2009-11-22, 01:36
Bannlyst
Dom som tror på sidor bör söka sig till närmaste dårhus.

Utan ondska finns ingen godhet. Allt samverkar med sin totala motsats. Folk dyrkade gudar långt innan bibeln skrevs. Allt handlar inte om Jesus och dom kristnas gud.

Inget handlar om någons gud, allt handlar om en själv. Det är själva poängen med satanismen eller den anti-kosmiska kaosofin.
Citera
2009-11-22, 08:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Dom som tror på sidor bör söka sig till närmaste dårhus.

Utan ondska finns ingen godhet. Allt samverkar med sin totala motsats. Folk dyrkade gudar långt innan bibeln skrevs. Allt handlar inte om Jesus och dom kristnas gud.

Inget handlar om någons gud, allt handlar om en själv. Det är själva poängen med satanismen eller den anti-kosmiska kaosofin.

Helt fel.

Ondska behövs inte alls faktiskt och godhet kan existera utmärkt utan den, eftersom ondska inte är en naturlig motbalans till gott.

"möjlighet" till ondska är det däremot. (det fria valet)

Ondska ligger i ett antiförhållande till gott, olika alla naturliga motbalanser som alla måste finnas. I det här fallet kan vi hoppa över ondska helt och hållet faktiskt och bara ha den som en möjlighet i det fria valet.
Citera
2009-11-22, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
Helt fel.

Ondska behövs inte alls faktiskt och godhet kan existera utmärkt utan den, eftersom ondska inte är en naturlig motbalans till gott.

"möjlighet" till ondska är det däremot. (det fria valet)

Ondska ligger i ett antiförhållande till gott, olika alla naturliga motbalanser som alla måste finnas. I det här fallet kan vi hoppa över ondska helt och hållet faktiskt och bara ha den som en möjlighet i det fria valet.

Nä du har helt fel!!
Vad är det som är så svårt att förstå?

Liv = död

Ljust = mörkt

Det fira valet är bara en illusion, så länge man blir tvingad in i led av olika kulturer så existerar det inte. Dina val kommer ifrån omgivningen i samverkan med din hjärnkemi + struktur. Du är en biologisk dator som har egenskaper ifrån dina 2 skapare. 010101010101
Senast redigerad av Kristall 2009-11-22 kl. 12:38.
Citera
2009-11-22, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Nä du har helt fel!!
Vad är det som är så svårt att förstå?

Liv = död

Ljust = mörkt

Det fira valet är bara en illusion, så länge man blir tvingad in i led av olika kulturer så existerar det inte. Dina val kommer ifrån omgivningen i samverkan med din hjärnkemi + struktur. Du är en biologisk dator som har egenskaper ifrån dina 2 skapare. 010101010101

Inte alls.

Ondska är ingen motbalans till godhet eftersom båda inte kan samexistera, ondska tar ut godhet.

Ljust - Mörkt
Högt - Lågt

Är däremot motbalanser där båda måste finnas.

Godhet klarar sig fint utan ondska.

Det som ger värdet på godheten är den fria viljan "att välja ondska".

Förstår du nu?

Ondska kan bara finnas i "valbart skick", inte i "utövat skick".
Citera
2009-11-23, 07:51
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tazqua
Jadu varför är det mer obegripligt än kristendomen?
Citat:
Ursprungligen postat av missW
Vad säger att "gud" existerar?

Det vore väl en sak om han nu påstått att gud existerar, eller argumenterat till kristendomens fördel, men det var ju inte ens nära själva frågan

Det är så fruktansvärt typiskt folk som springer omkring och titulerar sig som satanister. Hela tiden jämför man sig med - eller påpekar skillnaden gentemot - kristendomen, trots att ingen ens fört den på tal. Man har liksom inget eget att komma med alls.

Sedan kan man undra, ni som även pratar om att satanism och djävulsdyrkan inte har med vart annat att göra, är det ni som följer LaVey som har patent på begreppet "satanism"?
Senast redigerad av DeMysteriis 2009-11-23 kl. 07:54.
Citera
2009-11-23, 07:57
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Sedan kan man undra, ni som även pratar om att satanism och djävulsdyrkan inte har med vart annat att göra, är det ni som följer LaVey som har patent på begreppet "satanism"?
Frågar man teistiska "djävulsdyrkare" så svarar de med emfas och affekt att LaVey-nissar inte är några riktiga satanister, så det där ska tas med en hel del salt imho.
Citera
2009-11-23, 12:01
Medlem
Det förvånar mig lite att ingen hittils har länkat till den officiela sidan: www.churchofsatan.com

Dessutom så är satanism en individualistisk "religon" där man dyrkar sig själv, lev livet så som du vill leva det och låt ingen stoppa dig. "If you stand in my way I will fuck you, kill you and then fuck you again"

Dessutom så är väll satanismen den mest livsvänliga religonen då den hyllar individen för sig, istället för att tvinga sina följare till underlägsenhet och kvinnoförtryck?

1. Do not give opinions or advice unless you are asked.

2. Do not tell your troubles to others unless you are sure they want to hear them.

3. When in another’s lair, show him respect or else do not go there.

4. If a guest in your lair annoys you, treat him cruelly and without mercy.

5. Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.

6. Do not take that which does not belong to you unless it is a burden to the other person and he cries out to be relieved.

7. Acknowledge the power of magic if you have employed it successfully to obtain your desires. If you deny the power of magic after having called upon it with success, you will lose all you have obtained.

8. Do not complain about anything to which you need not subject yourself.

9. Do not harm little children.

10. Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.

11. When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.

Och som det har sagts innan, så är satanismen ofta missförståd med barnamord och djur offer, vilket är helt fel då det är startk förbjudet att under några omständigheter använda sig av offrande av djur eller barn i sina ritualer. Men ofta sprids dessa lögner fortfarande av kristna, och ovetande idioter.
Citera
2009-11-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tazqua
Jo förstår vad du menar. Jag skulle dock vilja påstå att Djävulsdyrkan förknippas tyvärr med satansismen på grund av ovetande. Att det på något sett har blivit missuppfattat då dom inte har med varandra att göra öht.

Ja, många förknippar just satanism med djävulsdyrkan.

LaVey satanismen är ju den 'största' satanismen. Jag tycker att LaVey hade rätt i vissa saker (satanistiska bibeln), där man 'dyrkar' sig själv som en gud och sätter sig själv först och andra sen.

Men(!) djävulsdyrkan har med satanism att göra, även om det inte var så från början. Ord byter betydelser över år.
Citera
2009-11-23, 12:45
Medlem
Tazquas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettersson930

LaVey satanismen är ju den 'största' satanismen. Jag tycker att LaVey hade rätt i vissa saker (satanistiska bibeln), där man 'dyrkar' sig själv som en gud och sätter sig själv först och andra sen.

Men(!) djävulsdyrkan har med satanism att göra, även om det inte var så från början. Ord byter betydelser över år.

Jag tvivlar inte på att det du säger stämmer.
Men undrar bara på vilket sätt dom har med varandra att göra?

Edit: inget gnabbande av saken utan helt enkelt av mitt ovetande också
Senast redigerad av Tazqua 2009-11-23 kl. 12:48.
Citera
2009-11-23, 12:50
Medlem
Citat:

Djävulsdyrkan har ju inte alls med satanism att göra, då en satanist skulle aldrig underkasta sig någon "högre kraft" eller ens slösa sin tid på att försöka få kontakt med satan eller någon demon. En satanist använder även satan endast som en symbol. Medans djävulsdyrkare tror på både gud och satan. så jag ser inte riktigt kopplingen alla lyckas få mellan dessa 2 helt olika grupper av människor.

Satan representerar:

EDIT: stavning
Senast redigerad av Blacksnow 2009-11-23 kl. 12:52.
Citera
2009-11-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksnow
Djävulsdyrkan har ju inte alls med satanism att göra, då en satanist skulle aldrig underkasta sig någon "högre kraft" eller ens slösa sin tid på att försöka få kontakt med satan eller någon demon. En satanist använder även satan endast som en symbol. Medans djävulsdyrkare tror på både gud och satan. så jag ser inte riktigt kopplingen alla lyckas få mellan dessa 2 helt olika grupper av människor.

Satan representerar:

EDIT: stavning

Ja, men som jag sa. Att många förknippar satanism som djävulsdyrkan ÄVEN om de inte har något med varandra att göra.

Jag skulle säga att ordet satanism har ändrat betydelse i moderna dagar att betyda just djävulsdyrkan. Även om JAG, du och många andra vet att de inte har någon förknippning mellan varandra.
Citera
2009-11-23, 16:18
Medlem
Tazquas avatar
Citat:
Ja, men som jag sa. Att många förknippar satanism som djävulsdyrkan ÄVEN om de inte har något med varandra att göra.

Jag skulle säga att ordet satanism har ändrat betydelse i moderna dagar att betyda just djävulsdyrkan. Även om JAG, du och många andra vet att de inte har någon förknippning mellan varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in