2014-03-19, 18:02
Medlem
Skitonds avatar
Du kommer nog inte att kunna återställa den till nyskick men så länge halsen är i bra skick så kommer du helt klart att kunna spela på den.

Det svåraste är nog sprickan i bottnen, resten ser ut att ha klarat sig helt ok.
Citera
2014-03-22, 19:13
Medlem
Ackordkunskap

Jag har spelat gitarr i 7 år och kan väl anses vara ganska duktig, iaf på att spela. Men min kunskap om ackord är katastrof. Jag skulle vilja lära mig hur ackord och sådant funkar. Vilka ackord som passar ihop och sådant. Finns det någon internetsida som är bra, där man kan lära sig detta?
Citera
2014-03-22, 19:22
Medlem
Den här serien videos har hjälpt mig väldigt mycket i det ämnet.
http://www.youtube.com/watch?v=5Y01jIorpeA
Citera
2014-03-22, 19:31
Medlem
fast de där e ju piano
Citera
2014-03-22, 19:40
Medlem
Melange5738s avatar
Det heter musikteori. Finns jättebra resurser på nätet.
Citera
2014-03-22, 19:53
Medlem
LifeRapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
fast de där e ju piano

Ackord är ackord, musikteori är musikteori. Dessutom är piano mycket bättre att börja lära sig teori på, p.g.a. instrumentets lättöverskådlighet.
Citera
2014-03-22, 19:58
Medlem
Cartomanis avatar
Citat:
fast de där e ju piano

Ackordsläran är dock exakt samma, om du inte fixar det på piano där alla toner ligger på en lång rad så kommer du ha problem. Vad du egentligen säger nu är att du inte vet var tonerna sitter på en gitarr heller.
Citera
2014-03-23, 10:19
Bannlyst
Citat:
Jag har spelat gitarr i 7 år och kan väl anses vara ganska duktig, iaf på att spela. Men min kunskap om ackord är katastrof. Jag skulle vilja lära mig hur ackord och sådant funkar. Vilka ackord som passar ihop och sådant. Finns det någon internetsida som är bra, där man kan lära sig detta?

Sedan jag köpte mig ett midi-keyboard har min förståelse för ackord ökat enormt. Det är en stor fördel om man har ett klaviaturinstrument!

Allt utgår från en vanlig dur-skala. Det är värt mycket att lära sig lite om den. Intervallerna. Att en durskala har en stor ters, medan en moll-skala har en liten ters osv. Står det +11 för ackordet innebär det helt enkelt att man ska plinka den 11:e tonen i den aktuella skalan.

Det låter fånigt, men det känns lite som man är ett geni när man kommer på att ett visst ackord är ett Emaj sus9 +11. Det ser svårt ut, men är betydligt enklare än vad man tror.

Den viktigaste Aha-upplevelsen är att ett ackord i sin minsta beståndsdel bara består av tre toner. Allt det andra man lägger till är färgningar. Typ ett A7. Där dom tre första tonerna i en A-dur skala finns med, och den sjunde tonen i skalan också finns med.
Senast redigerad av frukostvin 2014-03-23 kl. 10:29.
Citera
2014-03-23, 11:22
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Sedan jag köpte mig ett midi-keyboard har min förståelse för ackord ökat enormt. Det är en stor fördel om man har ett klaviaturinstrument!

Allt utgår från en vanlig dur-skala. Det är värt mycket att lära sig lite om den. Intervallerna. Att en durskala har en stor ters, medan en moll-skala har en liten ters osv. Står det +11 för ackordet innebär det helt enkelt att man ska plinka den 11:e tonen i den aktuella skalan.

Det låter fånigt, men det känns lite som man är ett geni när man kommer på att ett visst ackord är ett Emaj sus9 +11. Det ser svårt ut, men är betydligt enklare än vad man tror.

Den viktigaste Aha-upplevelsen är att ett ackord i sin minsta beståndsdel bara består av tre toner. Allt det andra man lägger till är färgningar. Typ ett A7. Där dom tre första tonerna i en A-dur skala finns med, och den sjunde tonen i skalan också finns med.

Ganska rätt med allt ni säger att klaviatur hjälper en att se teorin på ett annat sätt, men när man ska lära någon någonting så är det viktigt att man själv har koll, det absolut viktigaste är att du hör vad du spelar, spelar ingen roll överhuvudtaget om du kan ett A7b5#9 om du inte hör att det du spelar är just ett A7b5#9

skulle ett ackord heta "+11" så skulle varenda sate spela #11 på det ackordet och att använda 11 som exempel är också ganska dumt då det i ett 11 - ackord är vanligt att man plockar bort tersen (iaf inom populärmusik) vilket gör att det blir lätt förväxlat med ett 9sus4, vilket inte är så konstigt visserligen, sen är det ganska ovanligt att man spelar maj11, det är mer vanligt med ett maj#11 men då är det underförstått att 9an ska vara med.

De viktiga tonerna i ett ackord är grundton och ters, alltså när man ska spela ett ackord så behöver man bara spela 2 toner för veta om det är dur eller moll, dvs. ett ackords minsta beståndsdel består av 2 toner, kvinten behövs inte spelas, men det gör inte heller någonting om den spelas, Skulle det åandra sidan vara ett ackord som heter #5 eller b5 är det bra om den höjda eller sänkta kvinten spelas någonstans. Ett A7 (om det inte finns mer information om hurvida ackordet ska färgas) kommer från den mixolydiska skalan och inte ur ren dur (jonisk), mixolydisk skala kommer i sin tur från det femte skalsteget i den joniska skalan, men det är ett annat kapitel och varför det är dumt att säga att A7 kommer ur durskalan är för att det lätt blir förvirrat.

Sen till Ts. lär dig allt du kan, men jag säger köp dig en bok i ämnet, internet är bra, men allt behöver inte stämma, många youtube - videor är bra, men det finns lika många som bara snackar skit! Det underlättar att ha en lärare, helst då en gitarrlärare i ditt fall som kan förklara den harmoniska och teoretiska delen, men det går att lära sig själv.
Citera
2014-03-23, 12:35
Medlem
LifeRapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Det låter fånigt, men det känns lite som man är ett geni när man kommer på att ett visst ackord är ett Emaj sus9 +11.

Ackordbeteckningen Emajsus9+11 och ordet "geni" går inte så bra ihop...
Citera
2014-03-23, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swahili
Ganska rätt med allt ni säger

Jag är bara en glad amatör. Och även om du har en svart man som avatar så behöver du inte säga ni till mig. Jag må vara smart, men jag har ingen bomullsplatage där jag har slavar.

Däremot tack för dina korrigeringar. Jag är ju bara amatör när det gäller musikteori. Det är bara positivt när jag någon annan har mer rätt än mig! Det händer inte så ofta.. men va fan..

Bara för dig min vän! Ett ganska skönt solo från en konstigt nog... svart man. Ska jag vara lite seriös så gillar jag det som fan! Hoppas du gillar den ochså! Oavsett ditt afrikanska ursprung som du tydligen gillar att käfta om...

http://www.youtube.com/watch?v=VvflcI-7r6Y

Med det sagt. Jag är inte rasist för fem öre. Tycker bara det är lite trist när svarta människor försöker befläcka oss andra.

Skaffa er ett jobb, lär er svenska eller en utbildning för helvete! Det låter hårt när jag säger det.

Vem har bestämt att svenska skatebetalare ska få betala för den enorma invandringen till Sverige?
Senast redigerad av frukostvin 2014-03-23 kl. 13:28.
Citera
2014-03-23, 14:03
Medlem
TheMattShadowss avatar
Min elgitarr låter inte??

Tja, jag har en elgitarr som har funkat perfekt sen igår, när jag höll på och lira lite så tog jag senare en paus och kopplade ut min gitarr osv, och sen när jag kom tillbaka och kopplade in den så funkade den Inter först så trodde jag att det var nåt problem med min förstärkare eller sladd så jag böt sladd , stängde av förstärkaren , tog ut sladden , satte in den igen osv. Och då lät inte gitarren fortfarande så jag började snurra på alla volym "knappar" och allt annat men den lät fortfarande inget.
Förstärkaren låter vanligt när man sätter sladden nära intaget på gitarren osv. Så jag antar att det måste va något fel inuti gitarren, eller? Hjälp snälla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in