Citat:
[SLOB]Du får gärna berätta om kvällen. Gjorde Harrit uteslutande en genomgång av deras rapport, eller pratade han om något mer?
Det utalade huvudtemat för kvällen var Wtc 7, men man kan väl säga att Harrit utgick ifrån det för att som final avsluta med att prata om sin egen rapport och cd hypotesen som ju även innefattar de andra byggnaderna.
Till en början mycket tekniskt snack om hur Wtc 7 konstruerat och osannolikheten för att en stålstrukturbyggnad skulle kunna totalkollapsa av brand osv. Använde sig mycket av jämförande bilder med exempel på brinnande byggnader och byggnader som sprängs. Redogjorde även som förväntat, och de till publikens stora förtjusning, för den officiella hypotesen och vad han ansåg var spekulaivt och direkt felaktigt med den. Inget nytt utan det gamla vanliga helt enkelt. Forsätter sedan med att gå igenom mycket om vad thermite är för någonting, hur man till en början gjort upptäckten och arbetet med att man slutligen kunnat konstatera att det är nanothermite det rör sig om.
I det stora hela kan man väl säga att han ställer de två hypoteserna mot varandra, där då cd hypotesen, i hans presentation, av naturliga skäl, är den som är den som är sannolik av de två. Han hävdade nu inte, och som vi redan alla vet, att man ännu exakt vet hur nanothermiten använts, utan att man enbart kan konstatera att många observationer och vittnessmål tyder det och det är ett graverande faktum att det överhuvudtaget finns där, vilket måste förklaras. Harrit spekulerade faktiskt även lite själv, och hans personliga tro var att även traditionellt sprängämne måste ha använts. Han baserade det, som jag förstod det, iaf delvis på att han trodde att det hade varit aldeles för mycket en chansning om man enbart använt sig av nanothermite som skulle ha varit ett helt oprövat kort i sammanhanget.
I övrigt kan jag väl säga att det var en trevlig tillställning som Ahlambra och Mana hade anordnat. Grattis inträde, böcker och filmer till självkostnadspris och med tanke på ämnets ännu obskyra natur en ganska god uppslutning på ca 50 pers av varierande åldrar och slag. Inget jätte event alltså men de fyllde iaf den lilla cafelokal där föredraget hölls. Någon massiv mediabevakning uppfattade iaf inte jag att det var, men jag misstänker att det var en och annan journalist i rummet. Vad jag tror var tv 4 lokal nyheter var iaf där och filma ett slag. Jag har dock ingen tv så om råkar se inslaget får den gärna rapportera om det. Annars var väl det mest spännade som hände den kvällen att jag på vägen hem blev stoppad av polisen, men det är ot och en helt annan historia.