2009-06-15, 19:53
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
absolut, men en av de stora fördelarna med maskinen är att den är så enkel, och inte kräver vattenkylning exempelvis. Det finns ingen anledning att komplicera en så pass enkel maskin.
Om den ändå ska stå i duschen så...har inte plats att ställa den nån annanstans när den används.

Nån som kollat effektförbrukningen för en plastbrännare?
Citera
2009-06-15, 21:23
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Om den ändå ska stå i duschen så...har inte plats att ställa den nån annanstans när den används.

Nån som kollat effektförbrukningen för en plastbrännare?
ca 50-75w tror jag dom brukar köra med, men jag förstår inte vad du ska tjäna på att värma upp vatten för att använda med en värmeväxlare när du kan stoppa värmaren direkt i mäsken istället?
Citera
2009-06-15, 22:37
Medlem
Hej, på min plastis, ska jag ha ett vattenlås eller en Jäsrör, luktfritt med aktivt kolfilter eller har man bara sånt när man jäser mäsken?

http://hembryggning.com/butik/startpaket-vinhinkar-50/jasror-luktfritt-med-aktivt-kolfilter-1033.html

kommer det börja lukta nåt om man har vattenlås när man bränner?
Citera
2009-06-15, 23:44
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
men jag förstår inte vad du ska tjäna på att värma upp vatten för att använda...
Varför värma vatten när plastbrännaren står i duschen(hyreslägenhet)?
Citera
2009-06-16, 16:45
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddann
Hej, på min plastis, ska jag ha ett vattenlås eller en Jäsrör, luktfritt med aktivt kolfilter eller har man bara sånt när man jäser mäsken?

http://hembryggning.com/butik/startpaket-vinhinkar-50/jasror-luktfritt-med-aktivt-kolfilter-1033.html

Om du har ett kolfilter så kommer det inte att lukta. Om det inte är tätt så att luften åker ut någon annanstans så kommer det självklart att lukta.
Citera
2009-06-16, 17:22
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Varför värma vatten när plastbrännaren står i duschen(hyreslägenhet)?
du menar att du ska använda tappvarmvatten? det blir fruktansvärt ineffektivt. din hyresvärd kommer ge dig ett nackskott när varmvattensförbrukningen fördubblas i huset.
Citera
2009-06-17, 23:41
Medlem
Baztardos avatar
Plastis

Citat:
Ursprungligen postat av Freddann

Hej!

På plastisen har du inget rör alls. Dra igenom droppvärmarsladden i plastslang, och för ned plastslangen genom gummiventilen (den avsedd för jäsrör).

Du ska alltså varken ha jäsrör eller kolfilter på en plastis. Det är ett luktfritt slutet system.

Däremot rekomenderar jag att du istället för att för att använda ett "luktfritt" jäsrör för mäskjäsning gör som så:

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=247

Eller helt enkelt drar en slang från jäsröret (täta med akvariesilikon) ned i toalettens- alt. handfatets vattenlås--> garanterat luktfritt.

Lycka till!
M.v.H
/Baz
Citera
2009-06-22, 00:52
Medlem
Melongrasss avatar
Måste jag ha något hål eller liknande i locket på min plastis, under bränning?

Just nu har jag satt på locket och tejpat igen och gjort det tätt där jag satte igenom doppvärmaren så att ingen luft ska komma in/ut i den.

Det finns ingen risk att den exploderar eller något?
Citera
2009-06-22, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melongrass
Måste jag ha något hål eller liknande i locket på min plastis, under bränning?

Just nu har jag satt på locket och tejpat igen och gjort det tätt där jag satte igenom doppvärmaren så att ingen luft ska komma in/ut i den.

Det finns ingen risk att den exploderar eller något?

nej det är ingen fara
Citera
2009-06-23, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melongrass

Jag kör med jäsrör, mest för att fylla ut det färdiga hålet i locket. Och eftersom jag ville ha doppvärmaren så centrerat som möjligt i locket så var det den bästa lösningen
Citera
2009-06-27, 17:11
Bannlyst
Hejsan. Jag kom på en grej.

Jag har hört att 6kg turbo jästerna är 100 ggr bättre än 8 kg turbo. Dom jäser snabbare och mycket renare och bättre.

på 6 kg så får man 14 %
med 8 kg så får man 18-20 %. Sällan 20 %, det är mest bara en lögn.

Om jag jäser 10 liter med willes 6 kg turbo jäst och det blir 14 %. Sen destillerar jag 5 liter och förvara det ett tag. Sen jäser jag om 10 liter 14 % mäsk igen och destillerar 5 liter svag sprit.

Sen 5+5=10 svag sprit som jag destilerar till 5 liter stark sprit
Men nu tänker jag inte köra med isolerad hink för det det ger typ ingen om man kör 6 kg turbo.

Vilken favoritturbo 6 kg föredrar ni?

Tror ni att detta fungerar?
Citera
2009-06-27, 17:24
Medlem
Fluffass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Hejsan. Jag kom på en grej.

Jag har hört att 6kg turbo jästerna är 100 ggr bättre än 8 kg turbo. Dom jäser snabbare och mycket renare och bättre.

på 6 kg så får man 14 %
med 8 kg så får man 18-20 %. Sällan 20 %, det är mest bara en lögn.

Om jag jäser 10 liter med willes 6 kg turbo jäst och det blir 14 %. Sen destillerar jag 5 liter och förvara det ett tag. Sen jäser jag om 10 liter 14 % mäsk igen och destillerar 5 liter svag sprit.

Sen 5+5=10 svag sprit som jag destilerar till 5 liter stark sprit
Men nu tänker jag inte köra med isolerad hink för det det ger typ ingen om man kör 6 kg turbo.

Vilken favoritturbo 6 kg föredrar ni?

Tror ni att detta fungerar?

att få 20% mäsk är för mig inga problem så det är inte någon lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in