2008-04-14, 21:15
Medlem
klybans avatar
En annan potatis höjdare är när man fryser in potatisen och då att den hamnar helt täckt i vätska.
Sen när man ska tina och äta denna så är det en grymt äcklig konsistens på potatisen.
Citera
2008-04-17, 11:18
Medlem
Kålpuddingfråga?

Som ni vet när man lagar kålpudding så blir det en ofantlig mängd vätska från både vitkålen och köttfärsen.

Finns det något sätt att minimera vätskan?

Hur gör de på resturanger och storkök?
Senast redigerad av Retrogamer 2008-04-17 kl. 11:23.
Citera
2008-04-17, 11:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrogamer
Som ni vet när man lagar kålpudding så blir det en ofantlig mängd vätska från både vitkålen och köttfärsen.

Hur gör de på resturanger och storkök?

Finns det något sätt att minimera vätskan?
Tycker du verkligen att det blir så mycket "naturlig" vätska?

Jag tycker nog precis tvärtom. Om man inte tillför vätska i form av vatten, buljong, grädde (eller kombination av dessa) så blir kålpuddingen alldeles för torr.

Mitt svar blir därför att om man vill minimera vätskan så bör man antingen tillföra mindre eller inte ta med någon alls .

~Paul~
Citera
2008-04-17, 12:16
Medlem
klybans avatar
Kan det inte bero på i vilket skick man lägger i kolen, dvs om man steker den väl eller inte.
Jag bryner den snabbt och sen gör puddingen, tycker det saftar sig rätt så lagom.
Varken torrt eller sjöblött, har hänt någon gång att man fått tillsätta vätska.
Dock aldrig har jag känt att man behöver ta bort någon vätska.
Citera
2008-04-17, 12:34
Medlem
dePauls avatar
Har garanterat med metoden att göra. Jag brukar som sagt tillföra en hel del vätska för att en saftig konsistens som också skall räcka till att skapa en sky till den kokta potatisen.

~Paul~
Citera
2008-04-20, 06:04
Medlem
klybans avatar
Cafe de paris

Om man ska göra en såsvariant med äggula och smör hur gör man då själva reduceringen/smaken.

Och tappar inte alkoholsorterna sitt sting om man kokar och reducerar kontra hur kryddsmöret cafe de paris?

Och vilken variant tycker ni är godast kryddsmöret eller såsen?
Citera
2008-04-20, 09:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
1. Om man ska göra en såsvariant med äggula och smör hur gör man då själva reduceringen/smaken.

2. Och tappar inte alkoholsorterna sitt sting om man kokar och reducerar kontra hur kryddsmöret cafe de paris?

3. Och vilken variant tycker ni är godast kryddsmöret eller såsen?
1. Just genom att reducera, dvs koka ner och på det viset göra grunden mer intensiv i smaken.

2. Man är inte ute efter alkoholsmak. Den vill man tvärtom få bort. Café de Paris finns i väldigt många varianter. Det finns nämligen inget officiellt recept vad jag känner till. Man behöver således inte använda vin, det går nästan lika bra med vinäger.

3. Beror på till vilken maträtt. Vissa rätter blir godare med såsvarianten, andra med smör-dito. Sedan beror det förståss på vad man är sugen på för dagen .

~Paul~
Citera
2008-04-20, 12:10
Medlem
klybans avatar
Men när man gör smöret så får man ju inte bort alkoholen på samma sätt som i en reducering.
Försöker man då ta bort alkoholen på smör-varianten också?
Citera
2008-04-20, 12:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men när man gör smöret så får man ju inte bort alkoholen på samma sätt som i en reducering.
Försöker man då ta bort alkoholen på smör-varianten också?
Nej, det gör man inte. Men man tar ju mycket mindre mängd. Så i det sammanhanget spelar alkoholen inte så stor roll. Oftast är det heller inte vin man använder utan t ex cognac/madeira/portvin/sherry.

~Paul~
Citera
2008-04-22, 16:33
Medlem
CurryCurres avatar
Hepp!

Ikväll blir det paj, närmare bestämt med färsk spenat, bacon, feta-ost och timjan. Tänkte ställa mig och slänga ihop pajdegen nu på stubinen. Men då slog det mig - ska jag försteka baconet eller tjoffa ner det i fyllningen som det är? Vad blir godast egentligen?
Citera
2008-04-22, 16:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Hepp!

Ikväll blir det paj, närmare bestämt med färsk spenat, bacon, feta-ost och timjan. Tänkte ställa mig och slänga ihop pajdegen nu på stubinen. Men då slog det mig - ska jag försteka baconet eller tjoffa ner det i fyllningen som det är? Vad blir godast egentligen?
Du bör nog steka det först men inte lika hårt som när man äter det till sin frukost . Dvs, inte mörkbrunt. Du bör också dela det i mindre bitar.

Det bästa är egentligen rökt sidfläsk stekt i lite grövre bitar eller pancetta.

~Paul~
Citera
2008-04-22, 16:45
Medlem
CurryCurres avatar
Tack! Det ska kommas ihåg för framtiden. Just nu tar jag av vad som finns hemma så det blir tyvärr Icas sorgliga tärnade bacon. Blir det inte helt katastrofalt dyker det upp en bild i bildtråden inom kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in