2008-02-21, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cofi
Kan någon förklara varför man slipper de delarna med heads, tails, finkel o.s.v. när man kör med plastisen? Är det för att det är så låg värme?

eggshells, hur gick det med din kolningsguide?

Det var ju visserligen någon som förklarade lite i samlingstråden så jag ska försöka hitta det inlägget om du inte skriver någon guide.

Jobbbar på den. Ska kola på söndag och ta bilder och skriva ihop nått schysst.
Citera
2008-02-21, 19:22
Medlem
septictanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
...Till den har jag en stektermometer som ligger och flyter i botten på innerhinken med mäsk...

finns det någon risk att kabelhöljet till termometern skulle fälla giftiga/ej så välsmakade ämnen i mäsken? har fått för mig det
Citera
2008-02-21, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av septictank
finns det någon risk att kabelhöljet till termometern skulle fälla giftiga/ej så välsmakade ämnen i mäsken? har fått för mig det

Allt löser sig med kol
Skojja...jag vet faktiskt inte, en stekis ska ju tåla 200-300 grader så jag tror inte de finns ngn risk när de ska användas i mat..
Citera
2008-02-21, 21:00
Medlem
septictanks avatar
det är sant. jag tänkte mest på om höljet är alkoholbeständigt, men det borde det tåla

EDIT: hade en fråga till kom jag på;
Kan man göra mäsk utan turbojäst? jag vet ju att om man gör t.ex. saft hemma så kan det jäsa efter ett tag. iofs ganska långt tag, men ändå skulle det funka att göra en mäsksats utan jäst eller med något substitut till jäst? bara en tanke som föll mig in
Senast redigerad av septictank 2008-02-21 kl. 21:05.
Citera
2008-02-21, 21:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
det är sant. jag tänkte mest på om höljet är alkoholbeständigt, men det borde det tåla

EDIT: hade en fråga till kom jag på;
Kan man göra mäsk utan turbojäst? jag vet ju att om man gör t.ex. saft hemma så kan det jäsa efter ett tag. iofs ganska långt tag, men ändå skulle det funka att göra en mäsksats utan jäst eller med något substitut till jäst? bara en tanke som föll mig in
För plastis är hög alkoholhalt på mäsken ett näst intill måste.
Det går med vanlig bakjäst, men det kommer vara ett jävla arbete för du måste bränna stora mångder mäsk och säkert köra det minst 2 ggr.

Köp billig turbo jäst på ÖB så är det sju in i helvete bättre än bakjäst.
Bästa är att köpa turbo pure då vet man att den levererar varje gång, i alla för mig.
Sen finns det säkert flertal sorter som också gör detta.

Fortsatta mäsk fråger ställ dom i mäsk tråden, även om mäsk tråden inte startade som en mäsk tråd
Citera
2008-02-21, 21:58
Medlem
septictanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
För plastis är hög alkoholhalt på mäsken ett näst intill måste.
Det går med vanlig bakjäst, men det kommer vara ett jävla arbete för du måste bränna stora mångder mäsk och säkert köra det minst 2 ggr.

Köp billig turbo jäst på ÖB så är det sju in i helvete bättre än bakjäst.
Bästa är att köpa turbo pure då vet man att den levererar varje gång, i alla för mig.
Sen finns det säkert flertal sorter som också gör detta.

Fortsatta mäsk fråger ställ dom i mäsk tråden, även om mäsk tråden inte startade som en mäsk tråd

om man kör med bakjäst så antar jag att det är smaken/lukten som är mer bekymrande än själva alkoholhalten?
Citera
2008-02-21, 22:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
om man kör med bakjäst så antar jag att det är smaken/lukten som är mer bekymrande än själva alkoholhalten?
I vilket läge pratar du om, i jäsningen eller bränningen?

För svaret skulle spelar kanske inte så stor roll, jäser du och har kol som tar han om lukten ja då luktar det ju minimalt där.
I bränningen så har du en helt tät spann då luktar det inte mycket.
har du inte den så tät så luktar det lite.

Inte mycket att bry sig om tycker jag, men antar du har föräldrar problemet hängande över dig :/
Citera
2008-02-21, 22:15
Medlem
septictanks avatar
nejnej, jag tänkte rent exprimentiellt mest, faktum är att det är jag och min mor som bygger&brygger tillsammans

har beställt fem paket Turbo Pure 48 nu, så nu får vi se vad det blir. beställde en komplett brännare också, så jag får väl monterat den nån gång när lön och studiebidrag rullat in

EDIT: någon som vet måttet på falskbotten till en vintunna från Gert Strand? isånafall skär jag till en i plexi (om plexi lämpar sig till detta) imorrn
Senast redigerad av septictank 2008-02-21 kl. 22:24.
Citera
2008-02-21, 22:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
nejnej, jag tänkte rent exprimentiellt mest, faktum är att det är jag och min mor som bygger&brygger tillsammans

har beställt fem paket Turbo Pure 48 nu, så nu får vi se vad det blir. beställde en komplett brännare också, så jag får väl monterat den nån gång när lön och studiebidrag rullat in

EDIT: någon som vet måttet på falskbotten till en vintunna från Gert Strand? isånafall skär jag till en i plexi (om plexi lämpar sig till detta) imorrn
Falskbotten är inte så himla nödvändigt.
Jag kör en spann som jag tagit bort en del så bara har 5-7cm kvar gjort lite hål så den inte blir som ett flöte.

Jag rekommenderar att du kör en isolerad innerspann, det förenklar många saker och blir bra.

Storleken på vintunnan är nog standard så titta på Öb eller nått annat ställer som säljer bryggrejor.
Citera
2008-02-22, 07:58
Medlem
septictanks avatar
okej, tror du att det skulle funka med plexi annars? känns som att det är onödigt att köpa ett extra lock att tälja till när jag har möjlighet till gratis plexi
Citera
2008-02-22, 09:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
okej, tror du att det skulle funka med plexi annars? känns som att det är onödigt att köpa ett extra lock att tälja till när jag har möjlighet till gratis plexi
Funkar säkert bra om du nu vill ha falskbotten.
Försök att kolla upp så att den är okey för livsmedels bruk, men tror inte plexi läcker.
Citera
2008-02-22, 15:24
Medlem
septictanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
... Försök att kolla upp så att den är okey för livsmedels bruk...

det var precis det jag tänkte på, men det bör nog hålla måttet. mig veterligen är plexi bensin- och oljebeständigt iallafall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in