Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-05, 22:54
  #733
Medlem
crackballss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Inomhus så kan man speeda upp det med lägga 3-4dl is varje dag:
Det är lagom för att kyla ner och dunsta av tills nästa gång.
Jag kör 55 grader på min plastis, mest för att få upp farten lite.
Detta kör jag både ute och inne.

En bra isolerad innerhink och minus grader utanför ger bra sprit snabbt.
Men redan vid 10-13 grader så börjar plastisen funka bra.

Hur mycket får du ut per dag?
Kan man nå ca 1L om dagen ~40% när det är riktigt kyligt ute tro?
Citera
2009-09-06, 00:30
  #734
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackballs
Hur mycket får du ut per dag?
Kan man nå ca 1L om dagen ~40% när det är riktigt kyligt ute tro?
Kan inte svara på det, pga att jag inte följt det så.
Men 4 dagar ute i kylan så har jag ca2,5l bra plastis sprit.

Men jag har inte bråttom heller, för den spriten som kommer ut hinner jag inte dricka upp.
Citera
2009-09-06, 10:36
  #735
Medlem
charkovs avatar
Får ut ca 3 liter 90-94% råsprit med min värdelösa kolonnbrännare på
5-6 timmar. Men okey, okey det var inte det saken gällde......
Citera
2009-09-06, 11:15
  #736
Medlem
Fluffass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du behöver ingen falskbotten för det första.
Om man kör plastis tills den är nermjölkad till 30-35% så gör man fel.
Jag brukar köra tills det blir 40-45% det blir i mängd 2,5-3L sprit.

Jag bryr mig inte om att du säger att spiralis bränner snabbare och starkare.
Men kom fasen inte och påstå att en plastis är kass.
För det är det sista den är.
Plastisen stora fördelar är just att den är underhållsfri, bara fylla på gå därifrån och inte behöva bry sig alls.
Och sen efter par dagar så har du vad du vill ha.

Spiralis eller någon högvärme brännare måste övervakas, annars kan det få mycket otrevliga konsekvenser om har otur.


Men kan förstå att du inte gillade plastis eftersom du verkar inte klara av denna avancerade brännare


Tidigare i denna tråden skrev jag att jag fått 60%ig sprit ut ur plastisen.
Men på sommaren när man ville ha sprit var det svårt att få ut någon stark sprit. fick ut kanske x antal L på 40% men sen skulle det renas två ggr eller nåt då skönk alkoholhalten till typ 35%.

Som sagt jag hatar inte plastisen men blev mycket mera nöjd när jag hade kört spiralen några ggr.
Citera
2009-09-06, 11:41
  #737
Medlem
klybans avatar
Varför renade du 2ggr för?
Och sjunker ens alkohol efter kolningen så har du varit för generös med vattnet.
Eller inte tagit bort vattnet som kommer först.
Citera
2009-09-06, 13:24
  #738
Medlem
Fluffass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför renade du 2ggr för?
Och sjunker ens alkohol efter kolningen så har du varit för generös med vattnet.
Eller inte tagit bort vattnet som kommer först.

jag renar det två ggr för att jag första gången inte tyckte det var tillräckligt rent.
Citera
2009-09-06, 14:10
  #739
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffas
jag renar det två ggr för att jag första gången inte tyckte det var tillräckligt rent.
Gjorde du detta varje gång?
Jag känner inget behov att rena min sprit 2ggr och jag kör PET-flaska metoden(2l Flaska).
Renar kolet och kör 4dl/h och smakar inget efter det.

Hålla alkoholhalten krävs att man smakar där det droppar ur och ta bort vattnet som kommer ut först.
Jag tycker inte när jag kolar att det djupdyker så mycket som 5%, 1-2 % kanske om man slarvar lite.
Citera
2009-09-06, 19:30
  #740
Medlem
crackballss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Gjorde du detta varje gång?
Jag känner inget behov att rena min sprit 2ggr och jag kör PET-flaska metoden(2l Flaska).
Renar kolet och kör 4dl/h och smakar inget efter det.

Hålla alkoholhalten krävs att man smakar där det droppar ur och ta bort vattnet som kommer ut först.
Jag tycker inte när jag kolar att det djupdyker så mycket som 5%, 1-2 % kanske om man slarvar lite.

Kanske lite offtropic, men hur mycket sprit kan du rena med en sån 2L flaska fylld? Hur reglerar du flödet? Kork med bomull emellan eller har du som en slang som du stryper med en klamma/skruv?
Citera
2009-09-06, 19:35
  #741
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackballs
Kanske lite offtropic, men hur mycket sprit kan du rena med en sån 2L flaska fylld? Hur reglerar du flödet? Kork med bomull emellan eller har du som en slang som du stryper med en klamma/skruv?
enklast är att inte göra något hål i korken, och reglera flödet genom hur hårt man skruvar fast korken.
Citera
2009-09-06, 19:58
  #742
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
enklast är att inte göra något hål i korken, och reglera flödet genom hur hårt man skruvar fast korken.
Precis så gör man, dock innan kolet har satt så kan man få justera korkens åtskruvning.
Jag fyller 3/4 delar med tvättat kol, och 5l är inga problem att rena.
Har dock aldrig testat hur mycket man kan rena innan det blir sämre.

Kör man för snabbt i kolningen av plastis sprit så är min erfarenhet att det kan få smakförändringar efter ett tag.
Men då bara om man har precis nygjord sprit.
Varför det blir så vet jag inte, men kan ha med att mäsk kommit över till spriten.
Och att man då inte fått bort allt och att en reaktion sker som ger dåligt smak, dock bara en gissning.
Citera
2009-09-06, 20:24
  #743
Medlem
Fluffass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Precis så gör man, dock innan kolet har satt så kan man få justera korkens åtskruvning.
Jag fyller 3/4 delar med tvättat kol, och 5l är inga problem att rena.
Har dock aldrig testat hur mycket man kan rena innan det blir sämre.

Kör man för snabbt i kolningen av plastis sprit så är min erfarenhet att det kan få smakförändringar efter ett tag.
Men då bara om man har precis nygjord sprit.
Varför det blir så vet jag inte, men kan ha med att mäsk kommit över till spriten.
Och att man då inte fått bort allt och att en reaktion sker som ger dåligt smak, dock bara en gissning.

Vad säger den stora hembrännarboken om petmetoden? =OP
Citera
2009-09-06, 20:57
  #744
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Precis så gör man, dock innan kolet har satt så kan man få justera korkens åtskruvning.
Jag fyller 3/4 delar med tvättat kol, och 5l är inga problem att rena.
Har dock aldrig testat hur mycket man kan rena innan det blir sämre.

Kör man för snabbt i kolningen av plastis sprit så är min erfarenhet att det kan få smakförändringar efter ett tag.
Men då bara om man har precis nygjord sprit.
Varför det blir så vet jag inte, men kan ha med att mäsk kommit över till spriten.
Och att man då inte fått bort allt och att en reaktion sker som ger dåligt smak, dock bara en gissning.
många orenheter försvinner med luftning av spriten. tekniken används främst vid exempelvis lagring av whiskey. men många potstillers snabbluftar spriten genom att låta en akvariepump blåsa luft genom spriten, vissa använder t.o.m en pump för att blåsa upp madrasser (kapacitet gissningsvis lika stor som från en damsugare) för en våldsam luftning under kort tid.
själv tycker jag att detta är något som plastbrännare borde prova på för att få upp effektiviteten under själva destillationen. men jag har än så länge inte sett någon som provat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback