Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-27, 14:43
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Tack, ingen orsak!

2. Hm, som sagt så lämnar de olika mörningsteknikerna olika färg på köttet och olika konsistens, samt smak. Det ena behöver inte vara sämre än det andra .

3. Du behöver inte frysa svenskt kött. Det bör vara tämligen säkert ur konsumtionssynpunkt.

4. Självklart är det bra att själv testa sig fram. Personligen försöker jag ligga på ca 15 % fett.

5. Sherry och eventuellt en skvätt cognac. Självklart peppar av bra kvalitet, samt salt. Toppa gärna med flingsalt (och då andra klassiska tillbehören som du säkert känner till ).

Med andra ord, mitt råd är att köra enligt KISS-principen.

Lycka till,

~Paul~

1. I övrigt gillar jag listsystemet. Det känns smidigt.

2. Men detta ser väldigt lila ut, så tänker anta att det är hängmörat då. Ah okej, tänkte mer om det påverkade på annnat sätt. Men perfekt! Detta köttet innehåller 10% fett och jag har dessvärre inget annat att tillsätta, men får helt enkelt hoppa det blir bra ändå. Är

3. Okej så inga tips som känns säsongsaktuella? Var lite sugen på att pickla pumpa men det hann jag inte göra. Ölkok kom emellan. Lite kan man väl få spexa? Nej men inget vidare sugen på rödbetor känner jag. Ahja jag får klura vidare!
Senast redigerad av ImpAuster 2016-11-27 kl. 14:48.
Citera
2016-11-27, 14:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
1. I övrigt gillar jag listsystemet. Det känns smidigt.

2. Men detta ser väldigt lila ut, så tänker anta att det är hängmörat då. Ah okej, tänkte mer om det påverkade på annnat sätt. Men perfekt! Detta köttet innehåller 10% fett och jag har dessvärre inget annat att tillsätta, men får helt enkelt hoppa det blir bra ändå. Är

3. Okej så inga tips som känns säsongsaktuella? Var lite sugen på att pickla pumpa men det hann jag inte göra. Ölkok kom emellan. Lite kan man väl få spexa? Nej men inget vidare sugen på rödbetor känner jag. Ahja jag får klura vidare!
1. Ja, jag tycker också att det är smidigt. Dessutom mer exakt än allt annat.

2. 10 % blir bra! Det behöver inte stämma på pricken .

3. Som sagt, om köttkvaliteten är bra så behöver man inte tillsätta sjuttioelva ingredienser. Det räcker i princip med endast kött, salt och lite peppar.

Dock är det inget som hindrar dig att testa diverse inriktningar, t ex tex mex, indiskt, nordafrikanskt, kinesiskt eller thai.

~Paul~
Citera
2016-11-27, 15:50
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Ja, jag tycker också att det är smidigt. Dessutom mer exakt än allt annat.

2. 10 % blir bra! Det behöver inte stämma på pricken .

3. Som sagt, om köttkvaliteten är bra så behöver man inte tillsätta sjuttioelva ingredienser. Det räcker i princip med endast kött, salt och lite peppar.

Dock är det inget som hindrar dig att testa diverse inriktningar, t ex tex mex, indiskt, nordafrikanskt, kinesiskt eller thai.

~Paul~

Ja jag tänkte i tillbehörsväg snarare än tillsätta till själva köttsmeten. Kanske inte framgick dock? Pommes, rökig majo, rostade morötter, kapris och ärtskott är det vi kommit fram till. Kanske räcker i och för sig räcker.
Citera
2016-11-27, 17:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja jag tänkte i tillbehörsväg snarare än tillsätta till själva köttsmeten. Kanske inte framgick dock? Pommes, rökig majo, rostade morötter, kapris och ärtskott är det vi kommit fram till. Kanske räcker i och för sig räcker.
Jaså OK.

Jag brukar inte ha annat än grönsallat med en mycket svag dressing och ett gott, helst nybakt vitt bröd.

~Paul~
Citera
2016-11-28, 09:59
Medlem
Jag använder en stekpanna från Le Creuset. Emaljerad gjutjärn.

Brukar steka bland annat fläskkarré i den. En benfri bit på 1-1,5 kg som jag skär i skivor och steker i smör.

Första skivorna blir bra men sen blir det sämre och sämre. Typ som att fettet försvinner och det blir torrt i pannan. Medan första skivorna blir väldigt bra så bränns de sista skivorna lätt. Vad gör jag för fel? Varför försvinner fettet? Karré borde snarare släppa ifrån sig mer fett i pannan?

Pannan blir dessutom så tråkig att rengöra då.
Senast redigerad av hardstart 2016-11-28 kl. 10:01.
Citera
2016-11-28, 16:00
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart

Brukar steka bland annat fläskkarré i den. En benfri bit på 1-1,5 kg som jag skär i skivor och steker i smör.

Första skivorna blir bra men sen blir det sämre och sämre. Typ som att fettet försvinner och det blir torrt i pannan. Medan första skivorna blir väldigt bra så bränns de sista skivorna lätt. Vad gör jag för fel? Varför försvinner fettet? Karré borde snarare släppa ifrån sig mer fett i pannan?

Värmer du upp pannan långsamt? Om inte, gör det. Om man smäller på väldigt högt blir pannan väldigt varm och bränner köttet. Det är värt lite extra tid. Lite svårt att veta vad du gör fel, men lägger du i rumstempererat kött? Det är väldigt viktigt. Sen ska du inte hålla på och röra köttet en jäkla massa. Köttet släpper när de fått en bra yta.

Sen brukar man faktiskt få fylla på med lite olja/smör om man ska steka många köttbitar. Kolla länken nedan för lite tips och tricks!

https://www.youtube.com/watch?time_continue=318&v=KLGSLCaksdY
Citera
2016-11-28, 18:13
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Om du enbart steker i smör så är det svaret. Testa att blanda rapsolja med smör. Du kan också göra dito och bara ge yta på köttet för att sedan gå klar i ugn.
Citera
2016-11-28, 19:00
Medlem
Citat:
Värmer du upp pannan långsamt? Om inte, gör det. Om man smäller på väldigt högt blir pannan väldigt varm och bränner köttet. Det är värt lite extra tid. Lite svårt att veta vad du gör fel, men lägger du i rumstempererat kött? Det är väldigt viktigt. Sen ska du inte hålla på och röra köttet en jäkla massa. Köttet släpper när de fått en bra yta.

Sen brukar man faktiskt få fylla på med lite olja/smör om man ska steka många köttbitar. Kolla länken nedan för lite tips och tricks!

https://www.youtube.com/watch?time_continue=318&v=KLGSLCaksdY

Ja, jag värmer pannan långsamt och steker rumstempererat kött och låter det ligga tills det är klar på en sida sen andra sidan.

Var försvinner fettet under stekningen? Vattenångan tar väl med sig lite fett men kan det vara sådana mängder?

Tack för videon. Har dock emaljerad gjutjärnsstekpanna så den behöver ej smörjas in.
Citera
2016-11-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Om du enbart steker i smör så är det svaret. Testa att blanda rapsolja med smör. Du kan också göra dito och bara ge yta på köttet för att sedan gå klar i ugn.

Tack för tipset. Hur beter sig oljan bättre än enbart smör?

Ugn tror jag inte behövs? Skivorna behöver ju bara några minuter på varje sida.
Citera
2016-11-28, 20:19
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Tack för tipset. Hur beter sig oljan bättre än enbart smör?

Ugn tror jag inte behövs? Skivorna behöver ju bara några minuter på varje sida.

Olja har en högre brännounkt. Dvs inte sotar på lika punkt i grader. Så marginalen blir bättre. Sedan så är det alltid bättre att dra ned ett snäpp eller två efter första stekta köttet för att graderna höjs i pannan.

Testa och se.
Citera
2016-11-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Olja har en högre brännounkt. Dvs inte sotar på lika punkt i grader. Så marginalen blir bättre. Sedan så är det alltid bättre att dra ned ett snäpp eller två efter första stekta köttet för att graderna höjs i pannan.

Testa och se.

Tack för tipsen.
Citera
2016-11-29, 03:47
Snälla hjälp mig snabbt...

(FB) Vad har nu hänt med mitt kylskåp?

Det är svinkallt i kylskåpet, även om det står på min. Det är lite grejer som jag undrar hur jag ska förvara när inte kylen funkar som den ska.

Flytande smör? Står ju i kylen i affären, men det har jag tagit ut det i rumstemperatur.
Sallad? Ska använda salladen i morgon kväll, o har den i rumstemperatur. Ligger svalt i affären.
Baconskivor? Ligger i en kylig disk i affären.
Hamburgerost? Ligger i kylen i affären.

Tycker ni att jag bör ställa ut detta på balkongen? Hur kallt blir det i Skåne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in