 21:12
Medlem
Sunghirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbecueBob
Två helt olika svar :s Men att stämmningen ändras är inget problem varje enskildlåt jag kan har sin egna alternate tuning.

Det där med att träet sprickor och limmet smälter är nog worst case scenario. Det där kan nog hända främst väldigt gamla gitarrer, typ flera decennier gamla grejer, där träet är väldigt torrt p.g.a. naturliga skäl. Trä förfaller...

EDIT:
Har du en gitarr från 1800-talet...ta INTE med den ut på beachen.
Senast redigerad av Sunghir 2013-06-15 kl. 21:19.
Citera
2013-06-15, 21:27
Medlem
BarbecueBobs avatar
Alright. köpte den för 2 år sedan så tror inte att den har stått i skyltfönstret i 198 år
Citera
2013-06-16, 16:55
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheApocalypse
Japp! Kolla bara på Slash!
fullträff
Citera
2013-06-16, 18:38
Medlem
hallå, tänkte börja lira lite gitarr igen då jag börja spela förut men fick andra saker i tankarna, men blev så sugen så tänkte börja lite lätt igen. det jag först och främst behöver är en gitarr då min andra gick sönder det var en "stålsträngad akustisk" men jag vet ej märke, men det var något sådant billigt märke, Jag hitta någon billig gitarr här http://www.thomann.de/se/fender_squier_sa105ce_sb.htm men vet ej om den e bra eller inte så jag behöver er hjälp. Då jag väljer en rätt så billig gitarr är därför att jag inte har så mycket tid att lägga ner, utan kan bara spela någon gång ibland, så hjälp mig nu med gitarr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in