Citat:
Men nog är även satanismen omgärdad av diverse teser och levnadsregler?
Nej, det finns inga regler som man måste följa. LaVey skrev ner en del punkter som han ansåg vara viktiga. De ena kalalde han jordens elva sataniska lagar men även Church of Satan som är väldigt LaVeyvänliga (alldeles för mycket för min smak) anser att det handlar om något som LaVey presenterade som han tyckte var bra och inte något man som satanist måste följa. Det var helt enkellt LaVeys slutsattser i vissa frågor.
Citat:
- inte skall skada eller döda någon (utom om man blir angripen och ingen annan utväg finns)
- inte skall stjäla något, eller göra inbrott (såvida man inte blir tvungen för att överleva t.ex. vid oväder i fjällen bryta sig in i en fjällstuga).
- inte skall vara otrogen eller låta någon av motsatt kön fresta dig eller själv fresta någon annan om man redan lever i ett förhållande.
- inte skall ljuga (dock måste "vita lögner" kunna accepteras för att inte i onödan såra en medmänniska. Man säger t.ex. på förfrågan inte att den klänningen var det fulaste jag sett. Man kanske istället uttrycker: dig klär vilken trasa som helst)
"Man ska inte men i vissa fall är det ok". Min åsikt precis. Man kan aldrig säga att man inte ska stjäla då det i vissa situationer kan vara till fördel att stjäla (precis som u nämner).
Men Den sista punkten är jag alltid lika förvånad över. Varför känner sig människor sårade om de frågar något och vill ha ett ärligt svar och får det. men om man ljuger dem rätt upp i ansiktet så är det ok. Knappast min moral...
Citat:
- inte skall låta avunden styra dig till att fördärva för dig själv eller för någon annan
Det är aldrig bra att låta någon känsla helt styra dig. Dock så kan du aldrig hålla efter så att dina känslor inte sårar någon annan. Då får du samma problem som jainisterna som inte får döda något. Munskydd för att inte svälja insekter, sopa vägen framför sig hela tiden för att inte trampa på djur. Det kräver enorm ansträngning och det är inte värt jobbet.
Citat:
- i kärleken visar tålighet och mildhet mot sin partner
Det lär man göra utan att tänka om man älskar sin partner. Om du inte gör det så är du antagligen inte förälskad.
Citat:
- i Kärleken inte visar avundsamhet mot den andra/e
Varför inte?
Citat:
- i kärleken inte gör sig större än motparten dvs. trycket ner sin partner
Än en gång så är du kär så finns inte problemet. Eller?
Citat:
- i ett kärleksförhållande inte uppträder hänsynslöst eller egoistiskt
Samma sak här (om du syftar på hänsynslöshet mot sin kära). Egoism handlar bara att göra saker som får dig själv att känna dig bra. Du känner dig bra av att vara med den du älskar. Du känner dig bra när du ger något till henne. Du känner dig bra när du tillfredställer din partner. egoism handlar som tidigare sagt inte om att "skita i andra" (kan göra men behöver inte göra det).
Citat:
- i kärleken inte arbetar upp ilska mot den andra/e om man blir felbehandlad (det räcker med att påpeka att man tycker sig vara orättvist behandlad)
Jag tror utlopp är viktigt och blir man felbehandlad och reagerar starkt måste man få ur sig all negativ energi. Men är det småsaker ska man naturligtvis ta hand om dem på en gång och inte gå och bygga upp något agg i tysthet. Men det handlar ju också om egoism. Man vill inte förlora den man älskar, man vill inte såra den man älskar. gör man det så mår man till följd dåligt själv.
Citat:
- i kärleken bör tåla det mesta och tro det bästa om sin partner.
Jag skulle inte säga "tåla det mesta". Och tro det bästa tycker jag är lite passivt. Jag föredrar att veta (så säkert som jag kan) vad min älskade går för i situationer.
Citat:
Ja, jag tror att det finns vissa gemensamma normer jorden runt som med viss variation liknar det jag ovan exemplifierat. Det viktiga i ett visst samhälle är att dess invånare någorlunda följer samma regelverk, annars blir det inget vettigt samspel människor emellan. Därför har vi bl.a. lagen att följa.
Jag tror inte att det du skrivit ovan (speciellt inte de sista punkterna) finns som gemensamma normer jorden runt. Men visst måste ett samhälle ha lagar för att fungera. men jag har å andra sidan aldrig förespråkat ett sataniskt samhälle. Vi vill inte bli världsreligion eller så. Vi predikar inte och försöker aldrig värva folk. Däremot är jag för ett mer individbaserat samhälle och fritt samhälle. Detta är knappast enbart satanister som vill.
Citat:
Den grundläggande skillnaden mellan sataisternas synsätt, som du presenterar det, och mitt är att moral inte finns inneboende i den mänskliga naturen. Moral måste läras in under många år, de viktigaste dock under gjutningsåldern innan skolan börjar. Det går inte att inleda den uppfostran i tonåren. Då är det försent.
Och var låg skillnaden? Jag anser inte att människan har en moral inneboende i den mänskliga naturen.
Citat:
Detta framgår tydligt i Sverige genom de invandrargrupper som med olika social och kulturell bakgrund t.ex. ser de lindrigt klädda svenska flickorna närmast som luder lovliga att våldta.
Hehe... Nu går du väl lite långt? För det första så är svenskar de vanligste våldtäktsmännen procentuellt jämfört med invandrarna. För det andra så har kläderna alltsom oftast inget att göra med tjejen som blir våldtagen. Det är vanligt att folk säger så men fakta visar att de flesta våldtäckstoffren inte har klätt sig utmanande.