2012-03-22, 09:18
Medlem
cdxz11s avatar
Sitter och försöker få min dragstång i min stålsträngade gitarr lite mer välställd, fick lite skorrande kring 9:e samt 12:e banden och nedåt, har nu skruvat ur skruven på dragstången ca 1/2 varv moturs i två omgångar så 1/4x2, problemen med skorrande på de tunnare strängarna har upphört men får fortfarande lite skorrande på E&A strängarna, är det bara att fortsätta dra ur skruven 1/4 åt gången tills jag slipper skorrandet eller?
Citera
2012-03-22, 15:23
Medlem
Snöjs avatar
Behöver lite tips på hur man håller handen. T.ex här:
Kod:
-----0------
-----0------
-----4------
-----5------
-----0------
-----3------
Det funkar väl ganska okej. Jag gör så att jag har pekfingret på 6:e strängen, lillfingret på 4:e och långfingret på 3:e. MEN, om jag håller så lägger sig liksom "handen" ivägen för/på 1:a strängen och den kan inte spela fritt, om ni förstår vad jag menar?
Citera
2012-03-22, 15:38
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Kod:
-----0------
-----0------
-----4------
-----5------
-----0------
-----3------
Det funkar väl ganska okej. Jag gör så att jag har pekfingret på 6:e strängen, lillfingret på 4:e och långfingret på 3:e. MEN, om jag håller så lägger sig liksom "handen" ivägen för/på 1:a strängen och den kan inte spela fritt, om ni förstår vad jag menar?

Du får skjuta fram handleden helt enkelt så inte handflatan ligger mot höga e-strängen.
Citera
2012-03-22, 16:04
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Sitter och försöker få min dragstång i min stålsträngade gitarr lite mer välställd, fick lite skorrande kring 9:e samt 12:e banden och nedåt, har nu skruvat ur skruven på dragstången ca 1/2 varv moturs i två omgångar så 1/4x2, problemen med skorrande på de tunnare strängarna har upphört men får fortfarande lite skorrande på E&A strängarna, är det bara att fortsätta dra ur skruven 1/4 åt gången tills jag slipper skorrandet eller?

Följande film lär ut ganska bra hur man ställer in halsen. Grejen är att först få en lagom böj på halsen, för att senare justera stallet. Det finns flera filmer ochså, men principen är densamma för akustiska och elektriska gitarrer.

Sen är det ju svårt att få bort precis allt skorrande. Har man slitna band exempelvis är det nästan omöjligt.
Senast redigerad av mernilio 2012-03-22 kl. 16:06.
Citera
2012-03-23, 09:31
Medlem
kngfrees avatar
Min tunna e-sträng rör första och andra fretten, alla andra strängarna sitter fint och halsen är inte böjd. Någon som vet vad felet kan vara?
Citera
2012-03-23, 09:51
Medlem
svenskryttares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kngfree
Min tunna e-sträng rör första och andra fretten, alla andra strängarna sitter fint och halsen är inte böjd. Någon som vet vad felet kan vara?
Det kan bero på att du har en lite bula under dom banden. Du kan försöka vrida åt din dragstång så kanske det fixar sig. Om du inte lyckas lösa det själv kan du ta ner den till närmaste musik affär så fixar dom säkert det för en summa pengar.

Edit: Dragstrån: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dragst%C3%A5ng
Citera
2012-03-25, 22:13
Medlem
Signaturums avatar
Kan någon förklara för mig hur jag ska skriva ut intervaller på en skala med hjälp av en bild?

Skalan i detta exemplet är Iwatoskalan i C.

http://jguitar.com/scale.gif?scale=Iwato&fret=7&root=C
Citera
2012-03-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Du får skjuta fram handleden helt enkelt så inte handflatan ligger mot höga e-strängen.

Citat:
Ursprungligen postat av Snöj

Håller halvt med. Ner med tummen ordentligt så kommer handen hamna i en bättre position, och såväl din räckvidd som din precision kommer att bli bättre. Men det kan kännas lite ovant till en början.
Citera
2012-03-26, 09:02
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Kan någon förklara för mig hur jag ska skriva ut intervaller på en skala med hjälp av en bild?

Skalan i detta exemplet är Iwatoskalan i C.

http://jguitar.com/scale.gif?scale=Iwato&fret=7&root=C
Som vanligt på teorivischan är frågeformuleringen svårtydd, men staplat

b7 (liten septima)
b5 (förminskad kvint)
4 (ren kvart)
b2 (liten sekund)
1 (prim)

och både notbild & ljud finns på Google-1:an http://en.wikipedia.org/wiki/Iwato_scale – eller var det än enklare? Gitarren är ju kvarttersstämd, så i ditt diagram är D15 = G10 = B6, men det vet du väl, liksom vilken sträng är vilken i diagram & knä. Eller menas inte intervaller heller.
Citera
2012-03-26, 19:42
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Som vanligt på teorivischan är frågeformuleringen svårtydd, men staplat

b7 (liten septima)
b5 (förminskad kvint)
4 (ren kvart)
b2 (liten sekund)
1 (prim)

och både notbild & ljud finns på Google-1:an http://en.wikipedia.org/wiki/Iwato_scale – eller var det än enklare? Gitarren är ju kvarttersstämd, så i ditt diagram är D15 = G10 = B6, men det vet du väl, liksom vilken sträng är vilken i diagram & knä. Eller menas inte intervaller heller.

Tack för ett bra svar!
Är dock ute efter att kunna skriva ut skalan med helnoter och halvnoter.
Tar det frygiska läget som ett exempel:
1 H b2 W b3 W 4 W 5H b6 W 7 W 1.

Ber om ursäkt ifall jag har missförstått något, är väldigt färsk när det gäller teori.
Citera
2012-03-26, 23:52
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Tack för ett bra svar!
Är dock ute efter att kunna skriva ut skalan med helnoter och halvnoter.
Tar det frygiska läget som ett exempel:
1 H b2 W b3 W 4 W 5H b6 W 7 W 1.

Ber om ursäkt ifall jag har missförstått något, är väldigt färsk när det gäller teori.

Ärligt talat så hatar jag din avatar! Något mer störigt har jag sällan sett!
Citera
2012-03-27, 00:33
Medlem
Zartazas avatar
Någon som vet hur man bäst får till soundet från Kill 'Em All?

Kör med en Fender Squire och Line 6 Spider IV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in