Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-11, 22:21
  #5317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicbaba
Tråkigt att du behöver gå igenom kuren en gång till..
Träningen har för mig, precis som för dig, blivit ett stort problem. Jag kan knappt resa mig ur sängen längre utan att det gör ont..(tantvarning)
Jag ska träffa min läkare snart så får ta upp detta med henne och se om hon har något förslag för vad jag ska göra. Visste inte att det skulle bli så här illa.

Gör så men led o muskelvärken beror ju på att man har mindre ledvätska i musklerna eftersom att det torkas ut av medicinen. Men det ska tydligen gå över när man slutar med dosen jag har bara 1 månad kvar så håller ut

Men kolla med din läkare så får du dela med dig av tipsen
Citera
2014-04-12, 10:19
  #5318
Medlem
Tjena!

Har nu käkat roa i ca 2 månader. Idag äter jag 80mg/dag men har funderat på att droppa ner till 60mg/dag då jag fått rätt jobbiga biverkningar som svullna ögonlock, illamående/hungerkänsla (även efter jag ätit mat), ont i muskler o leder o alla andra standardbiverkningar.

Så min fråga är bara om detta kommer påverka kuren på något negativt sett annat än att jag måste äta dessa piller någon månad extra?

Tänker om jag t.ex har byggt upp tolerans nu så 60mg inte är lika effektivt efter jag käkat 80mg
Citera
2014-04-13, 11:11
  #5319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseBildoktor
Tjena!

Har nu käkat roa i ca 2 månader. Idag äter jag 80mg/dag men har funderat på att droppa ner till 60mg/dag då jag fått rätt jobbiga biverkningar som svullna ögonlock, illamående/hungerkänsla (även efter jag ätit mat), ont i muskler o leder o alla andra standardbiverkningar.

Så min fråga är bara om detta kommer påverka kuren på något negativt sett annat än att jag måste äta dessa piller någon månad extra?

Tänker om jag t.ex har byggt upp tolerans nu så 60mg inte är lika effektivt efter jag käkat 80mg


Hur mycket väger du? För om du väger mindre än 80 kg och käkar 80mg/dag så får du betydligt större biverkningar.

Nu till din fråga, att du har byggt upp tolerans kan låta troligt. Så vad jag skulle göra om jag vore du är att helt enkelt ringa till ditt sjukhus och ställa samma fråga!
Citera
2014-04-13, 21:43
  #5320
Medlem
En dum fråga men... Måste nog dra ut min visdomstand här snart känner jag, sååå.. De är väl inte farligt att få tandläkarbedövning samtidigt som man äter roa ? haha tänkte så det inte typ blir nå knas och ja.. Nått hemskt händer
Citera
2014-04-15, 00:22
  #5321
Medlem
Tjena tjena! Idag tog jag mina allra sista tabletter och under när man på ett ungefär kan sluta oroa sig för att levern ska kollapsa när man dricker alkohol?

Jag har druckit under kuren typ 1-2 gånger i månader, någon gång 3ggr. Alla levertester har dock varit väldigt bra tydligen!

Sedan vill jag även säga till alla er andra som håller på med kuren att det kommer att bli bättre jag lovar! Är nöjd med resultatet, från början såg jag helt förjävlig ut i ansiktet. Men nu har jag ingen aktiv acne alls och hälften har redan bleknat bort 5 månader senare. Känns grymt skönt så det är lätt värt det!

Biverkningar jag har haft: Ryggont (som fan!), EXTREMT torra läppar, ögon och hud, humörsvängningar (det är vad alla andra säger till mig iaf ), huvudvärk (bara första veckan), svullnade även upp runt omkring ögonen väldigt ofta också men fick någon kräm från apoteket som hjälpte över en natt!

Håll ut, det blir bättre!
Citera
2014-04-15, 01:56
  #5322
Medlem
Tillbakablickens avatar
Vad är summa summarum om Roaccutan efter alla dessa sidor?
Jag har planerat att börja en kur inom en vecka men jag har blivit så rädd för biverkningarna att jag verkligen tvekar.

Bland annat är väl den här videon samt del 2 och 3 av den centrala för det: https://www.youtube.com/watch?v=EMld7Dtpqbk
Killen verkar enligt mig genuin och det han säger låter vettigt tycker jag.

Är det någon Flashbackare bland dessa 400+ sidor som har fått allvarliga besvär under samt efter en kur?
Citera
2014-04-15, 17:15
  #5323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Vad är summa summarum om Roaccutan efter alla dessa sidor?
Jag har planerat att börja en kur inom en vecka men jag har blivit så rädd för biverkningarna att jag verkligen tvekar.

Bland annat är väl den här videon samt del 2 och 3 av den centrala för det: https://www.youtube.com/watch?v=EMld7Dtpqbk
Killen verkar enligt mig genuin och det han säger låter vettigt tycker jag.

Är det någon Flashbackare bland dessa 400+ sidor som har fått allvarliga besvär under samt efter en kur?

Det där var den dummaste videon jag sett, skulle säga att det är en av anledningar till att folk fortfarande har akne, såna här idioter som lägger upp såna videos som skrämmer bort folk från att ta Roaccutan.

Ja! Roaccutan har bieffekter, dina läppar kommer garanterat bli väldigt torra, din hud kommer flagna lite, vissa får ont i ryggen (jag t.ex), men jag mår knappast dåligt av detta. Jag mår snarare bättre. Jag kollar på mig själv i spegeln och ser områden i ansiktet som inte varit fritt från pormaskar sen jag var 15 år gammal, och nu ser jag för första gången i mitt liv hur det egentligen ska se ut utan alla pormaskar och finnar. Jag kan t.o.m komma på mig själv att sitta o känna med fingret, på t.ex näsan där jag haft massa pormaskar, och det är så lent och fint nu, porerna har blivit mindre, inga pormaskar, det är helt underbart.

Att inte ta en Roaccutan-kur skulle vara det dummaste beslutet i ditt liv, garanterat.
Citera
2014-04-15, 20:21
  #5324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr3ddano
Det där var den dummaste videon jag sett, skulle säga att det är en av anledningar till att folk fortfarande har akne, såna här idioter som lägger upp såna videos som skrämmer bort folk från att ta Roaccutan.

Ja! Roaccutan har bieffekter, dina läppar kommer garanterat bli väldigt torra, din hud kommer flagna lite, vissa får ont i ryggen (jag t.ex), men jag mår knappast dåligt av detta. Jag mår snarare bättre. Jag kollar på mig själv i spegeln och ser områden i ansiktet som inte varit fritt från pormaskar sen jag var 15 år gammal, och nu ser jag för första gången i mitt liv hur det egentligen ska se ut utan alla pormaskar och finnar. Jag kan t.o.m komma på mig själv att sitta o känna med fingret, på t.ex näsan där jag haft massa pormaskar, och det är så lent och fint nu, porerna har blivit mindre, inga pormaskar, det är helt underbart.

Att inte ta en Roaccutan-kur skulle vara det dummaste beslutet i ditt liv, garanterat.

Instämmer!! Jävligt bra inlägg! Det är mer värt att få vissa biverkningar än att gå runt och må dåligt inombords för att man lider av akne. Varför inte försöka göra något åt det? Jag har inte som föregående talare blivit av med min akne än, men kommer i alla fall att ge det en chans hela kuren ut (har bara käkat roaccutan i ca fyra veckor nu).

Så mycket av min tid i livet som går åt till att dölja och tänka på min dåliga hy, går inte ens att jämföra med biverkningarna. Jag skulle göra i princip vad som helst för att bli av med min akne.
Citera
2014-04-16, 00:00
  #5325
Medlem
Imorgon ska jag hämta ut min första omgång med roa och jag är såklart medveten om alla biverkningar, därför undrar jag om någon vänlig själ kan skriva vilka produkter som hjälper mot ex. torra läppar, torra ögon osv.

Vet att det säkert finns i tråden, men har kollar x-antal och ej hittat något bra.

Hoppas någon kan hjälpa att hitta i tråden eller av egna erfarenheter
Citera
2014-04-16, 13:57
  #5326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmackelDackelDoo
Imorgon ska jag hämta ut min första omgång med roa och jag är såklart medveten om alla biverkningar, därför undrar jag om någon vänlig själ kan skriva vilka produkter som hjälper mot ex. torra läppar, torra ögon osv.

Vet att det säkert finns i tråden, men har kollar x-antal och ej hittat något bra.

Hoppas någon kan hjälpa att hitta i tråden eller av egna erfarenheter

Hej, härligt att du ska börja!

När jag hämtar ut mer tabletter så skriver min läkare även ut en kräm för torr hud till mig som heter propyless, tror den är receptbelagd. Men förhoppningsvis så skriver din läkare även ut nått i samband med tabletterna.
Citera
2014-04-16, 19:38
  #5327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmackelDackelDoo
Imorgon ska jag hämta ut min första omgång med roa och jag är såklart medveten om alla biverkningar, därför undrar jag om någon vänlig själ kan skriva vilka produkter som hjälper mot ex. torra läppar, torra ögon osv.

Vet att det säkert finns i tråden, men har kollar x-antal och ej hittat något bra.

Hoppas någon kan hjälpa att hitta i tråden eller av egna erfarenheter

Jag får också propyless utskrivet i samband med tabletterna. Mycket bra för torr hud enligt mig. Till läpparna finns ju massvis med alternativ. Jag kör med en salva från Apoteket som heter "Decubal basic" lips & dry spots balm. Receptfri på apoteket!
Citera
2014-04-20, 17:09
  #5328
Medlem
Gått på Roaccutan(isotretinoin) i snart en dryg månad. Två tabletter varje morgon till ett glas mjölk/frukost(detta förmedlade doktorn noga då det tydligen är viktigt att tabletterna inte bara sköljs ned med vatten, utan med mer fetthaltiga produkter). Ärligt talat så har jag redan börjat fått lite resultat; på hakan min syns knappt några bölder alls längre, där det för någon månad eller två sedan var inombordare som tammefan inflammera hela ansiktet så jag blev tokig. Detta har ju dock blivit mer av en vana under de senare 3-4 åren. Annars har det inte hänt speciellt mycket på kroppen; fortfarande bölder i nacken/på axlarna/på ryggen. Ärrbildande akne är/var det som gäller i mitt fall. Läkaren min ansåg det som allvarlig akne.

De bieffekter jag har fått hittills är enbart torkan på läpparna. Smart som jag var började jag redan en vecka innan jag knaprade de första tabletterna använda någon lotion-typ så min kropp höll sig någorlunda fuktig. Lite torr på händerna och underarmarna har jag blivit, men har varit märkbart torr under hela mitt liv; sen så har jag morgon å kväll nu under ett tag smörjt på med den här lotionen. Vidare så är ju egentligen torkan ett bra tecken på att tabletterna verkar. Annars sade min läkare att muskelverkningar är vanligt, har hittills inte märkt av något dylikt(vad jag vet).

Nu i veckan som kommer antar jag att jag får en remiss till sjukan igen, då läkaren att jag efter 5-6 veckor skulle få en remiss. Förmodligen vill han säkert bara säkerställa att tabletterna gör verkan och, jag vet inte men, kanske också göra något prov eller liknande.

Som jag förstått det så är nyckeln i kuren kontinuiteten. Jag har full förståelse för detta, men jag tänker ändå höra med doktorn, antingen när jag far in på återbesök eller slå en signal tidigare ändå, huruvida riskfullt det är med att ta ett uppehåll från tabletterna. Det jag tänker på är att sluta ta de nu/innan sommaren och börja kuren på allvar direkt efter sommaren istället(slutet av augusti/i september). Jag har läst flera fall här i tråden där folk har tagit liknande uppehåll från sommaren, och jag känner att det är jag vill. Orationell som jag var började jag med tabletterna i mars, då jag om jag hade tänkt efter lite borde ha börjat efter sommaren, eftersom jag blev informerad om att behandlingen skulle pågå runt 8 månader~.

Ja här är i alla fall mitt fall; och vad tror ni? Kan jag få lika bra/något resultat alls om jag tar ett uppehåll på 2-3 månader över sommaren?
(Jag utgår från att jag inte behöver detaljera varför jag vill ta ett uppehåll)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback