Citat:
Ursprungligen postat av kungenkim89
Hejsan, har fått för mig att börja spela gitarr(akustisk) och jag tänkte höra hur lång tid det tar innan man kan spela några låtar på ett ungefär? Jag vet att det är väldigt personligt och beror på hur mycket man tränar osv. Men ni kan väll dra till med något. Har tänkt att lära mig det mesta via nätet, kanske ta någon lektion och träna en timme per dag, cirka. Tar även glatt emot tips på bästa sättet att lära sig snabbt.
för det första så rekommenderar jag att du börjar med en s.k. nybörjargitarr då dessa generellt är enklare att spela på, oftast så är det ok intonering osv jämförelsevis med pris. så det blir ingen förlust.
sedan så föreslår jag att du grundligt lär dig tabulatur och hur du tar ut dessa.. det är onekligen det lättaste sättet att lära sig låtar från början som nybörjare.
spelar du cirka 1h per dag, varje dag, så kommer du med stor förmodan kunna börja spela lättare låtar inom några veckor, men det beror även på hur snabb du är på att ta in kunskapen/komma ihåg saker och ting.
om du känner någon som kan spela gitarr så föreslår jag att du talar med denne och får hjälp därifrån istället för att betala för det, jag har haft flera kompisar som betalat för gitarrkurser och genom informationen/bedömningen jag fått av dessa så anser jag att du förmodligen klarar dig lika bra själv. det handlar otroligt mycket om vilja, som med många saker i livet så är det viktigt att du känner att det är något du verkligen vill göra och finner nöje i.
när jag började spela gitarr så lärde en kompis mig endast 1 plock, eller snarare en struktur för ett plock som kan spelas på vilka ackord som helst i stort sett. väldigt simpelt alltså, detta plocket har jag i flera år utvecklat & gjort låtar med/gjort om låtar jag lärt mig osv. och jag anser i dagsläget att det var 'det bästa' som jag kunde få vid det tillfället eftersom att jag hade fria händer. det är självklart inte det enda som jag gjort men eftersom att även jag nästan bara skrivit musik/spelat låtar för akustisk gitarr genom åren så har plock varit en bra teknik, då jag finner det mysigt och roligt att experimentera med. det är ett bra tips så ta vara på det.
angående ackord osv. så är det ingen brådska, det tog mig säkert 2 år innan jag ens kunde namnen på de allra vanligaste ackorden.. jag är ganska glömsk av mig. men jag hade även ingen som hjälpte mig eller kontinuerligt kunde berätta för mig vad som var vad, så när jag sökte in på musiklinjen & inte kunde säga vilka ackord jag spelade så måste jag ha sett ganska dum ut. men det skäms jag inte för alls.
spela mycket och länge, gärna varje dag, och i sinom tid så kommer du märka att du utvecklats och det blir bara lättare och lättare/roligare och roligare för varje gång.