Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-21, 01:00
Medlem
Shuyins avatar
Ciao amicis!

Anglofilerna och spanjackerna har redan öppnat sina trådar inför året, nu dags för de mäktiga fotbolls Italien att få sin tråd.

Lagen som deltar i årets Serie A är de som följer (http://en.wikipedia.org/wiki/Serie_A_2007-08)

Atalanta B.C.
Cagliari Calcio
Calcio Catania
Empoli F.C.
AFC Fiorentina
Genoa C.F.C.
F.C. Internazionale Milano
Juventus F.C.
S.S. Lazio
A.S. Livorno Calcio
A.C. Milan
S.S.C. Napoli
U.S. Cittá di Palermo
Parma F.C.
Reggina Calcio
A.S. Roma
U.C. Sampdoria
A.C. Siena
Torino F.C.
Udinese Calcio

För övergångar i Serie A och Serie B se följande länk (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Italian_football_transfers_2007-08)

Härefter så kan diskussioner gällande Serie A eller annan italienskfotboll tas i den här tråden så att vi kan skrota den gamla.

Jag återkommer med mitt tips inför året samt kommentarer om övergångar och dylikt. Diskutera på!

Grazie.
Citera
2007-07-21, 10:31
Medlem
Bra initiativ Shuyin.

Själv föredrar jag denna länken för att följa nyförvärven. Där kan man dessutom se hur Gazzetta tror att lagen kommer att spela den här säsongen.

http://www.gazzetta.it/Calcio/prob_form/mercato.shtml

Citat:
Ursprungligen postat av zach
Då är vi två. Tomt utan Serie A, patetiskt nog. Det gör å andra sidan att sommaren känns lite längre...

Cagliari, vad sägs Brille? Känns som det ska till ett mirakel om ni ska göra mer än tre mål kommande säsong. Foggia kanske äntligen blommar ut men i övrigt, nåt att skryta med som jag missat?

Läget hos mig känns som det totalt motsatta. Tavano och Chippen mot Esposito och Giuly, en förbättring man inte ens kan beskriva. Och Chivu bråkar om pengar medan Juan anlänt då rumänen förhoppningsvis får som han vill och drar till Milano.
Kan bli en riktigt, riktigt fin säsong för mig och de mina.

Annars... "Totti lämnar landslaget för att han inte får spela bara de viktiga matcherna (typ)" enligt SVT och i italien kapas vår kapten för att han sätter sin egna hälsa och Roma före landslaget. Gazzettan väljer att som första och enda bild till nyheten koppla (innan de tvingas byta?)... Tottis ökända spottloska. Och Cannavaro och diverse förbundspampar gnäller.
Visst är det tragiskt att han inte får vinna ett EM och få det erkännande han egentligen förtjänar men när man ser bilder från första träningarna och man ser två tejpade anklar så... Som romanista kan man inte annat än tacka!

Första öppna träningen igår. Hade flyttats från Trigoria med dess lilla läktare till Flaminio. 15 000 rödgula på plats. Fler än jag som är optimistisk.

Vagabond, min ofrivilliga frånvaro gör att jag lever i förnedring en vecka till eller så. Är med andra ord säker på vinst i returen och vill att du ska pinas så mycket som möjligt då...

Jo, vad finns att säga när anfallarna Esposito, Langella, Pepe, Capone och framförallt Suazo är borta. Tunga namn som Giampaolo har valt att ersätta med ungdomlig talang såsom Matri, Acquafresca och Foggia. Fini och Parola är väl de nyförvärv som ska stå för lite rutin. Som jag nämnt tidigare så har elaka tungor hävdat att Giampaolo förbereder sig för spel i Serie B efter denna säsongen, men skulle Cagliari få en fin start och talangerna blommar ut så kanske. Ett nyförvärv som Riganò hade smakat gott.

Jag håller med om Roma som ser riktigt bra ut. Orosmolnen är väl Chivu och vad som skulle hända om Totti går sönder. Hans beslut att inte spela mer i landslaget är klokt, liksom Maldinis beslut var klokt. Att försöka smutskasta honom för detta är patetiskt. Hoppas att han håller ett antal säsonger till. Otroligt skönt att det finns spelare som Totti, Maldini och Del Piero m fl. Det går inte att överskatta den symboliska betydelsen hos dessa spelare. För övrigt kommer De Rossi att ta över den rollen hos Roma.

Trots att Roma ser starka ut är det inte självklart att de tar en plats bland de fyra bästa. Jag tippar Inter och Milan i topp. Kanske kan Milans jakt på internationella titlar göra att de tappar? Sedan kommer Juventus, Fiorentina och Roma att kämpa om de två övriga platserna. Möjlig outsider är Sampdoria.
Citera
2007-07-21, 11:05
Medlem
zachs avatar
Hoppas verkligen ni klarar er Brille. Finner det dock en smula märkligt, en hel hög etablerade spelare borta borde gett pengar att investera. Langella och Pepe drygt 1.5 styck och Esposito 2 (än så länge) plus Suazo 15. Det är 20 miljoner Euro. Som resulterat i... Foggia och inte ett skit, i mina ögon. Och Foggia är väl till och med ett lån?

Och apropå Pepe... Vad fan höll "ni" på med? Har imponerats väldigt av honom senaste säsongen.

Om Toti går sönder är jag faktiskt inte lika orolig nu som för tre-fyra år sedan. För som trequartista är han oersättlig då så få behärskar den rollen. Som "anfallare" (eller hur fan hans roll ska defineras) är det åtminstone lite lättare. Vucinic finns ju men det förändrar hela Romas spel så hellre ser jag Mancini där, tätt följd av både Esposito och Giuly.
Och stannar Chivu, då har vi en förjävla grym backuppsättning. Onödigt bra till och med? Och försvinner han... Well, en Chivu som spelar varannan match mot Juan? Jag väljer brassen.

Vill även höja ett varnande finger för Palermo. Miccoli tillsammans med Amauri... Kan inte se att det skulle kunna misslyckas.
Citera
2007-07-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Hoppas verkligen ni klarar er Brille. Finner det dock en smula märkligt, en hel hög etablerade spelare borta borde gett pengar att investera. Langella och Pepe drygt 1.5 styck och Esposito 2 (än så länge) plus Suazo 15. Det är 20 miljoner Euro. Som resulterat i... Foggia och inte ett skit, i mina ögon. Och Foggia är väl till och med ett lån?

Och apropå Pepe... Vad fan höll "ni" på med? Har imponerats väldigt av honom senaste säsongen.

Om Toti går sönder är jag faktiskt inte lika orolig nu som för tre-fyra år sedan. För som trequartista är han oersättlig då så få behärskar den rollen. Som "anfallare" (eller hur fan hans roll ska defineras) är det åtminstone lite lättare. Vucinic finns ju men det förändrar hela Romas spel så hellre ser jag Mancini där, tätt följd av både Esposito och Giuly.
Och stannar Chivu, då har vi en förjävla grym backuppsättning. Onödigt bra till och med? Och försvinner han... Well, en Chivu som spelar varannan match mot Juan? Jag väljer brassen.

Vill även höja ett varnande finger för Palermo. Miccoli tillsammans med Amauri... Kan inte se att det skulle kunna misslyckas.

Vad ska jag säga angående Cagliari? Jag håller helt enkelt med dig, ett någorlunda etablerat namn där framme behövs, därav mitt förslag på Riganò eller någon likvärdig.

Angående Chivu så är han en väldigt bra spelare, men där har ni ersättare. Utan det är främst om situationen kan skapa dålig stämning som det blir problem.

Angående Totti, så krävs det att Roma ändrar sitt sätt att spela om han går sönder. Alltid farligt att ändra ett vinnande spelsätt.

Och visst har du rätt angående Palermo som ju nog är minst lika bra som Sampdoria.

Även angående mitt tips om topplaceringarna så får jag så här med lite betänketid reservera mig. För Inter betyder CL otroligt mycket, och Milan vill samla internationella titlar vilket gör att European Supercup och Intercontinental är prioriterade. Kan nog tänka mig att de kan tappa onödiga poäng på grund av det. Juventus däremot är totalfokuserade på Serie A och vill ha revansch. Äsch det är skitsvårt, det blir en spännande säsong helt enkelt.
Citera
2007-07-21, 12:06
Medlem
Shuyins avatar
Tack för länken Brille, min kunskap i de italienska språket sätter ibland gränser för hur pass mycket information man kan få ut. Men den där sidan förstår t.o.m. jag.

Fiorentina som är mitt lag (efter AIK) har värvat in Christian 'Bobo' Vieri och Franco Semioli. Det är rutinerade bra offensiva spelare, men det är nog ändå Mutu och Pazzini som skall göra det framåt vad jag tror.

Men Semioli kan väl spela på en ytterflank, huh?

Jag är i övrigt nöjd med Fiorentinas mercato, visst så försvann Toni vilket kommer att märkas men många unga skickliga spelare har köpts in Van den Borre, Lupoli, Hable 'nye Nedved' etc.
Citera
2007-07-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Tack för länken Brille, min kunskap i de italienska språket sätter ibland gränser för hur pass mycket information man kan få ut. Men den där sidan förstår t.o.m. jag.

Fiorentina som är mitt lag (efter AIK) har värvat in Christian 'Bobo' Vieri och Franco Semioli. Det är rutinerade bra offensiva spelare, men det är nog ändå Mutu och Pazzini som skall göra det framåt vad jag tror.

Men Semioli kan väl spela på en ytterflank, huh?

Jag är i övrigt nöjd med Fiorentinas mercato, visst så försvann Toni vilket kommer att märkas men många unga skickliga spelare har köpts in Van den Borre, Lupoli, Hable 'nye Nedved' etc.

Just därför tycker jag att köpet av Vieri var bra, lite rutin var allt som saknades. För övrigt hans 13:e klubb! Rekord?

Fiorentina tror jag kan göra ännu en kanonsäsong och placera sig bland de fyra översta. Kan bli kul om de håller vad de lovat och satsar på att ta hem UEFA-cupen. Blir hårt motstånd bl a av Bayern.
Citera
2007-07-21, 12:20
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Just därför tycker jag att köpet av Vieri var bra, lite rutin var allt som saknades. För övrigt hans 13:e klubb! Rekord?

Fiorentina tror jag kan göra ännu en kanonsäsong och placera sig bland de fyra översta. Kan bli kul om de håller vad de lovat och satsar på att ta hem UEFA-cupen. Blir hårt motstånd bl a av Bayern.

Ja, laget är nästintill komplett. Min önskan eller snarare dröm är Andrea Barzagli ifrån Palermo men jag vet inte hur mycket pengar som finns kvar och det ser väl ganska otroligt ut att Palermo skall sälja honom.

Det vi får hoppas på är att Bojinov säljs till någon klubb dyrt.
Citera
2007-07-21, 12:42
Medlem
zachs avatar
Semioli ska ni ha på en kant ja. Lysande värvning för övrigt. Vieri tvivlar jag dock på. Nåt år skadad och sen en som bäst ok sejour i Atalanta... Känns inte som någon rättmätig ersättare till Toni direkt.

Och Barzagli har ju gått ut och lovat att han ska stanna så det känns tveksamt att han ska lämna för Viola, när han ratade andra toppklubbar. Inte ens fet lön verkar ju Viola kunna lova... Vilket för mig in på Ljungberg, som vi får förmoda är körd nu när Semioli är på plats? Helt rätt ur ett lila perspektiv enligt mig.

Håller annars med dig Brille, kan bli äckligt spännande i år. Milan och Inter kommer inte ha fullt fokus på ligan och det kan mycket väl räcka för både Roma och Juve, tror jag. Sen har vi ett Viola, Palermo och Sampdoria som känns som intressanta konkurrenter. De två förstnämnda framförallt i mina ögon.

Vagabond, du märker att jag inte nämnde de babyblå bönderna va...?
Citera
2007-07-22, 00:05
Medlem
Vieri är väl inte tänkt som ersättare till Luca Toni utan bara som en erfaren inhoppare. Om allt går som förväntat ska Pazzini tillsammans med Mutu i år ta steget fullt ut. Men tryggheten att ha Vieri att tillgå ska ge laget den trygghet som krävs för att lyckas.

Även jag väljer att bortse från Lazio detta året som gjorde en riktigt bra säsong förra året, men det gjorde jag ju förra året också.

Bojinov är Fiorentinas Chivu, med den skillnaden att jag tror att Chivu besitter den moral som krävs för att göra ett bra jobb även om han inte trivs.
Citera
2007-07-22, 14:51
Medlem
Vagabondens avatar
Lazio och Inter kommer slåss om 1:aplatsen. Juve och Milan om 3.

Ni vet var ni läste det först.
Citera
2007-07-22, 20:06
Medlem
Detta året tror jag inte att Empoli och Lazio lyckas överraska igen. Osannolikt att blixten slår ner på samma ställe ännu en gång.

Inter däremot, står så klart starkt rustade och får ses som favorit om det inte hade varit för deras besatthet med att vinna CL. Milan är redan den klubb som vunnit flest internationella titlar i världen och prioriterar att dra ifrån i den tabellen. Det öppnar för Roma, Juventus och Fiorentina. Det finns en risk att ligan devalveras när de starkaste klubbarna prioriterar internationella titlar. För mig är den spanska liga ett skräckexempel.

Det är en stark uppsättning som Serie A ställer upp med. Jag tror att publiken kan öka med uppemot 10.000 i snitt denna säsongen. Många derbyn och inget snack om att de bästa inte är med.

Hittills har lagen i de flesta fallen värvat klokt. Inga nya enorma namn som presenterats. Det enda laget som varit oroväckande lugnt är Milan, men de har ju med sina tre CL-finaler (två segrar) de senaste fem åren visat att de är starka. Många har diskuterat att Serie A tappat ytterligare mot de andra ligorna, men de har såklart fel. De värvar bara klokt, och det finns så många inhemska talanger som uppväger de dyra utländska. Storlagen ska inte värva talanger utan färdiga stjärnor.
Citera
2007-07-22, 20:35
Medlem
Shuyins avatar
Jag tycker att Napoli har tagit det mest lugnt. Man köpte över sina 50% på Domizzi och har köpt in Marek Hamseyk och Ezequiel Lavezzi. De två sistnämnda är ju stora talanger, men efter allt snack om Montella, Cannavaro, Cassano och allt så känns det här ganska så tunt för Napoli.

Den här Lavezzi verkar dock vara en stor talang och efter av jag har sett så har han mycket fin teknik men kan också nicka in bollar, han kom ifrån mästarlaget San Lorenzo. En landskamp för Argentina har han också.

Angående Totti så tror jag att det är de bästa för Gli Azzuri på sikt, jag tror inte att Totti kommer orka med de intensiva matchandet och Italien behöver släppa fram unga spelare, som Pazzini, Rossi, Dessena (gillar jag mycket), Rosina, Montolivo, Nocerino etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in