2009-06-27, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffas
att få 20% mäsk är för mig inga problem så det är inte någon lögn.

använder du norsk?
Det är norsk turbo jag syftar på
Senast redigerad av persson121 2009-06-27 kl. 18:07.
Citera
2009-06-27, 19:20
Medlem
Gör det någon skillnad om det finns kolsyra kvar i mäsken när man bränner den i plastbrännaren? Har nämligen lite brist på plats för en extra jäshink samt en behållare att ha den omtappade mäsken i, så jag tänkte helt enkelt tappa över mäsk direkt till maskinen från jäskärlet, men då har jag ingen möjlighet att få bort kolsyran utom att veva runt lite möjligtvis.
Citera
2009-06-27, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GuranBanane
Gör det någon skillnad om det finns kolsyra kvar i mäsken när man bränner den i plastbrännaren? Har nämligen lite brist på plats för en extra jäshink samt en behållare att ha den omtappade mäsken i, så jag tänkte helt enkelt tappa över mäsk direkt till maskinen från jäskärlet, men då har jag ingen möjlighet att få bort kolsyran utom att veva runt lite möjligtvis.

Det rekommenderas att inte ha någon kolsyra. Men det fungerar.
Vilken turbo jäst använder du?
Citera
2009-06-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Det rekommenderas att inte ha någon kolsyra. Men det fungerar.
Vilken turbo jäst använder du?

Tror den heter SuperJet. Alltså jag har ju förstått att det inte rekommenderas men fundera mer på varför... Tänkte om bränningen typ kunde driva ur kolsyran vilket ger övertryck i maskinen eller att mäsken kan börja tokbubbla eller någonting sånt?
Citera
2009-06-27, 20:05
Bannlyst
Citat:
Tror den heter SuperJet. Alltså jag har ju förstått att det inte rekommenderas men fundera mer på varför... Tänkte om bränningen typ kunde driva ur kolsyran vilket ger övertryck i maskinen eller att mäsken kan börja tokbubbla eller någonting sånt?

Jag vet inte varför. men det är väll bara att röra om kraftigt
Citera
2009-06-27, 21:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Så fort värmen kommer så kommer kolsyran försvinna direkt.
Det är därför när man kör plastis(och har lite bråttom) så bullar locket upp lite.
Bara släppa ut kolsyran så bullar inte locket upp sig mer.
Citera
2009-06-27, 22:26
Medlem
Okej härligt att höra. Då behöver jag inte köpa ännu ett jäskärl med andra ord
Då blire jäsning på det viset i framtiden
Citera
2009-06-28, 15:28
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Okej härligt att höra. Då behöver jag inte köpa ännu ett jäskärl med andra ord
Då blire jäsning på det viset i framtiden

Du omtappar väl för att få bort bottensatsen?
Citera
2009-06-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Du omtappar väl för att få bort bottensatsen?
Jag tappar om det innan jag bränner det ja, så bottensatsen kommer inte med i själva bränningen. Däremot tänkte jag låta mäsken som väntar på bränning stå med bottensatsen kvar, för att slippa mellankärl. Tänkte att det ju borde kvitta om det får stå med bottensats kvar så länge den inte är med i själva apparaten. Är jag helt ute och cyklar när jag tänker så?
Citera
2009-06-30, 10:30
Medlem
Fluffass avatar
Citat:
använder du norsk?
Det är norsk turbo jag syftar på

Okej........

jag använder turbo pure och kan få 20% utan större problem.
Citera
2009-06-30, 11:56
Bannlyst
Om jag är ute efter kavlité på min sprit. Ska jag köra med 6 kg turbo jästerna då?

Destillera 2 ggr för att få stark sprit.

Vad är bäst? Har ni några tips hur man får jätte bra kvalité på sprit med plastis??
Citera
2009-06-30, 20:31
Avslutad
Citat:
Om jag är ute efter kavlité på min sprit. Ska jag köra med 6 kg turbo jästerna då?

Destillera 2 ggr för att få stark sprit.

Vad är bäst? Har ni några tips hur man får jätte bra kvalité på sprit med plastis??

Se till att ha den runt 40% och sen är de väl kolningen om är det viktigaste, om du är jätte-petnoga kanske du ska invistera kol-anläggning.

Annars är det (åtminstone vintertid) låg värme på doppvärmaren (42-43 grader) och tålamod. Då brukar spriten bli som bäst men tyvärr inte så jättestark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in