Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-09, 18:20
  #5305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmackelDackelDoo
Tjena! Ska i dagarna till hudläkaren och (försöka) få roa utskriven, vilket inte kommer vara några problem.

Min fråga är hur kroppen kommer klara solen till sommaren då jag lär tugga tabletter i 4mån och alltså äta under sommaren. Kan tillägga att jag ska på sol & bad semester i början av sommarlovet. Troligen har frågan svarats på tidigare i tråden men om någon kan svara igen vore jag tacksam!

Är det värt att skaffa med tanke på sommaren..?

(mitt första inlägg )

Var iväg en vecka på kanarieöarna utan några problem! Solade som fan varje dag. Det blev jättebra effekt på finnarna faktiskt. Se till att smörja in dig bara
Citera
2014-04-09, 20:32
  #5306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigge01
Min hudläkare sa att solning inte är ett problem eller otillåtet på något sätt. Det enda som är "jobbigt" är att du lättare bränner dig, varför man bör ha extra mycket solkräm när du solar. Roaccutan är således inte samma sak som tex tetralycal (då får man inte sola, annars risk för pigmentförändringar). Jag frågade om just detta med solen då jag också ska på solsemester i sommar. Det är således ingen fara att sola när man äter roaccutan. Huden blir dock känsligare och du riskerar att bränna dig lättare.

Citat:
Ursprungligen postat av oscargrondahl
Var iväg en vecka på kanarieöarna utan några problem! Solade som fan varje dag. Det blev jättebra effekt på finnarna faktiskt. Se till att smörja in dig bara

Tack! Känns mycket bättre nu! Solningen är ju höjdpunkten på året och att vara brunbränd är ju snyggast
Citera
2014-04-09, 21:23
  #5307
Medlem
Någon som har rökt weed under tiden som de använde isotretinoin orifarm?

Skulle vara tacksam för svar så att inte min lever skulle falla ihop när jag väl testar för första gången
Citera
2014-04-09, 21:55
  #5308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbantwan
Jag har skummat igenom studien (främst resultatet) och den har en väldigt tydlig slutsats, det ska ge samma effekt med låg-dos behandling på måttlig akne.
Men när jag pratade med min läkare om detta så sa hon att när man tar en lägre dos så är chanserna större att aknen kommer tillbaka. Och i studien så hittade jag ingen uppföljning på patienter efter några år som bevisar det motsatta(kan ha missat något).

Och där kan jag även utgå från mina egna erfarenheter i min första kur så började jag med 20-30-40mg (0.3-0.6mg/kg hyfsad låg-dos) käkade i ca 9 månader.
Blev helt acnefri i 1-2 år efter avslutad dos, sen så började det sakta men säkert komma tillbaka inte lika mycket som innan behandlingen men såpass mycket att jag nu efter 4 år snart avslutar min andra dos där jag kört 60mg från dag ett.

Slutsatsen jag kan dra just nu är att båda gett mig likvärdiga resultat men att den andra kuren givit mig lite mer biverkningar (inget allvarligt dock).
Om nu den högre dosen ger ett bättre långsiktigt resultat återstår att se och går inte att besvara förrän om några år.
Men om det finns en möjlighet att med högre-dos minska chanserna att acnen ska komma tillbaka så tar jag det helt klart men det är såklart upp till var och en

Då förstår jag dig bättre!
Men studien nämner faktiskt vid en del att en av dessa studier som utförts på framförallt äldre människor med låg-dos, så var det endast en patient som behövde upprepa behandlingen efter 11 månader. Så det verkar mer vara ett undantag än en regel.

Ville ändå påpeka detta för överallt i denna tråd ser jag "jag vill höja min dos", "läkaren har höjt min dos" etc etc... Jag kör heller en kur 2 gånger än eventuella permanenta biverkningar som man hört att vissa fått t.ex att läpparna aldrig blir riktigt bra igen.
Citera
2014-04-09, 23:58
  #5309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StaffanStaffanson
Någon som har rökt weed under tiden som de använde isotretinoin orifarm?

Skulle vara tacksam för svar så att inte min lever skulle falla ihop när jag väl testar för första gången
Grönt påverkar inte levern, bör vara lugnt att puffa på
__________________
Senast redigerad av Yes. 2014-04-10 kl. 00:52.
Citera
2014-04-11, 19:56
  #5310
Medlem
Mina slemhinnor i näsan har blivit fruktansvärt torra och har spruckit (gör bajsont ) Är det någon annan som har haft liknande och vet vad man kan göra åt det?
__________________
Senast redigerad av alicbaba 2014-04-11 kl. 19:59.
Citera
2014-04-11, 20:07
  #5311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicbaba
Mina slemhinnor i näsan har blivit fruktansvärt torra och har spruckit (gör bajsont ) Är det någon annan som har haft liknande och vet vad man kan göra åt det?

Det är väldigt vanligt ska du veta och det man kan göra är att köpa nozoil och även dricka mycket vatten kan hjälpa
Citera
2014-04-11, 20:27
  #5312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbantwan
Det är väldigt vanligt ska du veta och det man kan göra är att köpa nozoil och även dricka mycket vatten kan hjälpa


Är det något återfuktande då? Har bara dåliga erfarenheter av närsspray
Citera
2014-04-11, 21:48
  #5313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicbaba
Är det något återfuktande då? Har bara dåliga erfarenheter av närsspray

Nej detta är inte som en nässpray utan detta är en olja som du sprutar in som gör att du inte torkar ut och blir lika torr i näsan o slemhinnorna. Det är värt att testa
Citera
2014-04-11, 21:51
  #5314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbantwan
Nej detta är inte som en nässpray utan detta är en olja som du sprutar in som gör att du inte torkar ut och blir lika torr i näsan o slemhinnorna. Det är värt att testa

Det ska jag absolut göra, tack!
Har du gått på kuren själv? tänkte om du har erfarenhet av muskel- och ledvärken också?
Citera
2014-04-11, 22:02
  #5315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicbaba
Det ska jag absolut göra, tack!
Har du gått på kuren själv? tänkte om du har erfarenhet av muskel- och ledvärken också?

Jag har gått kuren 2 gånger eller min andra kur har jag ca 1 månad kvar på.
Första kuren var för ca 4 år sedan sen så började finnarna komma tillbaka sakta efter typ 2 år.

Men nu i andra kuren så har jag tagit en högre dos och då har jag fått väldigt mycket muskel- och ledvärk. Då jag tränar ca 6 gånger i veckan har detta blivit ett ganska stort problem. Jag kan inte alls springa lika bra och är väldigt öm kroppen. På gymmet är man nog den stelaste utan tvivel.

Min läkare sa bara att man ska dricka mycket vatten sen så har jag fått smärtstillande utskrivet diklofenak som är ganska starkt och som jag endast använder när det behövs t.ex innan ett benpass så att jag åtminstone kan komma 90grader i knäböjen som jag bara kör i smith maskinen just nu.

Så jag har tyvärr inga bra tips på det, men om någon annan vet bättre så får ni gärna svara
Citera
2014-04-11, 22:06
  #5316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbantwan
Jag har gått kuren 2 gånger eller min andra kur har jag ca 1 månad kvar på.
Första kuren var för ca 4 år sedan sen så började finnarna komma tillbaka sakta efter typ 2 år.

Men nu i andra kuren så har jag tagit en högre dos och då har jag fått väldigt mycket muskel- och ledvärk. Då jag tränar ca 6 gånger i veckan har detta blivit ett ganska stort problem. Jag kan inte alls springa lika bra och är väldigt öm kroppen. På gymmet är man nog den stelaste utan tvivel.

Min läkare sa bara att man ska dricka mycket vatten sen så har jag fått smärtstillande utskrivet diklofenak som är ganska starkt och som jag endast använder när det behövs t.ex innan ett benpass så att jag åtminstone kan komma 90grader i knäböjen som jag bara kör i smith maskinen just nu.

Så jag har tyvärr inga bra tips på det, men om någon annan vet bättre så får ni gärna svara

Tråkigt att du behöver gå igenom kuren en gång till..
Träningen har för mig, precis som för dig, blivit ett stort problem. Jag kan knappt resa mig ur sängen längre utan att det gör ont..(tantvarning)
Jag ska träffa min läkare snart så får ta upp detta med henne och se om hon har något förslag för vad jag ska göra. Visste inte att det skulle bli så här illa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback