2008-02-13, 22:35
Bannlyst
Italienska ligan var bäst på 90-talet men både Spanien och England har gått om Italienska pga allt jävla strul med publiken, mutorna osv.

Kul också att ni argumenten går så här ungefär "Inter vann ligan hur lätt som helst!!!!!" som att det skulle vara ett bra tecken för ligan. Inter är 27 gånger bättre än alla andra Italienska lag, det säger ju allt.

PS. Kaká borde inte fått priset bara pga att han var bra i semifinalen mot Man Utd.
Senast redigerad av bLyGE_kEntA 2008-02-13 kl. 22:40.
Citera
2008-02-13, 22:43
Medlem
Il Barones avatar
Milan, bara oavgjort hemma mot Livorno....

Det här angående världens bästa liga.

Själv tycker jag att den italienska är den mest passionerade och levande ligan där det verkligen är folkets sport och bara massa kostymnissar osv på läktaren, även om det tyvärr sker negativa förändringar nu även där iochmed ''moderna fotbollen''.

Anågende fotbollen så tycker jag att den italienska ligan har störts de senaste två åren av ett par incidenter, calciopoli mm.

Dock så tycker jag att det är den bästa, om det är den mest underhållande går inte att svara på, det är en helt subjektiv fråga där varje enskild har olika åsikter.
Jag gillar dock det taktiska osv.

Om vi tittar på läget i ligorna så kan vi tydligt se att de italienska lagen är på mest uppgång.

Milan: Är egentligen i ett ''halvt'' generationsskifte och ska föryngra. Har ändå det som krävs för att vara med i toppen.
Juventus: Bygger nytt, ny styrelse, har ett intressant lag, bra grund.
Roma: Kanske det mest intressanta bygget med Spalleti som fört in en ny filosofi i Romas sätt att spela.
Lazio: Även här bygger man för framtiden och har en del intressanta spelare, Pandev, Mauri etc etc.
Fiorentina: Det lag som jag tycker blir mest intressant att följa utvecklingen på efter mitt Lazio. Har flertalet riktigt bra unga spelar med bra potential, har även en sportchef som är riktigt duktig på att locka till sig talanger. Spelare som Montolovio, Pazzini, Mutu, Gamberini etc etc som kan utvecklas ännu mer, dessutom har man en av världens bästa målvakter tycker jag.
Udinese: Har ett riktigt intressant bygge med Quagliarella, Di Natale, Zapata etc.
Napoli: Är en gammal storklubb där många spelare vill få äran att dra på sig tröjan, lockar till sig väldigt många spelare just för att de är Napoli.

Om vi däremot tittar på mittenlagen i England, Spanien anser jag inte att de håller samma kvalite´.
Tycker att det är samma sak år ut år in, lagen ligger i mitten och bara gör det de ska göra, vinner över de lagen de ska vinna över och hamnar i mitten.

Ska dock sägas att jag inte följer de engelska/spanska klubbarna lika mycket som de italienska.

Har svårt att se att mittenlagen i de ligorna kommer kunna hota de största inom de närmaste åren medans i serie-a tror jag att lag som Viola och Udinese kan vara med och hota bara inom 2-3 år och därmed har man 5-6 lag som slåss om titeln som det var för 10 år sedan ungefär.
Citera
2008-02-13, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Il Barone
Milan, bara oavgjort hemma mot Livorno....

Det här angående världens bästa liga.

Själv tycker jag att den italienska är den mest passionerade och levande ligan där det verkligen är folkets sport och bara massa kostymnissar osv på läktaren, även om det tyvärr sker negativa förändringar nu även där iochmed ''moderna fotbollen''.

Anågende fotbollen så tycker jag att den italienska ligan har störts de senaste två åren av ett par incidenter, calciopoli mm.

Dock så tycker jag att det är den bästa, om det är den mest underhållande går inte att svara på, det är en helt subjektiv fråga där varje enskild har olika åsikter.
Jag gillar dock det taktiska osv.

Om vi tittar på läget i ligorna så kan vi tydligt se att de italienska lagen är på mest uppgång.

Milan: Är egentligen i ett ''halvt'' generationsskifte och ska föryngra. Har ändå det som krävs för att vara med i toppen.
Juventus: Bygger nytt, ny styrelse, har ett intressant lag, bra grund.
Roma: Kanske det mest intressanta bygget med Spalleti som fört in en ny filosofi i Romas sätt att spela.
Lazio: Även här bygger man för framtiden och har en del intressanta spelare, Pandev, Mauri etc etc.
Fiorentina: Det lag som jag tycker blir mest intressant att följa utvecklingen på efter mitt Lazio. Har flertalet riktigt bra unga spelar med bra potential, har även en sportchef som är riktigt duktig på att locka till sig talanger. Spelare som Montolovio, Pazzini, Mutu, Gamberini etc etc som kan utvecklas ännu mer, dessutom har man en av världens bästa målvakter tycker jag.
Udinese: Har ett riktigt intressant bygge med Quagliarella, Di Natale, Zapata etc.
Napoli: Är en gammal storklubb där många spelare vill få äran att dra på sig tröjan, lockar till sig väldigt många spelare just för att de är Napoli.

Om vi däremot tittar på mittenlagen i England, Spanien anser jag inte att de håller samma kvalite´.
Tycker att det är samma sak år ut år in, lagen ligger i mitten och bara gör det de ska göra, vinner över de lagen de ska vinna över och hamnar i mitten.

Ska dock sägas att jag inte följer de engelska/spanska klubbarna lika mycket som de italienska.

Har svårt att se att mittenlagen i de ligorna kommer kunna hota de största inom de närmaste åren medans i serie-a tror jag att lag som Viola och Udinese kan vara med och hota bara inom 2-3 år och därmed har man 5-6 lag som slåss om titeln som det var för 10 år sedan ungefär.

Liverpool, som kom till final i CL förra året, ligger väl 6a i ligan nu. Och jag kan säga dig att Everton, Aston Villa eller Tottenham tex (som ligger något på 13e plats) är mycket mycket bättre än vad Udinise eller Lazio är.

Du snackar om att Juve osv är på uppgång. Jag kollar inte så jättemycket på Italienska, men har en kompis som är Juve-fan och han säger att bottenlagen/mittenlagen i Italien är så jävla pissusla så det finns inte. Kan inte säga att jag säger emot.

Dessutom är det typ 10 000 på varenda match, KUL! Korrupta jävla liga, fattar inte hur folk orkar följa den längre.
Senast redigerad av bLyGE_kEntA 2008-02-13 kl. 23:00.
Citera
2008-02-13, 22:59
Medlem
Luffsens avatar
Håll er utanför Italientråden om ni inte gillar ligan era jävla pissråttor.
Citera
2008-02-13, 23:17
Medlem
Milan bollade som vanligt med bollen och dominerade bollinnehavet (70 %) utan att komma till särskilt skarpa avslut. Livorno försvarade sig bra och har en riktigt bra målvakt, Amelia. Dessutom lyckades de komma till ett par halvfarliga avslut.

Efter en mållös första halvlek så kom Livornos mål i början av andra halvlek som en blixt från en nästan klar himmel. Ett underbart skott av Pulzetti som Kalac inte hade en chans på.

Ancelotti förstod situationens allvar så han tog ut ungdomarna Paloschi och Gilardino till förmån för Pippo och Ronaldo. Fyra minuter senare hade Milan kvitterat genom Pirlo på straff. I straffsituationen så skadar sig Ronaldo i knäet, och nu hade inte Milan fler anfallare att sätta in. Ronaldos skada verkade allvarlig. Pippo gjorde ett bra försök och Pulzetti hade ett fint läge men i princip så spelades bara resten av tiden av, Milan kunde inte höja tempot och Livorno ville inte. Milans spelare verkade lite tagna av Ronaldos skada.
Citera
2008-02-13, 23:45
Medlem
sp1rits avatar
Verkar som att Ronnies karriär är över, ett ligament i vänster knä är helt av. Liknar skadan han fick mot lazio i coppa italia för inter '00(fast då var det höger om jag inte missminner mig).

Trist sorti för en av vår tids absolut bästa spelare.
Citera
2008-02-13, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
Verkar som att Ronnies karriär är över, ett ligament i vänster knä är helt av. Liknar skadan han fick mot lazio i coppa italia för inter '00(fast då var det höger om jag inte missminner mig).

Trist sorti för en av vår tids absolut bästa spelare.

Mycket tråkigt, tyvärr. En av världens bästa spelare någonsin helt klart.
Citera
2008-02-14, 00:00
Medlem
Bjørnebrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Du snackar om att Juve osv är på uppgång. Jag kollar inte så jättemycket på Italienska, men har en kompis som är Juve-fan och han säger att bottenlagen/mittenlagen i Italien är så jävla pissusla så det finns inte. Kan inte säga att jag säger emot.

Varning! Extremt nörderi följer!

Det här är naturligtvis illa uppbyggt skitsnack. Tillåt mig hänvisa till denna simpla tabell jag drog ihop nu eftersom jag inte hittade länken till där jag såg den först. Hursomhelst: Möten mellan 4-i-topp och 4-i-bott i Serie A samt Premier League förra säsongen:

Premier League topp 4 var:
1. Man.U
2. Chelsea
3. Liverpool
4. Arsenal

Bott 4 var:
17. Wigan
18. Sheffield
19. Charlton
20. Watford

Nu blir det virr för jag orkar bara göra det här snyggt i notepad men formatet är Topplag: bottlag, hemmamatch, bortamatch, poäng för topplag , sammanlagd poäng. Typ.

Man.U: Wigan 3-1,1-3, 6p Sheffield 2-0,1-2, 6p Charlton 2-0,0-3, 6p Watford 4-0,1-2, 6p =24p
Chelsea: Wigan 4-0,2-3, 6p Sheffield 3-0,0-2, 6p Charlton 2-1,0-1, 6p Watford 4-0,0-1, 6p =24p
Liverpool: Wigan 2-0,0-4, 6p Sheffield 4-0,1-1, 4p Charlton 2-2,0-3, 4p Watford 2-0,0-3, 6p =20p
Arsenal: Wigan 2-1,0-1, 6p Sheffield 3-0,1-0, 3p Charlton 4-0,1-2, 6p Watford 3-0,1-2, 6p =21p

Bottenlagen lyckas således skrapa ihop 5 poäng på 32 matcher. 1 vinst och 2 oavgjorda.

Nu Serie A

1. Inter
2. Roma
3. Lazio
4. Milan

17. Torino
18. Chievo
19. Ascoli
20. Messina

Inter: Torino 3-0,1-3, 6p Chievo 4-3,0-2, 6p Ascoli 2-0,1-2, 6p Messina 2-0,0-1, 6p =24p
Roma: Torino 0-1,1-2, 3p Chievo 1-1,2-2, 2p Ascoli 2-2,1-1, 2p Messina 4-3,1-1, 4p =11p
Lazio: Torino 2-0,0-4, 6p Chievo 0-0,0-1, 4p Ascoli 3-1,2-2, 4p Messina 1-0,1-4, 6p =20p
Milan: Torino 0-0,0-1, 4p Chievo 3-1,0-1, 6p Ascoli 1-0,2-5, 6p Messina 1-0,1-3, 6p =22p

Här slår bottenlagen till med 1 vinst och 8 oavgjorda, dvs 11 poäng.

Siffror ljuger inte så Serie A är således jämnare än Premier League och din Tjuvepolare verkar inte ha alla analytikermuskler hemma
Citera
2008-02-14, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bjørnebryg
Varning! Extremt nörderi följer!

Det här är naturligtvis illa uppbyggt skitsnack. Tillåt mig hänvisa till denna simpla tabell jag drog ihop nu eftersom jag inte hittade länken till där jag såg den först. Hursomhelst: Möten mellan 4-i-topp och 4-i-bott i Serie A samt Premier League förra säsongen:

Premier League topp 4 var:
1. Man.U
2. Chelsea
3. Liverpool
4. Arsenal

Bott 4 var:
17. Wigan
18. Sheffield
19. Charlton
20. Watford

Nu blir det virr för jag orkar bara göra det här snyggt i notepad men formatet är Topplag: bottlag, hemmamatch, bortamatch, poäng för topplag , sammanlagd poäng. Typ.

Man.U: Wigan 3-1,1-3, 6p Sheffield 2-0,1-2, 6p Charlton 2-0,0-3, 6p Watford 4-0,1-2, 6p =24p
Chelsea: Wigan 4-0,2-3, 6p Sheffield 3-0,0-2, 6p Charlton 2-1,0-1, 6p Watford 4-0,0-1, 6p =24p
Liverpool: Wigan 2-0,0-4, 6p Sheffield 4-0,1-1, 4p Charlton 2-2,0-3, 4p Watford 2-0,0-3, 6p =20p
Arsenal: Wigan 2-1,0-1, 6p Sheffield 3-0,1-0, 3p Charlton 4-0,1-2, 6p Watford 3-0,1-2, 6p =21p

Bottenlagen lyckas således skrapa ihop 5 poäng på 32 matcher. 1 vinst och 2 oavgjorda.

Nu Serie A

1. Inter
2. Roma
3. Lazio
4. Milan

17. Torino
18. Chievo
19. Ascoli
20. Messina

Inter: Torino 3-0,1-3, 6p Chievo 4-3,0-2, 6p Ascoli 2-0,1-2, 6p Messina 2-0,0-1, 6p =24p
Roma: Torino 0-1,1-2, 3p Chievo 1-1,2-2, 2p Ascoli 2-2,1-1, 2p Messina 4-3,1-1, 4p =11p
Lazio: Torino 2-0,0-4, 6p Chievo 0-0,0-1, 4p Ascoli 3-1,2-2, 4p Messina 1-0,1-4, 6p =20p
Milan: Torino 0-0,0-1, 4p Chievo 3-1,0-1, 6p Ascoli 1-0,2-5, 6p Messina 1-0,1-3, 6p =22p

Här slår bottenlagen till med 1 vinst och 8 oavgjorda, dvs 11 poäng.

Siffror ljuger inte så Serie A är således jämnare än Premier League och din Tjuvepolare verkar inte ha alla analytikermuskler hemma

Men å andra sidan så tog det laget som kom femteesist (West Ham) 6 poäng både mot Man Utd och Arsenal. Finns så mycket mer än att bara jämföra resultatet rakt av, även fast du har en poäng bara att kolla hur mycket jämnare det alltid är i toppen och botten av ligan, där det varje år är kamp in i sista omgången. Alla visste liksom att Inter skulle vinna ligan iår, liksom givet på förhand.
Citera
2008-02-14, 00:11
Medlem
sebastian_s avatar
Ännu jämnare har det varit den här säsongen.Jesper Hussfelt tog upp det på sin blogg för någon månad sen då han jämförde förra årets topp4 i Serie a(Inter,Roma,Lazio,Milan) med Premier leagues topp4 och hur många poäng de tagit mot bottenlagen(?) den här säsongen.
Skulle vara väldigt intressant om någon kunde hitta den artikeln i sin helhet.
Klart man kan vrida på sin statistik i evighet tills den passar syftet någolunda bra men det säger ändå något om Serie a och att den skulle vara så ojämn.
Senast redigerad av sebastian_ 2008-02-14 kl. 00:15.
Citera
2008-02-14, 01:00
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Mycket tråkigt, tyvärr. En av världens bästa spelare någonsin helt klart.

Tycker han fått ta emot oerhört mycket skit de senaste åren. Men som du säger helt klart en av världens bästa någonsin, och under min egen livstid helt klart den bästa.

Trodde han fått en nytändning i Milan. Det kändes som han var slut när han lämnade Madrid, men han är trots allt bara 31 år, och borde kunna vara med i åtminstonde ett VM till. Mycket tråkigt för italiensk fotboll.

Nu visar han förhoppningsvis sin storhet och kommer tillbaka efter denna skada. (Någon som har videolänk på skadan?)

Vi ska heller inte glömma att Ronaldo är den som gjort flest mål i VM genom tiderna, och jag tycker det är en skam att hans portugisiske namne stulit hans namn. Även om jag är en stor fan av Cristiano tycker jag det är lite trist, för när folk nu hör Ronaldo förknippas det för det mesta med Cristiano. Den brasilianska Ronaldo är en av vår tids allra största. Hoppas han kommer tillbaka efter denna skadan.
Citera
2008-02-14, 09:50
Medlem
Gyters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjørnebryg
Extremt nörderi

Det här kan ju bero på att de Engelska topplagen är bättre/jämnare än de italienska.

För några år sen kunde man hålla den här diskutionen om vilken liga som var bäst men nu för tiden vet alla normala att Premier League har gått om.

Pengar är ju en annan sak som England är mycket bättre på

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=647&a=742544

1. (1) Real Madrid (Spanien) 351.0
2. (4) Manchester United (England) 315.2
3. (2) FC Barcelona (Spanien) 290.1
4. (6) Chelsea (England) 283.0
5. (9) Arsenal (England) 263.9

Tottenham som ligger 11 i Premier Leauge är det elfte rikaste laget i världen.
Newcastle ligger 13 i Premier League och är det fjortonde riskaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in