Citat:
Vad trevligt med en kaosgnostiker som skriver här på FB
Ursprungligen postat av Adversarius
Satanismen är, tack och lov, inte lika kollektivistisk som organiserade religioner. Man är fri att utveckla sitt eget trossystem och sin egen syn på, och förhållande till, djävulen. För mig var det en spirituell resa på många år; en mycket turbulent sådan, då mitt förakt och min förvirring landade mig i slutenvården vid både ett och två tillfällen. Även om man givetvis utvecklas spirituellt under hela livet så känner jag ändå att jag börjar finna mig tillrätta och skymta det sanna ljuset, och det ger enorma mängder styrka att använda sig av i vardagen. Min trosinriktning är en typ av deistisk kaosgnosticism; kaos är den övermäktiga kraften, bestående av allt och inget på samma gång, och innehållande alla möjliga dimensioner samtidigt som det inte innehåller något alls. I detta kosmiska universum står livsbejakandet och ljuset för den falska läran, en förslavningsmetod. Djävulen står för frigörelse och återvändo till kaos genom döden och negativiteten. Hans roll på jorden är den som vilseledare för människan, som blint leds mot ett stup likt en skock får. Kaos strävar efter att förtära kosmos och det kommer det i sinom tid att göra. Jag tror inte på att jag som människa kan få någon slags telepatisk eller transcendental kontakt med djävulen eller att densamme påverkar händelser eller människor aktivt, vi är små små biologiska kugghjul begränsade av tid och rum, och kan inte göra någonting åt det öde som väntar, när denna aeon når sitt slut.
Även om denna tro inte involverar magi, ockultism, litteratur eller dylikt i någon aktiv utsträckning är den fortfarande i allra högsta grad teistisk och har inget med LaVey-flamset att göra. Djävulen är i allt jag ser, dag för dag, hur det manifesterar sig är för esoteriskt och jobbigt att beskriva.
Även om denna tro inte involverar magi, ockultism, litteratur eller dylikt i någon aktiv utsträckning är den fortfarande i allra högsta grad teistisk och har inget med LaVey-flamset att göra. Djävulen är i allt jag ser, dag för dag, hur det manifesterar sig är för esoteriskt och jobbigt att beskriva.
!Jag har hela mitt liv känt, och tänkt, att människan och allt existerande borde återvända till kaos/urkaos/ginnungagap/tomrum eller vad man nu känner för att kalla det. Eller åtminstone att jag strävar efter att göra det med tanke på hur de flesta omkring en vill hålla kvar vid Skapelse.
Då jag är synkretisk i min natur så har jag aldrig bekänt mig till en viss doktrin (hierarkier, dogmer och dylika fenomen av ordning och tvång känns inte rätt).
)