Citat:
Ursprungligen postat av noimaginationatall
Man märker hur fort fingertopparna blir hårda.
Blir fortfarande irriterad över e minor dock. Mitt jävla mellanfinger tar i princip alltid på strängen under. Gör egentligen inte så stor skillnad i ljudet (såklart lite och det är ju Fel) Men när jag går igenom alla strängar för att kolla att jag inte rör någon annan så märker jag om och om igen att jag nuddar vid den. Och jag har långt ifrån stora händer och inte tjocka fingrar. Måste luta handen på ett random sett. har även testat annan position på tummen osv osv. (får till det ibland men när man börjar byta mellan ackord så blir det detsamma efter ett tag) Antar att det är något man vänjer sig med tillslut. Tycker dom med tjocka fingrar borde ha enorma problem från början.
Märker även vid tex A att jag många gånger inte tycker ned strängen (d) med pekfingret tillräckligt hårt, även fast jag tycker att jag trycker Hårt. I princip alltid bara pekfingret också.
Men man är ju fruktansvärt ny i detta ännu och det är bara att nöta vidare. Riktigt nöjd att jag bestämde mig för att ta i tag i detta iaf! Inget jag ångrar för 5 öre.
Jag använde, som du förmodligen gör, pekfingret och långfingret när jag tog ett Em i början. Sedan såg jag att en del använder långfingret + ringfingret för att ta Em och sen dess har jag aldrig sett tillbaka! Prova den varianten också, men som du säger: träning ger färdighet.
Kul att höra att du blivit "frälst", precis som jag blev när jag började plinka
Citat:
Ursprungligen postat av Insanedude
Funderar över det där med musikinspelning på datorn. Nu har jag letat i timtal efter information men jag får aldrig riktigt svar på min fråga, så jag frågar här...
Jag vill spela på gitarren, och låta datorn agera förstärkare. Dvs kunna spela så att ljudet mixas på datorn (samtidigt som den spelar in). Har läst att man behöver en mikrofon och ett externt ljudkort, men vad ska gitarren vara inkopplad i då? Om man behöver en förstärkare så är ju syftet borta där ändå.
Vad är det bästa sättet att gå tillväga för att uppnå detta? Liksom gitarr kopplad till datorn där ljudet skapas i något plugin eller så.
Jag har sådan setup du vill ha. Jag har ett externt ljudkort vid namn Roland DUO-CAPTURE (
länk), som kostade mig cirka 700kr på 4Sound. Väldigt smidigt att installera och väldigt enkelt att använda.
Sedan kör jag genom Ableton Live, där jag bland annat har Guitar Rig (Plugin som jag rekommenderar), och kan på så sätt få mina högtalare att agera förstärkare. Du kopplar så klart in gitarren till det externa ljudkortet. Du behöver ingen mikrofon.