2010-08-11, 21:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zwoig
Jag ber att få tacka för mattipset dePaul. Det blev väldigt gott. Maten tillsammans med ett gott vin och dokumentären om Maria Callas, gjorde att jag mådde som en prins för ett tag.

Jag valde dock basilika som krydda till slut, och jag band upp kycklingen och stekte den i panna istället för att ångkoka den. Till det en god vinsås. Denna rätt kommer jag att laga igen.
Så bra, grattis!

~Paul~
Citera
2010-08-12, 00:23
Medlem
RABARBERPAJ 225⁰ ca 15-20 min

5 stora rabarberstänger
0,5 dl strösocker + 1 msk potatismjöl

125 gram smält margarin
1,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 225⁰ och smörj en pajform.
Skär rabarbern i bitar och lägg den i formen.
Strö över socker och potatismjöl.
Smält margarinet och låt det svalna.
Blanda mjöl och bakpulver.
Rör ihop mjöl, bakpulver, socker och margarin.
Fördela smeten över rabarbern.
Grädda pajen gyllengul i ca 15-20 min

Vaniljvisp blir gott till rabarberpajen
Citera
2010-08-12, 09:19
Medlem
zwoigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Så bra, grattis!

~Paul~
Grattis?
Citera
2010-08-12, 09:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zwoig
Grattis?
Grattis till lyckad matlagning menade jag . Inte alltid det faller ut som man önskar .

~Paul~
Citera
2010-08-16, 18:12
Medlem
Jag har potatis och ugnsstekt kycklingfilé i kylen. Tanken är matlåda till imorgon. Någon som har förslag på någon rolig sås eller något för att komplettera upp den?

Har det mesta i kylen. Mjölk, ägg, creme fraiche, gräddfil, chilisås, kesella. Örter har jag de flesta, likaså med rotfrukter. Alla sorters lök. Har tillfälligt brist på fantasi, hjälp!
Citera
2010-08-16, 19:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livestrong
Jag har potatis och ugnsstekt kycklingfilé i kylen. Tanken är matlåda till imorgon. Någon som har förslag på någon rolig sås eller något för att komplettera upp den?

Har det mesta i kylen. Mjölk, ägg, creme fraiche, gräddfil, chilisås, kesella. Örter har jag de flesta, likaså med rotfrukter. Alla sorters lök. Har tillfälligt brist på fantasi, hjälp!
Pressa potatisen, knäck i äggula/äggulor, salta, peppra och rör om.

Plocka kycklingköttet i mindre bitar.

Riv rotfrukterna salta lätt och och stek dem i smör tills de är gyllene.

Fixa en bechamelsås, gärna med lite sherry och blandsvamp i.

Plocka fram en gratinform och lägg i rotfruktsblandningen. Fördela sedan kycklingköttet över rotfrukterna och addera bechamelsåsen jämnt över.

Toppa med potatispurén och riv över lite gratinost, t ex cheddar eller liknande. Gratinera i ca 20-25 m eller tills osten är gyllene och fin (ca 175 g). Garnera med färsk persilja. Servera vitt vin eller öl till.

~Paul~
Citera
2010-08-16, 19:40
Medlem
Cherrykills avatar
Okej. Fantasin tryter idag så jag prövar här. Har allt möjligt i kyl och frys, är dock vegetarian. Vill äta något nyttigt men ändå gott. Har bland annat potatis, morötter, lök, tomater, matlagningsgrädde, ost (chevré, brie och vanlig) tzaybitar, quornfärs, sojakorv, sen i stort sett alla basic-ingredienser som "ska" finnas i köket: pasta, ris, bakverksingredienser, örter, kryddor, soja, osv. Nån som kan svänga ihop nåt jag kan testa? Bild och recension på resultatet utlovas
Senast redigerad av Cherrykill 2010-08-16 kl. 19:46.
Citera
2010-08-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Pressa potatisen, knäck i äggula/äggulor, salta, peppra och rör om.

Plocka kycklingköttet i mindre bitar.

Riv rotfrukterna salta lätt och och stek dem i smör tills de är gyllene.

Fixa en bechamelsås, gärna med lite sherry och blandsvamp i.

Plocka fram en gratinform och lägg i rotfruktsblandningen. Fördela sedan kycklingköttet över rotfrukterna och addera bechamelsåsen jämnt över.

Toppa med potatispurén och riv över lite gratinost, t ex cheddar eller liknande. Gratinera i ca 20-25 m eller tills osten är gyllene och fin (ca 175 g). Garnera med färsk persilja. Servera vitt vin eller öl till.

~Paul~

Fantastiskt tips. Tack! Tror dock jag får skippa vinet på jobbet.
Citera
2010-08-16, 21:10
Medlem
TiniZs avatar
Ska ut i stugan och behöver ett eller två lunchtips som är enkla och goda samtidigt som det inte är en hel jävla måltid. Tänker mig rostbiff och potatissallad, en hemgjord pastasallad eller typ en hamburgare!
Citera
2010-08-16, 21:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrykill
Okej. Fantasin tryter idag så jag prövar här. Har allt möjligt i kyl och frys, är dock vegetarian. Vill äta något nyttigt men ändå gott. Har bland annat potatis, morötter, lök, tomater, matlagningsgrädde, ost (chevré, brie och vanlig) tzaybitar, quornfärs, sojakorv, sen i stort sett alla basic-ingredienser som "ska" finnas i köket: pasta, ris, bakverksingredienser, örter, kryddor, soja, osv. Nån som kan svänga ihop nåt jag kan testa? Bild och recension på resultatet utlovas
Kör plättar på morötter och potatis. Toppa med stekta lökringar, eventuellt CF, samt getost. Till det äter du tomatsallad.

~Paul~
Citera
2010-08-16, 21:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiniZ
Ska ut i stugan och behöver ett eller två lunchtips som är enkla och goda samtidigt som det inte är en hel jävla måltid. Tänker mig rostbiff och potatissallad, en hemgjord pastasallad eller typ en hamburgare!
Pannbiff med stekt lök och kokt nypotatis, gärna smörslungad och toppad med nyklippt dill.

Det andra förslaget är inbakade fläskkotletter med tomatsås, toppat med riveos, samt basmatiris.

~Paul~
Citera
2010-08-16, 21:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livestrong
Fantastiskt tips. Tack! Tror dock jag får skippa vinet på jobbet.
Haha, ja kanske lämpligast.

~Paul~

PS Ingen orsak!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in