Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-07, 19:40
  #5293
Medlem
Schedrevkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttmia
Det lät ju inge bra. Nu vet då jag vad jag kommer ligga och tänka på varje kväll innan jag ska somna
Lugn, inte meningen att skrämma upp dig. Långvariga biverkningar är knappast normen, ursäkta om det lät som det. Om du kör låg dos så är du på det säkra, det lovar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Håravfall är inte så vanligt som biverkning av isotretinoin och det är inte permanent.
Håravfall är en av de vanligaste långvariga biverkningarna, oftast inte permanent. Andra har otur.

Citat:
Ursprungligen postat av sigge01
Dessa mardrömshistorier du hänvisar till om permanenta problem torde vara ytterst ovanliga. Eller har du någon seriös källa? Det är givet att man riskerar flera biverkningar när man tar roa, men samtidigt får man sätta det i proportion till antal % som verkligen får bestående men för livet. Den andelen är inte så stor som du beskriver för folk här.
Sorry, borde förtydliga: Det är såklart dosrelaterat. De allra flesta kommer inte få men för livet, dock är Roaccutan fortfarande en ny medicin som ofta missförstås som en fribiljett till perfekt hy om man bara står ut med de "temporära biverkningarna". Jag menar att doserna som hudläkare ordinerar är alldeles för höga för de flesta människor. Med det sagt så har du rätt, mitt inlägg lät värre än det var menat.
Citera
2014-04-07, 22:24
  #5294
Medlem
Min hudläkare som jag föresten inte träffat skrev ett brev till mig där min startdos ska vara 60 mg per dag. Väger 70 kg så , är inte det ganska hög startdos ??????? Apotekspersonalen tyckte jag INTE skulle äta så hög startdos och försökte få tag på min hudläkare men lyckades inte. Slutade med att jag ändå tog ut tabletterna och äter nu 40 mg per dag. Fick nu idag (typ 2 veckor senare) tag på min hudläkare som skrattade i telefonen åt mig när jag sa att apotekspersonalen hade ifrågasatt hennes ordination. Hmm kändes ganska seriöst av henne Hon har ju inte ens sett mig eller VAR jag har min acne.
Så är 40 mg per dag för lite för mina 70 kg ? Har för mig att jag läst nånstans i den här tråden tidigare att folk kring 70 kg ätit 40 mg per dag som startdos. Hudläkaren sa att jag kan väl fortsätta äta 40 mg nu när jag ändå börjat. Vill ju inte äta för låg dos heller
Citera
2014-04-07, 23:11
  #5295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttmia
Min hudläkare som jag föresten inte träffat skrev ett brev till mig där min startdos ska vara 60 mg per dag. Väger 70 kg så , är inte det ganska hög startdos ??????? Apotekspersonalen tyckte jag INTE skulle äta så hög startdos och försökte få tag på min hudläkare men lyckades inte. Slutade med att jag ändå tog ut tabletterna och äter nu 40 mg per dag. Fick nu idag (typ 2 veckor senare) tag på min hudläkare som skrattade i telefonen åt mig när jag sa att apotekspersonalen hade ifrågasatt hennes ordination. Hmm kändes ganska seriöst av henne Hon har ju inte ens sett mig eller VAR jag har min acne.
Så är 40 mg per dag för lite för mina 70 kg ? Har för mig att jag läst nånstans i den här tråden tidigare att folk kring 70 kg ätit 40 mg per dag som startdos. Hudläkaren sa att jag kan väl fortsätta äta 40 mg nu när jag ändå börjat. Vill ju inte äta för låg dos heller

Tjenare jag väger också runt 70kg och käkar precis som du 60mg per dag, har gjort det sedan dag 1, så det är inget fel med det.
Detta är min andra roa kur som jag tagit i ca 5.5 månad nu och avslutar kuren i slutet på månaden. Kan tilläggas att jag tog min första kur år 2009-10, så jag är ganska erfaren om det är någon som undrar något så kan ni posta här eller pm mig.
Citera
2014-04-07, 23:29
  #5296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbantwan
Tjenare jag väger också runt 70kg och käkar precis som du 60mg per dag, har gjort det sedan dag 1, så det är inget fel med det.
Detta är min andra roa kur som jag tagit i ca 5.5 månad nu och avslutar kuren i slutet på månaden. Kan tilläggas att jag tog min första kur år 2009-10, så jag är ganska erfaren om det är någon som undrar något så kan ni posta här eller pm mig.


Okej men då fattar jag inte varför apoteks personalen avrådde mig från att äta 60 mg per dag..ja ja, men då vet jag iaf att det är en normal dos för 70 kg så blir väl att kanske höja dosen när jag varit hos hudläkaren

Du har ju snart ätit klar din kur, kan du inte lägga upp lite för och efterbilder ? Blir så lycklig när jag ser att andra blivit av med sina finnar, pluss att det ger ju lite hopp för en själv
Citera
2014-04-08, 01:33
  #5297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttmia
Okej men då fattar jag inte varför apoteks personalen avrådde mig från att äta 60 mg per dag..ja ja, men då vet jag iaf att det är en normal dos för 70 kg så blir väl att kanske höja dosen när jag varit hos hudläkaren

Du har ju snart ätit klar din kur, kan du inte lägga upp lite för och efterbilder ? Blir så lycklig när jag ser att andra blivit av med sina finnar, pluss att det ger ju lite hopp för en själv

Det finns ingen anledning att höja dosen om du inte har väldigt grov akne, alla med måttlig akne
LÄS DETTA: http://lnu.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf
(resultat + slutsats)

Det är ett examensarbete, men där har dom jämfört olika studier där patientier behandlas med låg dos isotrinetoin kontra hög dos, och ALLA andra studier visar att låg-dos även ger samma önskade resultat med mindre biverkningar.

Jag har måttlig akne, läkaren gav mig 60mg som dos, jag har dragit ner den till 40mg och jag väger 85kg. Det blir billigare för dig som patient och du får mindre biverkningar.
Citera
2014-04-08, 08:37
  #5298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttmia
Okej men då fattar jag inte varför apoteks personalen avrådde mig från att äta 60 mg per dag..ja ja, men då vet jag iaf att det är en normal dos för 70 kg så blir väl att kanske höja dosen när jag varit hos hudläkaren

Du har ju snart ätit klar din kur, kan du inte lägga upp lite för och efterbilder ? Blir så lycklig när jag ser att andra blivit av med sina finnar, pluss att det ger ju lite hopp för en själv

Jadu jag tror det är så att olika läkare förespråkar olika starka doser och jag skulle inte säga att det på något sätt är fel med varken hög dos eller låg dos. För din läkare är långt ifrån ensam att ge dig såhär dos.

Jag kan säga att nu innan min andra kur hade ganska mild/måttlig akne i ansiktet men hade VÄLDIGT mycket porer speciellt på näsan/pannan men även på andra delar av kroppen så som bröstet/ryggen. Men jag fick fortfarande finnar och kunde få väldigt stora på ryggen i somras T.ex kunde jag ha upp till 3st STORA på samma gång.

Så jag har tyvärr inga bra bilder som jag kan posta med före o efter, men kan säga att jag är väldigt ren nu från akne och känslan att vara len i ansiktet och slät går inte att beskriva även fast det fortfarande finns ärr kvar. Jag har nog inte fått någon ny finne i ansiktet sedan månad 4. Fick någon på ryggen för 2-3v sen lite random tyckte jag.

Så det bara kämpa på köp decubal för läpparna och nosoil om det behövs och smörj in dig så
mycket du behöver!!

Citat:
Ursprungligen postat av fr3ddano
Det finns ingen anledning att höja dosen om du inte har väldigt grov akne, alla med måttlig akne
LÄS DETTA: http://lnu.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf
(resultat + slutsats)

Det är ett examensarbete, men där har dom jämfört olika studier där patientier behandlas med låg dos isotrinetoin kontra hög dos, och ALLA andra studier visar att låg-dos även ger samma önskade resultat med mindre biverkningar.

Jag har måttlig akne, läkaren gav mig 60mg som dos, jag har dragit ner den till 40mg och jag väger 85kg. Det blir billigare för dig som patient och du får mindre biverkningar.

Som sagt så säger olika läkare olika saker så är man inte nöjd vad sin läkare säger tycker jag man inte ska sänka den i smyg utan isånnafall fråga sin läkare och i värsta fall byts finns ju hur många som helst där ute.
Angående priset så påverkar det nog inte dem flesta patienter då man ändå kommer upp i högkostnadskortet om man inte har en extremt låg dos på kanske 20mg!
Citera
2014-04-08, 14:33
  #5299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbantwan
Som sagt så säger olika läkare olika saker så är man inte nöjd vad sin läkare säger tycker jag man inte ska sänka den i smyg utan isånnafall fråga sin läkare och i värsta fall byts finns ju hur många som helst där ute.
Angående priset så påverkar det nog inte dem flesta patienter då man ändå kommer upp i högkostnadskortet om man inte har en extremt låg dos på kanske 20mg!

Det är lite skillnad på vad läkare till läkare säger, exakt... Det är därför man gör studier. Om folk skulle läsa på lite skulle man förstå att läkarens dos inte behöver vara hugget i sten, läkaren ger alltid en standard-dos på 0,5-0,7mg/kg , eller högre vid grov akne.

Priset var inte den stora frågan här, ser det mer som en bonus. Den stora poängen är att du får mindre biverkningar vid lägre dos, men samma resultat (måttlig akne).

Sen om du inte orkar/lyckas/klarar av att läsa studien som utförts på hundratals patienter så får du väl sitta här, så återkommer jag senare när min behandling är över och bekräftar att detta funkar.

Läkaren ordinerade 60mg/kg ala 85kg = 0,7mg/kg
Jag har tagit ner denna dos till 40mg/kg ala 85kg = 0,47mg/kg
Låg-dos behandling brukar ligga på 0,25-0,4mg/kg , så jag ligger fortfarande i överkant.
Citera
2014-04-08, 15:50
  #5300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr3ddano
Det är lite skillnad på vad läkare till läkare säger, exakt... Det är därför man gör studier. Om folk skulle läsa på lite skulle man förstå att läkarens dos inte behöver vara hugget i sten, läkaren ger alltid en standard-dos på 0,5-0,7mg/kg , eller högre vid grov akne.

Priset var inte den stora frågan här, ser det mer som en bonus. Den stora poängen är att du får mindre biverkningar vid lägre dos, men samma resultat (måttlig akne).

Sen om du inte orkar/lyckas/klarar av att läsa studien som utförts på hundratals patienter så får du väl sitta här, så återkommer jag senare när min behandling är över och bekräftar att detta funkar.

Läkaren ordinerade 60mg/kg ala 85kg = 0,7mg/kg
Jag har tagit ner denna dos till 40mg/kg ala 85kg = 0,47mg/kg
Låg-dos behandling brukar ligga på 0,25-0,4mg/kg , så jag ligger fortfarande i överkant.

Jag har skummat igenom studien (främst resultatet) och den har en väldigt tydlig slutsats, det ska ge samma effekt med låg-dos behandling på måttlig akne.
Men när jag pratade med min läkare om detta så sa hon att när man tar en lägre dos så är chanserna större att aknen kommer tillbaka. Och i studien så hittade jag ingen uppföljning på patienter efter några år som bevisar det motsatta(kan ha missat något).

Och där kan jag även utgå från mina egna erfarenheter i min första kur så började jag med 20-30-40mg (0.3-0.6mg/kg hyfsad låg-dos) käkade i ca 9 månader.
Blev helt acnefri i 1-2 år efter avslutad dos, sen så började det sakta men säkert komma tillbaka inte lika mycket som innan behandlingen men såpass mycket att jag nu efter 4 år snart avslutar min andra dos där jag kört 60mg från dag ett.

Slutsatsen jag kan dra just nu är att båda gett mig likvärdiga resultat men att den andra kuren givit mig lite mer biverkningar (inget allvarligt dock).
Om nu den högre dosen ger ett bättre långsiktigt resultat återstår att se och går inte att besvara förrän om några år.
Men om det finns en möjlighet att med högre-dos minska chanserna att acnen ska komma tillbaka så tar jag det helt klart men det är såklart upp till var och en
Citera
2014-04-08, 16:17
  #5301
Medlem
Fick precis roaccutan utskrivet, är det bara att skippa drogerna i sommar, eller kan man köra på? Tänker på tjack, ecstasy och psykedeliska droger

Någon med erfarenhet?


Äter även 100 mg quetiapin för sömnen, det krockar väl inte på något vis?
Citera
2014-04-09, 16:40
  #5302
Medlem
Undrar samma sak som ovanstående, fast med grönt!


Kan jag röka på även fast jag går på denna kur?
Citera
2014-04-09, 17:39
  #5303
Medlem
Tjena! Ska i dagarna till hudläkaren och (försöka) få roa utskriven, vilket inte kommer vara några problem.

Min fråga är hur kroppen kommer klara solen till sommaren då jag lär tugga tabletter i 4mån och alltså äta under sommaren. Kan tillägga att jag ska på sol & bad semester i början av sommarlovet. Troligen har frågan svarats på tidigare i tråden men om någon kan svara igen vore jag tacksam!

Är det värt att skaffa med tanke på sommaren..?

(mitt första inlägg )
Citera
2014-04-09, 18:15
  #5304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmackelDackelDoo
Tjena! Ska i dagarna till hudläkaren och (försöka) få roa utskriven, vilket inte kommer vara några problem.

Min fråga är hur kroppen kommer klara solen till sommaren då jag lär tugga tabletter i 4mån och alltså äta under sommaren. Kan tillägga att jag ska på sol & bad semester i början av sommarlovet. Troligen har frågan svarats på tidigare i tråden men om någon kan svara igen vore jag tacksam!

Är det värt att skaffa med tanke på sommaren..?

(mitt första inlägg )

Min hudläkare sa att solning inte är ett problem eller otillåtet på något sätt. Det enda som är "jobbigt" är att du lättare bränner dig, varför man bör ha extra mycket solkräm när du solar. Roaccutan är således inte samma sak som tex tetralycal (då får man inte sola, annars risk för pigmentförändringar). Jag frågade om just detta med solen då jag också ska på solsemester i sommar. Det är således ingen fara att sola när man äter roaccutan. Huden blir dock känsligare och du riskerar att bränna dig lättare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback