2010-07-15, 19:57
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zecrap
Hallå!
Jag har nyligen börjat lira och har lite problem med alternate picking(?).
Någon som har tips eller så om tekniker etc, har kollar runt en jävla massa på internet men inte hittat något vettigt. Det jag försöker få till är det som spelas i versen på Blink 182's Dammit. Främst palm-mute som är jobbigt då plektrumet fastnar i strängarna och dyl.
Grymt tacksam för någon form av hjälp.
MVH
Testa att vinkla plektrumet. Rotera det sisådär 35° i z/x-led, om halsen ligger i x-led och ljudhålet tittar i y-led. Om du inte förstår kan jag rita en bild.
Citera
2010-07-16, 02:54
Medlem
Pavarottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Intressant, bara hörtalas om Schecter innan, men är det bra grejer?
Tidigare så köpt jag ett billigt nybörjarpaket med elgitarr+förstärkare för 1600 kronor sammanlagt, och det var ingen rolig upplevelse Denna gången vill jag inte få något budgetskit som låter crap! Den ska vara lättspelad och låta bra. Finns så jävla många gitarrer på Thomann för runt 3500

Men är förstärkaren http://www.thomann.de/se/marshall_mg15fxnew.htm bra? Marshall gör ju riktigt bra grejer vad jag vet i alla fall!

Äger själv den förstärkaren, som nybörjare duger den utmärkt.
Men efter att du spelat och börja få öra för vad som låter skit och vad som låter bra så kommer du aldrig använda dig av Overdrive kanalen på den förstärkaren.

Bra förstärkare som håller dig bra mycket längre skulle vara Epiphone Valve Junior eller VOX AC4TV,båda med rimlig prislapp och även med rör och har sjukt bättre ljud och "overdrive" när man pressar dom (Dom är på 4W resp 5W och VOX stärkaren går ner till 1/4w, bra att öva med hemma).

http://www.thomann.de/se/vox_ac4tv.htm?sid=a88848a47d435d1650cb65b008e69ed2

http://www.thomann.de/se/harley_benton_ga5.htm (Är byggd på Valve Junior förstärkaren, men med ett par extra funktioner, och för 900kr är det ju inte mycket att prata om.)
Senast redigerad av Pavarotti 2010-07-16 kl. 02:56.
Citera
2010-07-16, 10:25
Medlem
Hejsan, har fått för mig att börja spela gitarr(akustisk) och jag tänkte höra hur lång tid det tar innan man kan spela några låtar på ett ungefär? Jag vet att det är väldigt personligt och beror på hur mycket man tränar osv. Men ni kan väll dra till med något. Har tänkt att lära mig det mesta via nätet, kanske ta någon lektion och träna en timme per dag, cirka. Tar även glatt emot tips på bästa sättet att lära sig snabbt.
Citera
2010-07-16, 11:06
Medlem
MrDunnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenkim89
Hejsan, har fått för mig att börja spela gitarr(akustisk) och jag tänkte höra hur lång tid det tar innan man kan spela några låtar på ett ungefär? Jag vet att det är väldigt personligt och beror på hur mycket man tränar osv. Men ni kan väll dra till med något. Har tänkt att lära mig det mesta via nätet, kanske ta någon lektion och träna en timme per dag, cirka. Tar även glatt emot tips på bästa sättet att lära sig snabbt.

En vecka om du övar en halvtimme per dag.
Citera
2010-07-16, 11:43
Medlem
Artiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDunno
En vecka om du övar en halvtimme per dag.

Tror faktiskt det tar mer än en vecka eftersom hans fingrar inte ens vant sig och han kommer ha svårt att trycka ner strängarna samt forma ackorden, t ex ett G.
Citera
2010-07-16, 12:19
Medlem
Pavarottis avatar
Kommer ihåg att jag kämpade rätt länge med "F" också.

Men AC/DC back i black riffet kan du lära dig på 20min.
Citera
2010-07-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenkim89

för det första så rekommenderar jag att du börjar med en s.k. nybörjargitarr då dessa generellt är enklare att spela på, oftast så är det ok intonering osv jämförelsevis med pris. så det blir ingen förlust.

sedan så föreslår jag att du grundligt lär dig tabulatur och hur du tar ut dessa.. det är onekligen det lättaste sättet att lära sig låtar från början som nybörjare.

spelar du cirka 1h per dag, varje dag, så kommer du med stor förmodan kunna börja spela lättare låtar inom några veckor, men det beror även på hur snabb du är på att ta in kunskapen/komma ihåg saker och ting.

om du känner någon som kan spela gitarr så föreslår jag att du talar med denne och får hjälp därifrån istället för att betala för det, jag har haft flera kompisar som betalat för gitarrkurser och genom informationen/bedömningen jag fått av dessa så anser jag att du förmodligen klarar dig lika bra själv. det handlar otroligt mycket om vilja, som med många saker i livet så är det viktigt att du känner att det är något du verkligen vill göra och finner nöje i.

när jag började spela gitarr så lärde en kompis mig endast 1 plock, eller snarare en struktur för ett plock som kan spelas på vilka ackord som helst i stort sett. väldigt simpelt alltså, detta plocket har jag i flera år utvecklat & gjort låtar med/gjort om låtar jag lärt mig osv. och jag anser i dagsläget att det var 'det bästa' som jag kunde få vid det tillfället eftersom att jag hade fria händer. det är självklart inte det enda som jag gjort men eftersom att även jag nästan bara skrivit musik/spelat låtar för akustisk gitarr genom åren så har plock varit en bra teknik, då jag finner det mysigt och roligt att experimentera med. det är ett bra tips så ta vara på det.

angående ackord osv. så är det ingen brådska, det tog mig säkert 2 år innan jag ens kunde namnen på de allra vanligaste ackorden.. jag är ganska glömsk av mig. men jag hade även ingen som hjälpte mig eller kontinuerligt kunde berätta för mig vad som var vad, så när jag sökte in på musiklinjen & inte kunde säga vilka ackord jag spelade så måste jag ha sett ganska dum ut. men det skäms jag inte för alls.

spela mycket och länge, gärna varje dag, och i sinom tid så kommer du märka att du utvecklats och det blir bara lättare och lättare/roligare och roligare för varje gång.
Citera
2010-07-16, 15:58
Medlem
zecraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Testa att vinkla plektrumet. Rotera det sisådär 35° i z/x-led, om halsen ligger i x-led och ljudhålet tittar i y-led. Om du inte förstår kan jag rita en bild.

Jag vinklar det ja, fungerar hyfsat tills jag slänger på lite palm-mute och då blir det jäkla mycket svårare.
Men det kommer väl till slut med övning.
Citera
2010-07-16, 16:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Duuude, det är en kvart respektive stor ters
Ja blir confused.
Fyll i rätt här:
G till B = ?
G till C = ?
G till D = ?
Citera
2010-07-16, 17:03
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja blir confused.
Fyll i rätt här:
G till B = ?
G till C = ?
G till D = ?
G till B = Ters
G till C = Vet inte. "Höjd ters" kanske.
G till D = Kvint
Citera
2010-07-16, 18:53
Medlem
MrDunnos avatar
Fyll i rätt här:
G till B = Stor ters (dur)
G till C = Kvart
G till D = Kvint

Citera
2010-07-16, 18:59
Medlem
526s avatar
Citat:
Fyll i rätt här:
G till B = Stor ters (dur)
G till C = Kvart
G till D = Kvint

Ok.
Då vill jag rätta mitt tidigare inlägg.
Om man byter ut ters mot kvart i texten, så funkar det
Senast redigerad av 526 2010-07-16 kl. 19:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in