Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-11, 20:52
  #4705
Medlem
Roaccutan Isotretinion från Roche finns inte längre , men en annan Isotretinion (Roaccutan) från Orifarm en generisk version av Roaccutan finns och den fungerar precis som Roaccutan från Roche. Alltså du behöver inte oroa dig.
Citera
2013-08-12, 15:14
  #4706
Medlem
Hej,

Har haft Roa i cirka 1,5 månader för tillfället. Fick det utskrivet av en hudläkare (ej remiss).

Jag måste gå till vårdcentralen för att få bukt med mitt psykiska tillstånd (slutade med Sertralin/Zoloft för ett år sedan ungefär).

Till grejen hör att jag inte mår sämre av Roa:n, snarare bättre, utan det här har pågått under ett antal år.


Har någon här gått till VC under en Roa-kur för att få hjälp med depression/nedstämdhet? Hur blir det med Roa-kuren? Vad har allmänläkaren för makt kontra hudläkaren?

Tack
Mvh
Citera
2013-08-12, 21:53
  #4707
Medlem
ColdLines avatar
Är sugen på att börja med Roa, ringde vårdcentralen idag för att boka en tid med hudläkare, fick reda på att det var fullbokat hela året ut och att jag skulle återkomma i slutet av året eller något... Fan gör man nu då?
Citera
2013-08-12, 21:59
  #4708
Medlem
Känns som att jag måste ta en till kur med Roaccutan faktiskt. Får fortfarande småfinnar i ansiktet och enstaka på bröstet, inget som förstör mitt utseende men jag är bara trött på att ha dom..
Citera
2013-08-13, 00:30
  #4709
Medlem
Nu är det snart tre månader sen avslutad kur och blir fortfarande inte av med de röda märkerna/ärren. Hur har ni andra gjort åt detta? Jag själv har nu i över 2 månader smörjt ansiktet med A-derma och Effaclar och trots att båda dessa har mildrat rödheten något är jag inte av med det helt. Till ärren gick jag och köpte cicatrix men upplever att den bara blekt nåt enstaka och alltså inte alla. Hade hoppats på bättre resultat från en så pass dyr kräm men har fortfarande en till månads använding, så vem vet - det kan ju faktiskt bli bättre.

Sen undrar jag om det är nån annan som haft otur med finnar efter avslutad kur. Har nu på senare veckor fått en del väldigt små på kinderna igen, de blir liksom aldrig stora eller så, men det är tillräckligt för att reta upp mej. Sen försvinner de ju en vecka senare men fortfarande tråkigt att behöva vara så.

Undrar tillsit, upplever ni fortfarande torrhet i asiktet så här ett tag efter avslutad kur? Jag upplever fortfarande att huden känns tunn (framför allt vid kinderna och under hakan/halsen) och det märks vid rakning. Och om jag inte smörjer huden dagligen blir den skraptorr just där.

Får väl bara hoppas på det bästa och att det blir bättre för ytterligare en roa kur skulle jag inte klara av. En kur känns som tillräckligt helvete. Ser ju rätt bra ut trots allt, om man räknar bort ärren och märkena. Ansiktet behöver nog bara tid att reparera sig.
Citera
2013-08-13, 00:47
  #4710
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storchen1
Hej,

Har haft Roa i cirka 1,5 månader för tillfället. Fick det utskrivet av en hudläkare (ej remiss).

Jag måste gå till vårdcentralen för att få bukt med mitt psykiska tillstånd (slutade med Sertralin/Zoloft för ett år sedan ungefär).

Till grejen hör att jag inte mår sämre av Roa:n, snarare bättre, utan det här har pågått under ett antal år.


Har någon här gått till VC under en Roa-kur för att få hjälp med depression/nedstämdhet? Hur blir det med Roa-kuren? Vad har allmänläkaren för makt kontra hudläkaren?

Tack
Mvh

Absolut!

Jag har mått skit till och från ett år. Något jag inte nämnde för hudläkaren 5-7 månader sedan.


När jag sedan tog kontakt med VC efter jag börjat knapra, frågade min läkare, hudläkare etc. om de trodde det var Roacuttanen eller sa något i stil med "ja, en del blir ju deprimerade av roacuttanen". Men jag sa som det var.

1. jag har mått dåligt under 1 års tid
2. Roacuttanen om något har fått mig att må bättre, pga minskad acne
3. Jag vill fortsätta och genomföra det här, att avsluta skulle få mig att må sämmre ev.

Har fått knapra lite värdelösa piller - får inte starkare pga. dokumenterat droghistrorik. Men hudläkaren lyssnade på mig ang. vad jag tyckte och tänkte om roacuttan och jag fick fortsätta äta
det.

Idag är det bra 3-4 plastprylar kvar att käka och jag hyn i ansiktet ser riktigt bra ut (Acne fri) sen jobbar jag på att få bort de röda märkena, dock har jag fått en inombordare på ena skulderbladet här om dagen


Jag väntar med att hurra 1-3 månader efter jag slutat med Roacuttan, men så här fin hy har jag inte haft på länge i guess
Citera
2013-08-13, 02:58
  #4711
Medlem
toalet031s avatar
Jag har nu käkat 3000g, Inte en gnutta förbättring, efter 1 måndag fick jag en uppblossning runt munnen . Efter 2 måndaer fick jag uppblossning i pannan. men nu har allt lagt ner sig efter ungefär 3 månader. Det ser ut som det gjorde innan om inte värre. Har det hänt för någon att det inte har fungerat?
Citera
2013-08-13, 18:41
  #4712
Medlem
Castor83s avatar
Jag avslutade min 6-månaderskur i april i år. Dvs snart 4 månader sedan. Det dyker upp lite här och var fortfarande men inte mer än någon/några enstaka åt gången.
Det är ljusår bättre än förut och i stort sett helt bra, önskar bara att jag gjort detta tidigare (tagit Roa).

Jag har inte börjat joxa med hudvård av olika slag efter kuren, vilket jag tror bara skulle riskera att dra igång något igen. Jag kör med en vanlig mild duschtvål (!) några gånger per vecka, annars bara ljummet vatten. Samt Eucerin Aquaporin fuktkräm för att undvika att bli torr, vilken jag använde även under kuren.
Utöver detta använder jag Rozex just nu för att bli av med en mild form av Rosacea som inte gett med sig riktigt än.

Sammanfattningsvis kan jag säga att Roaccutan har räddat mitt liv, då jag under många år har mått så FRUKTANSVÄRT dåligt pga aknen och alla konsekvenser det har fått...
Citera
2013-08-13, 23:32
  #4713
Medlem
Jag ska börja med Roaccutan men känner mig lite paranoid ang. det strikta kravet på att man ska ta p-piller. Jag är helt och hållet medveten om riskerna för fosterskador vid behandling med Roaccutan under graviditet och önskar heller inte att bli gravid. Problemet är ju att jag inte vill tillföra min kropp massa syntetiska hormoner eller liknande helt i onödan då jag inte har några problem med att se till att jag inte blir gravid på andra sätt. Jag vill ju inte riskera att bli nekad Roaccutan nu när jag äntligen har blivit lovad det, och sa därför att jag väl får ordna det då. Nu undrar jag om hudläkaren kan komma att vilja dubbelkolla det genom att t ex titta på min läkemedelsförteckning eller på något annat sätt när jag ska börja inleda behandlingen? Jag har inte riktigt koll på vilka vårdgivare som har sammanhållen journalföring men borde jag gå och fixa p-piller så det bara syns i journalerna?
Citera
2013-08-14, 00:43
  #4714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalet031
Jag har nu käkat 3000g, Inte en gnutta förbättring, efter 1 måndag fick jag en uppblossning runt munnen . Efter 2 måndaer fick jag uppblossning i pannan. men nu har allt lagt ner sig efter ungefär 3 månader. Det ser ut som det gjorde innan om inte värre. Har det hänt för någon att det inte har fungerat?
3000mg på 3månader? Hmm vad är din dos?
Citera
2013-08-15, 01:23
  #4715
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasmas
3000mg på 3månader? Hmm vad är din dos?
60g/dag
Citera
2013-08-15, 10:33
  #4716
Medlem
Petteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalet031
60g/dag

Antar att du menar 60mg/dag. Hur du sen får det till 3000mg på 3 månader är en annan femma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback