2008-02-29, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 91:an Karlsson
...

Du överdriver. Du ska vara försiktig med att utropa Inter till ett fantastiskt moraliskt föredöme bara för att de inte blev dömda i Calciopoli. Det kan lika gärna vara så att Moratti då inte var tillräckligt smart att lyckas påverka, eller att han var så smart att han påverkade utan att åka fast. Högt uppsatta personer i Italien har en tendens att vara mer eller mindre furbo.

Personligen tycker jag dock att det läggs ner för mycket energi på det här snacket.

Jag håller med om att Inter lyckats skapa en vinnarmentalitet. Exakt hur det gått till är jag inte säker på, ett par nyförvärv och men framförallt Mancini tror jag är förklaringen. Naturligtvis i kombination med att de värsta konkurrenterna drogs med i Calciopoli.
Citera
2008-02-29, 08:38
Medlem
Whitebläds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjørnebryg
Isåfall var den väl redan förstörd när dom stog på Juventus sida

men då har det blivit förstört sen dess!
Citera
2008-02-29, 08:54
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 91:an Karlsson
...bla bla bla...

Som Brille mycket riktigt poängterade, du överdriver. Som fan.

Först och främst så ska du ha utgångspunkten att alla fuskar i varierande mån. De som kan fuskar maximalt, de andra efter bästa förmåga. Och även om Rosella kan mer än sin farsa så kan du inte inbilla någon att hon på ett par år fått fler och bättre kontakter än Moratti, vars familj varit både aktiv och aktad sen romariket.
Och sen kan du ju alltid ta och fundera på vilka möjligheter Moratti konstant har, som ex Zamparini och Gaucci aldrig fått?

Så starta att se det så.

Covisoc, det organ som bedömmer vem som får starta Serie A efter att godkänt klubbarnas ekonomi, meddelade i höstas att vare sig Inter eller Milan skulle fått startat det då två senaste säsongerna.

Det gjorde dom med Roma och Lazio oxå för ett antal år sedan. Roma sålde Trigoria, Samuel och ett par till, Sensi sålde hotell, delar av Romas flygplats Fiumicino och delar i Italpetroli, Capitalia fick ännu mer att säga till i klubben och säkert en massa mer jag missat. Lazio lånade sig ur skiten (är sämre på Lazios historia, hav överseende) och är nu borträknad från toppstriden i 18-19-20 år till pga hutlösa amorteringar.

Milan och Inter gjorde vad?

Nada, niente, inte ett skit.

Läste någonstans att Covisocs dom kostade Roma (i slutänden) 3 miljarder mer än Milan och Inter. Lazios siffror var oändligt mycket större.

Någon som undrar varför Covisoc inte sa nåt tidigare? Varför säger man att Roma med (då) obekväma Franco S som styrande underkänns men missar den lilla detaljen att två jättar med inflytelserika ägare borde spelat i Serie B, istället för att plocka hem sin första scudetto sedan... vadå, 1989? Och för all del, varför ges dom chansen att fortsätta spela i CL? (Romas förra säsong i CL gav 600 milj, och det är förhållandevis lilla Roma)

Inter enda rena klubben... Vem fan tror du att du lurar?

Gazzettans tabell missvisande?

Ja givetvis. Går ju inte att göra en sådan, lär bara vara i Italien man ens försöker. Men ändå, den var lika missvisande förra säsongen. Och året innan. Men jämför man dom så talar det ju ändå sitt tydliga språk - Inter har haft mer tur (...) i år med domsluten än vad Juve hade när dom låste in domare. Nåt säger väl även det, vad är en annan femma.
Citera
2008-02-29, 09:20
Medlem
sebastian_s avatar
Det relevanta är inte hur många straffar man får med sig respektive mot sig.Hur många röda kort man får osv.Det viktiga är hur många FELAKTIGA domslut man får med sig kontra mot.

Inter haft en blandad kompott av domslut med sig den här säsongen,allt ifrån straffar som inte finns ,till godkända mål där två interspelare varit offside.
Har man sett matcherna med Milan den här säsongen kan man knappast säga att de haft domarna med sig.De har fått en hel del straffar, men samtidigt har de blivit berövade på runt 5 straffar bara efter jul.Det har gått en handsepedemi bland försvararna i Milans motståndarlag.
Citera
2008-02-29, 13:11
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det relevanta är inte hur många straffar man får med sig respektive mot sig.Hur många röda kort man får osv.Det viktiga är hur många FELAKTIGA domslut man får med sig kontra mot.

Si, signore.
Citera
2008-02-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Som Brille mycket riktigt poängterade, du överdriver. Som fan.

Först och främst så ska du ha utgångspunkten att alla fuskar i varierande mån. De som kan fuskar maximalt, de andra efter bästa förmåga. Och även om Rosella kan mer än sin farsa så kan du inte inbilla någon att hon på ett par år fått fler och bättre kontakter än Moratti, vars familj varit både aktiv och aktad sen romariket.
Och sen kan du ju alltid ta och fundera på vilka möjligheter Moratti konstant har, som ex Zamparini och Gaucci aldrig fått?

Så starta att se det så.

Covisoc, det organ som bedömmer vem som får starta Serie A efter att godkänt klubbarnas ekonomi, meddelade i höstas att vare sig Inter eller Milan skulle fått startat det då två senaste säsongerna.

Det gjorde dom med Roma och Lazio oxå för ett antal år sedan. Roma sålde Trigoria, Samuel och ett par till, Sensi sålde hotell, delar av Romas flygplats Fiumicino och delar i Italpetroli, Capitalia fick ännu mer att säga till i klubben och säkert en massa mer jag missat. Lazio lånade sig ur skiten (är sämre på Lazios historia, hav överseende) och är nu borträknad från toppstriden i 18-19-20 år till pga hutlösa amorteringar.

Milan och Inter gjorde vad?

Nada, niente, inte ett skit.

Läste någonstans att Covisocs dom kostade Roma (i slutänden) 3 miljarder mer än Milan och Inter. Lazios siffror var oändligt mycket större.

Någon som undrar varför Covisoc inte sa nåt tidigare? Varför säger man att Roma med (då) obekväma Franco S som styrande underkänns men missar den lilla detaljen att två jättar med inflytelserika ägare borde spelat i Serie B, istället för att plocka hem sin första scudetto sedan... vadå, 1989? Och för all del, varför ges dom chansen att fortsätta spela i CL? (Romas förra säsong i CL gav 600 milj, och det är förhållandevis lilla Roma)

Inter enda rena klubben... Vem fan tror du att du lurar?

Gazzettans tabell missvisande?

Ja givetvis. Går ju inte att göra en sådan, lär bara vara i Italien man ens försöker. Men ändå, den var lika missvisande förra säsongen. Och året innan. Men jämför man dom så talar det ju ändå sitt tydliga språk - Inter har haft mer tur (...) i år med domsluten än vad Juve hade när dom låste in domare. Nåt säger väl även det, vad är en annan femma.

Hur mycket uppmärksamhet får detta i italiensk media? Diskuteras det överhuvudtaget?
Citera
2008-02-29, 14:05
Medlem
MeatAbstracts avatar
Mycket ickefrågor nu. Dags att starta en ny tråd om detta skall fortgå.
Citera
2008-02-29, 14:58
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
91:an Karlsson och andra ignoranta, naiva barn. Här kommer lite kött för edra benhinnor.

Citat:
Bakgrundsfakta

Det är få som vet vem det är som egentligen var bakom Calciopoli-skandalen. Media har gömt det som verkligen hänt och matat oss med klockren propaganda, precis som Moratti vill ha det. Det är tre grupper som tillsammans bidragit till Calciopoli och jag ska skriva lite om varje grupp.

Den första gruppen är Telecom Italia, Italiens svar på svenska Telia, som också äger TIM. Detta företag är ägt av en viss Tronchetti Provera. Tronchetti har vart en interisti sen barnsben och är en viktig aktieägare hos Inter. Tronchettis däckföretag, Pirelli, har stolt prytt Inters tröja i årtionden nu.

Den andra gruppen är Median. Corriere dello Sport, Contro Campo, Messagero, och la Gazzetta dello Sport, som hjälpte till med att sprida "nyheterna" till allmänheten angående "faktan" om skandalen.
Gazzetta dello Sport får till och med stöd i form av pengar utav familjen Moratti.

Detta tar oss till den tredje gruppen - Inter. Internazionale FC och deras representanter, ägda av familjen Moratti och som dessutom har ett stort nätverk av dotterbolag. Deras 'tighta' länk med redan nämnda Tronchetti och hans dynasti av kommunikation, samt deras massiva investering i både TV och tidning tillät familjen Moratti att iscensätta en politiskt liknande kupp. Även känd som Calciopoli.

Hur gick det till då?

Massimo Moratti övertygade sin gamla investering, Telecom/TIM, att illegalt spela in sina telefonsamtal och ge dessa till honom. Inspelningarna inkluderade personer från motståndarnas representanter, domare, interspelare m.m. - över 100.000 samtal sammanlagt. Moratti klippte vissa samtal och gav dem sedan till pressen för att de ska publiceras. Detta tvingade FIGC att lansera en utredning och samtidigt stängde de av en hel del av sina representanter eftersom många av dessa var med i de inspelade samtalen. Detta ledde i sin tur till att ännu en interista kom in i bilden, nämligen Guido Rossi.

Rossi som inte var med i någon utav inspelningarna, blev chef för utredningen och handplockade sin jury. Han valde sina kollegor och lyckades få slut på utredning efter knappt 3 veckor. Guido Rossi glömde förståss att nämna för FIGC att han är en stor investerare hos Internazionale FC och även före detta representant för klubben, då han brukade sitta vid Morattis sida under matcherna.

Konsekvens

Mindre än en månad senare så hade Inter en Scudetto i sin hand. När allt var över så straffades alla förutom Inter. Mest drabbat blev Juventus. Den enda matchen som man lyckades hitta bevis för var en Parma-match som hjälpte Fiorentina att överleva Serie A. Men Fiorentina fick som känt fortsätta med att spela i Serie A, medan Juventus skickades till B utan bevis emot sig. (Jaha...?)

Efter Guido Rossi's snabba degradering av Juventus till Serie B så beslöt sig Tronchetti för att tacka honom genom att utnämna honom till Vice President för Telecom Italia. FIGC kom till slut till sitt förstånd och förstod (lite försent nu kanske?) att det inte var passande för Guido Rossi att vara kvar och gav honom därför sparken."

Skribent: Andrea Casula

Läs allt och ta av dig dom svartblåa glasögonen. Sluta också upp med naiva påståenden och frågeställningar som "VaRfÖr skULLE MoRATti BöRjA mUtA DoMaRe Nu lolol omg".
Citera
2008-02-29, 20:04
Medlem
Pumpkings avatar
Roma mot dubbeln

Har läst igenom senaste dagarna på tråden nu, och det diskuteras mest huruvida Inter fuskar eller ej. Vad spelar det för roll? Vinner inte Roma ligan nu, utan blir tilldömd den senare, så kommer det ändå inte kännas att den är värd nånting.

Inter kan besegras, och ska besegras. Se Liverpool i cl.
Kampen om serie A titeln bör väl ses som körd för Romas del, den sista utvägen som jag ser det, är CL. Jag tror inte på att Inter går vidare, och jag hoppas givetsvis på att de förlorar ordentligt även i returen, för att bättra på deras vajande självförtroende. Så länge Inter fortsätter att vinna så ser allt bra ut. Åker Inter ut så pass tidigt i CL även i år, så tror jag att det börjar gå utför.

Roma har en hyperintressant match borta mot Real, och så länge scudetton inte är avgjord, så vet jag att Totti & co jagar båda titlarna, men att de kommer inrikta sig på CL om inte Inter börjar tappa farten.

Jag är förstås naiv när jag tror på dubbeln, och ligan ser ju onekligen knepig ut. Men jag tror att spelare kan tända till i Roma, om det nu väl börjar lossna.

Returen i Madrid gör säsongen för Romas del.

FORZA ROMA!
Citera
2008-03-01, 00:15
Medlem
zachs avatar
Bonhom...,
"...medan Juventus skickades till B utan bevis emot sig..."

Får vi tro att författaren är en juvetino? Agricolas pillergömma var ju större en hela Turin, förorter inkluderade och för icke-jurister säger ju inspelningarna tillräckligt, även om dom slapp undan allena pga gammalmodiga regelverk och lagar. Juventus förlust av 1.5 miljoner tifosi, där merparten anger Calciopoli som deras skäll till att lägga ner supportandet, säger ju sitt det med.

MeatAbstract, det här en icke-fråga? I allra högsta grad inte. Tröttsamt ja, men likförbannat jävligt relevant.

Avanti, skrevs lite i början men äger man inte medierna (Milan) eller har kontakter ända upp till gud (Juve, Inter och Milan) så hörs man inte oavsett hur mycket man skriker.
Afrika börjar någonstans strax söder om Toscana (söder om Rom om du ställer frågan i Rom dock...), välfärden finns i Italiens europeiska del och (även) Lazio och Roma är små skitföreningar i jämförelse, med den absoluta lejonparten av supportrar från hemstaden. Relevans? I Italien har den det givetvis. Sociteten är inte lika noga med att måna om några myror som tre tunga elefanter, därför våldtas vi alla om och om igen, även om Rosella säkert på sikt kan få saker och ting att hända för rödgul del.
Och ja, givetvis är det ännu tuffare för ännu mindre klubbar som få bryr sig om.

Pumpking, har sagt det förr och nu återigen. Real borta passar Roma utmärkt (eller iaf inte det totalt motsatta). Noll press utifrån, bara 11 frenetiskt anfallande vita, utan Ramos därmed lekstuga för Mancini. 0-2 känns som jag ska sätta en krona eller två på.
Och i ligan har Inter tre tuffa (på pappret alltså) matcher kvar medan Roma har en plus derbyt. Zlatan borta ett tag till, utkickad ur CL, stukat själförtroende... Fan vad vi skulle behövt att Zanetti missade i onsdags.
Citera
2008-03-01, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avanti_
Gå och lägg dig och tänk över vad du säger.

Ni Juventusfans har drabbats av ett syndrom - den heter att ni har fått så mycket stock i erat öra av Inter fr.o.m. sommaren 2006 och framåt att det gett komplikationer i hjärnan.

Först drog Moratti fram sin jätteballe och stockade hela jävla Juventus i röven. Han sätter dit Juventus med full kraft. Han pippar Moggi, hans son och hela Juve i röven. Sen när han sprutat färdigt i örat så snor han en av Serie A:s största vinnarskallar i historien - Zlatan Ibrahimovic. Och bara för att han känner för det så drar han ur det sista och tar Patrick Vieira. Jag kommer alltid skratta åt detta i mitt hjärta! Det är det största rövknullet i Juves historia.

Det är så jävla skönt gjort av Moratti och hans kumpan Tronchetti. Jag hoppas innerligt att de ligger bakom Calciopoli och att de nu mutar domarna så hårt att det bara sprutar ur öronen.
Citera
2008-03-01, 02:43
Medlem
Über_menschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
91:an Karlsson och andra ignoranta, naiva barn. Här kommer lite kött för edra benhinnor.

Skribent: Andrea Casula

Läs allt och ta av dig dom svartblåa glasögonen. Sluta också upp med naiva påståenden och frågeställningar som "VaRfÖr skULLE MoRATti BöRjA mUtA DoMaRe Nu lolol omg".

Vem fan tror du att du försöker blåsa? Så mkt braj finns inte som man skulle behöva röka för att tro på den där skiten. Moggi hade fan mer obekväma bevis mot mot sig än Oj Simpson, hans mamma visste att han var skyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in