2008-02-14, 12:25
Medlem
Vad hjälper det? Både Newcastle och Tottenham är stora skämt och båda hade varit med i bottenstriden i Serie A med tanke på hur dåliga dem är.
Citera
2008-02-14, 12:48
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jag är helt ointresserad av att jämföra Serie A med andra ligor, men kan konstatera att spel-kvalitén numera är betydligt högre än den var under dippen i slutet av 90-talet/början av 00-talet. Det tycks helt uppenbart att VM-guldet + CL-segern har betytt en injektion för den inhemska italienska fotbollen. Även lag i botten håller en förbluffande hög kvalité, vilket vi sett många bevis på den här säsongen.

Den som inte gillar Serie A kan hålla sig borta från den här tråden, som brukar ligga på en intelligent och kunnig nivå.

- F.G
Citera
2008-02-14, 13:45
Medlem
sp1rits avatar
Någon som är lite nyfiken på det här med att flytta matcher för tvtider ska passa bättre?

Nu på Lördag så spelar Inter mot livorno 16:00 istället för en vanlig match på lördagar som är antingen 18:00 eller 20:30.

Tror ni att det kan bli utveckling som i tex PL där det är många olika matchstarter för att tv-bolagen skal kunna sälja in mest möjliga tittare?

Vill ni att Serie A ska hålla på sina samlade tider eller dela upp det så man kan se mest möjliga matcher live?
Citera
2008-02-14, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tONYbOOi
Vad hjälper det? Både Newcastle och Tottenham är stora skämt och båda hade varit med i bottenstriden i Serie A med tanke på hur dåliga dem är.

Eftersom att Newcastle är med i bottenstriden i Pl så vore det ju inte så konstigt ifall de var det i Serie A också, just med tanke på hur usla dem är. Däremot är du naiv när du nämner Tottenham som ett "bottenlag i Serie A" skulle inte förvåna mig om Tottenham vinner UEFA-cupen iår.
Citera
2008-02-14, 16:12
Medlem
Il Barones avatar
sp1rit

Att Milan, Inter och Roma spelar på Lördagen har att göra med att de ska spela CL, sen varför Inter matchen är flyttad till 16.00 har jag ingen aning om.

Självklart ska Serie-A matcherna spelas som vanligt, söndagar 15.00 med en kvällsmatch, basta!
blir det som i England där TV-bolagen styr har den italienska fotbollen grävt sin egen grav, vilket den visserligen håller på att göra med tanke på hur svårt man gjort det för supportrar att få tag i biljetter, biljettpriser etc etc.

En annan sak angående England, vad vore Chelsea, West Ham, Liverpool, Man City, Man Utd, Portsmouth utan sina utländska ägare?

Chelsea: Ryssland
West ham: Island
Liverpool: USA
Manchester City: Thailand
Manchester United: USA
Portsmouth: Vet ej, men vet att det är någon som skjuter in pengar i laget från utlandet.

En liga där biljetter kostar minst 500kr där det nästan bara sitter kostymnissar som aldrig gick på en match tidigare.
Där ägarna bara tänker på pengar.
Arenor döpta efter företag.
Finns massa andra saker....

Kul, njaaa?

Nog om detta nu, lägger ner diskussionen nu.
Citera
2008-02-14, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Il Barone
sp1rit

Att Milan, Inter och Roma spelar på Lördagen har att göra med att de ska spela CL, sen varför Inter matchen är flyttad till 16.00 har jag ingen aning om.

Självklart ska Serie-A matcherna spelas som vanligt, söndagar 15.00 med en kvällsmatch, basta!
blir det som i England där TV-bolagen styr har den italienska fotbollen grävt sin egen grav, vilket den visserligen håller på att göra med tanke på hur svårt man gjort det för supportrar att få tag i biljetter, biljettpriser etc etc.

En annan sak angående England, vad vore Chelsea, West Ham, Liverpool, Man City, Man Utd, Portsmouth utan sina utländska ägare?

Chelsea: Ryssland
West ham: Island
Liverpool: USA
Manchester City: Thailand
Manchester United: USA
Portsmouth: Vet ej, men vet att det är någon som skjuter in pengar i laget från utlandet.

En liga där biljetter kostar minst 500kr där det nästan bara sitter kostymnissar som aldrig gick på en match tidigare.
Där ägarna bara tänker på pengar.
Arenor döpta efter företag.
Finns massa andra saker....

Kul, njaaa?

Nog om detta nu, lägger ner diskussionen nu.

Som att inte Man United och Liverpool var ett av världens bästa lag redan innan??? Det har snarare gått sämre för klubben sen ägarna tagit över, de drar ner dem i skiten. Är deras arenor förresten döpta efter sponsorn, är Chelseas det? Nej.
Citera
2008-02-14, 17:02
Medlem
Il Barones avatar
Jo, ville mest bara påpeka att lagen har utländska ägare.
Vad vore Chelsea, West Ham, Man City och Portshmouth utan sina ägare?

West Hade förmodligen spelat i Championship och Man C och Pompey hade inte legat topp 10.

Arenor som Emirates Stadium, Reebok stadium då....

Nog om detta nu.
Citera
2008-02-14, 18:54
Medlem
zachs avatar
Samma gamla tjat från bLyGE_kEntA, Quorthon och ett par till. "Serie A suger för öööh, EPL är jämnast, LFC suger i EPL men kung i Europa, lagen är mycket rikare, det är tomt på läktarna i Italien, italienare bara filmar..."

Still...

Titlarna hamnar i Italien.

Och det sistnämda är det ENDA som är relevant i den här ständiga kukmätartävlingen. Lite underhållande att så många missar det, men fan i mig ännu mer underhållande att man återkommer med samma mantra. Lite svårt att argumentera utan argument... Men för fan, kör på. Funderar på om jag skulle köra lite pro-Roma-snack och försöka argumentera för deras överlägsenhet... Bara för att sätta mig i er sits så att säga.

Och ni anglofiler, kom ihåg att ni är i Serie A-tråden och tjafsar. Det är inte vi (ok, har inte varit in i EPL-tråden en enda gång...) som kommer in till er och muckar.

TV-tiderna

Någon nämnde det och visst kollar dom på det. Kommer inte ihåg vilket som var föreslaget eller om det är klart för förändring, men det snackades om att sprida ut matcherna mer. För La domenicas helighet är körd, i dessa TV-pengar-tider finns inte plats för nostalgi. 3-4 matcher på lördagar, på 3 olika klockslag (15, 18 och 20:30) och resterade på söndagen, på samma tre klockslag är ett hett tips.
Citera
2008-02-14, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Samma gamla tjat från bLyGE_kEntA, Quorthon och ett par till. "Serie A suger för öööh, EPL är jämnast, LFC suger i EPL men kung i Europa, lagen är mycket rikare, det är tomt på läktarna i Italien, italienare bara filmar..."

Still...

Och det sistnämda är det ENDA som är relevant i den här ständiga kukmätartävlingen. Lite underhållande att så många missar det, men fan i mig ännu mer underhållande att man återkommer med samma mantra. Lite svårt att argumentera utan argument... Men för fan, kör på. Funderar på om jag skulle köra lite pro-Roma-snack och försöka argumentera för deras överlägsenhet... Bara för att sätta mig i er sits så att säga.

Och ni anglofiler, kom ihåg att ni är i Serie A-tråden och tjafsar. Det är inte vi (ok, har inte varit in i EPL-tråden en enda gång...) som kommer in till er och muckar.

TV-tiderna

Någon nämnde det och visst kollar dom på det. Kommer inte ihåg vilket som var föreslaget eller om det är klart för förändring, men det snackades om att sprida ut matcherna mer. För La domenicas helighet är körd, i dessa TV-pengar-tider finns inte plats för nostalgi. 3-4 matcher på lördagar, på 3 olika klockslag (15, 18 och 20:30) och resterade på söndagen, på samma tre klockslag är ett hett tips.

Vilka titlar?!
Citera
2008-02-14, 20:05
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach

Still...

TV-tiderna

Du får gärna peka på ett av mina dylika inlägg i den här tråden. Jag hittar nämligen inget.
Citera
2008-02-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Vilka titlar?!

Lite statistik från CL:

Från tidernas begynnelse dvs 1956:
Italien 11 titlar (14 andraplatser)
England 10 titlar (4 andraplatser)

De senaste 20 åren:
Italien 6 titlar (7 andraplatser)
England 2 titlar (2 andraplatser)

De senaste 10 åren:
Italien 2 titlar (3 andraplatser)
England 2 titlar (2 andraplatser)

De senaste fem åren:
Italien 2 titlar (2 andraplatser)
England 1 titel (2 andraplatser)

Jag har av barmhärtighetsskäl inte tagit med de andra europeiska cuperna eftersom avståndet då skulle öka ytterligare.

Och tittar vi på landslaget så…. Nej skoja bara, klart att det inte behövs statistik för det.

FG har upprepat det in absurdum, zach har sagt det, en mängd andra har sagt det, men jag säger det igen – i den här tråden diskuterar vi calcio, inte den engelska varianten.
Citera
2008-02-14, 22:45
Medlem
Fiorentina ställde nog upp med ett starkare manskap mot Rosenborg än vad Prandelli hade planerat. Vieri blev skadad någon dag före match, så Mutu var tvungen att spela. Donadel var avstängd och Liverani skadad.

Jag tror att Fiorentina var ganska nöjda med vinsten (0-1, Mutu). Tror inte att de tog ut sig alltför mycket, kampen om fjärdeplatsen i ligan är trots allt prioriterad. Jag läste igenom matchkrönikan på La Gazzetta, och det verkade som att Fiorentina hade bra kontroll på matchen. Man tog bl a ut Pazzini som visat god form på sistone och satte in Cacia i mitten av andra halvlek.

Prandelli har varit slug med sitt matchande under UEFA-cupen, tagit de poäng som de ska ta utan att direkt övertyga. Allt för att inte slita ut spelarna i onödan. Det gäller bara att inte vara för cool inför returen, Rosenborg har visat tidigare att de kan överraska ur underläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in