Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Även enligt NIST faller alltså WTC7 nu i fritt fall. Inte inte i fritt fall, inte nästan i fritt fall, inte nära fritt fall, utan i fritt fall.
Nå, det är ju inte hela fallet som sker i fritt fall, bara en del (Chandler räknar med en period på 2,25 sekunder)
Det blir ju klart om man läser WTC7 rapporten - byggnaden vek sig ju. För att göra en liknelse: Jag halkade på en isfläck på gatan i vintras och slog huvudet i asfalten. Jag föll fritt. Trots det var min underkropp hel - mitt huvud lyckade alltså uppnå fritt fall utan att hela kroppen under först demolerades. Man kan också jämföra med en person som svimmar - då viker sig benen och man faller i princip rakt ner. Huvudet brukar hamna bakåt - också där uppnår huvudet fritt fall (som alltså är ett tillstånd, inte en hastighet) utan att kroppen först måste demoleras.
Samma sak skedde med WTC7. NIST skriver såhär:
Citat:
Ursprungligen postat av NIST
In Stage 2, the north face descended at gravitational acceleration, as the buckled columns provided negligible support to the upper portion of the north face. This free fall drop continued for approximately 8 stories or 32.0 m (105 ft), the distance traveled between times t = 1.75 s and t = 4.0 s.
Jag skrev tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Tittar man sedan på bild 3-14 i WTC7 rapporten (NCSTAR_1A) så ser man att det är mellan våning 7 och 14, dvs 7 våningar eller 28 meter, som deras modellsimulering visar på kollaps (buckling). Enligt NIST var ihoptryckandet av våning 7-14 starten på den totala kollapsen och dessa pressades ihop i i princip fritt fall när byggnaden viker sig som ett papper på mitten. (...) Det betyder inte att allt motstånd i byggnaden är borta, tvärtom. Ovan våning 14 (och under våning 7), dvs ovanför området där byggnaden viker sig, är motståndet fortfarande intakt som man kan förvänta sig. Förklaringen till varför kroppen ovan inte möter något motstånd finns i NISTs rapport: ”the entire building above the buckled-column region moved downward as a single unit, resulting in the global collapse of WTC 7”.
https://www.flashback.org/showthread.php?p=13799771#post13799771
Man ser hur byggnaden viker sig på den här videon:
http://www.dailynewscaster.com/2008/11/03/newly-discovered-footage-of-building-seven-and-north-tower-collapse/