Citat:
Ursprungligen postat av
frukostvin
Sedan jag köpte mig ett midi-keyboard har min förståelse för ackord ökat enormt. Det är en stor fördel om man har ett klaviaturinstrument!
Allt utgår från en vanlig dur-skala. Det är värt mycket att lära sig lite om den. Intervallerna. Att en durskala har en stor ters, medan en moll-skala har en liten ters osv. Står det +11 för ackordet innebär det helt enkelt att man ska plinka den 11:e tonen i den aktuella skalan.
Det låter fånigt, men det känns lite som man är ett geni när man kommer på att ett visst ackord är ett Emaj sus9 +11. Det ser svårt ut, men är betydligt enklare än vad man tror.
Den viktigaste Aha-upplevelsen är att ett ackord i sin minsta beståndsdel bara består av tre toner. Allt det andra man lägger till är färgningar. Typ ett A7. Där dom tre första tonerna i en A-dur skala finns med, och den sjunde tonen i skalan också finns med.
Ganska rätt med allt ni säger att klaviatur hjälper en att se teorin på ett annat sätt, men när man ska lära någon någonting så är det viktigt att man själv har koll, det absolut viktigaste är att du hör vad du spelar, spelar ingen roll överhuvudtaget om du kan ett A7b5#9 om du inte hör att det du spelar är just ett A7b5#9
skulle ett ackord heta "+11" så skulle varenda sate spela #11 på det ackordet och att använda 11 som exempel är också ganska dumt då det i ett 11 - ackord är vanligt att man plockar bort tersen (iaf inom populärmusik) vilket gör att det blir lätt förväxlat med ett 9sus4, vilket inte är så konstigt visserligen, sen är det ganska ovanligt att man spelar maj11, det är mer vanligt med ett maj#11 men då är det underförstått att 9an ska vara med.
De viktiga tonerna i ett ackord är grundton och ters, alltså när man ska spela ett ackord så behöver man bara spela 2 toner för veta om det är dur eller moll, dvs. ett ackords minsta beståndsdel består av 2 toner, kvinten behövs inte spelas, men det gör inte heller någonting om den spelas, Skulle det åandra sidan vara ett ackord som heter #5 eller b5 är det bra om den höjda eller sänkta kvinten spelas någonstans. Ett A7 (om det inte finns mer information om hurvida ackordet ska färgas) kommer från den mixolydiska skalan och inte ur ren dur (jonisk), mixolydisk skala kommer i sin tur från det femte skalsteget i den joniska skalan, men det är ett annat kapitel och varför det är dumt att säga att A7 kommer ur durskalan är för att det lätt blir förvirrat.
Sen till Ts. lär dig allt du kan, men jag säger köp dig en bok i ämnet, internet är bra, men allt behöver inte stämma, många youtube - videor är bra, men det finns lika många som bara snackar skit! Det underlättar att ha en lärare, helst då en gitarrlärare i ditt fall som kan förklara den harmoniska och teoretiska delen, men det går att lära sig själv.