2009-12-15, 23:22
Medlem
slumpiratens avatar
amfibieskytte har grön basker för "jägarstriden" men kallar sig inte jägare för det

vad jag menar är att amfibiesoldater är ödmjukast av dem alla
Citera
2009-12-16, 00:05
Medlem
Peka på vart och i vilket regemente det står att baskern är ett utbildningstecken...

Baskern är en persedel som vilken annan som helst.
Baskern är till för en sak, att se snygg ut. Den skyddar inte mot väder och vind, är knappast varm att bära och helt hopplös att använda i strid (att det ÄNDÅ görs får man väl se som ett tecken på att visa hur häftiga och speciella man är)

Det är betydligt mer intressant att se vad det sitter för utb.tecken på höger arm.

Min basker fick jag i samband med Soldaterindran-ceremonin. Den var snyggare att ha på skallen än fältmössan när man åkte hem på permissionen.
Väl i tjänst låg dne och samlade damm i skåpet, förutom vid en handfull tillfällen dom kompanichefen beordrade att den skulle bäras.

Jag kan lungt säga att stadsskyttebågen var långt mer eftertraktad än baskern.
Senast redigerad av Moffmeister 2009-12-16 kl. 00:08.
Citera
2009-12-16, 01:35
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Baskern [...] är knappast varm att bära

Där vill jag iallafall säga emot. Baske mig att den är varm, det formligen rann svett ur den då jag kommit hem efter en inte särkillt brant men förhållandevis lång uppförsbacke då det var permission i luften om somrarna.

I övrigt stämmer väl dina påståenden, men du må hålla med om att det faktiskt ser coolt ut med strid iförd basker (utom kanske hemvärnets kräkfärgade), även om den inte har någon funktion och att det, i grund å botten, egentligen är ganska löjligt.
Citera
2009-12-16, 13:27
Medlem
slumpiratens avatar
det ligger så otroligt mycket mer tradition i baskern än utbildingstecknet som lever kvar och som antagligen kommer leva kvar så länge befäl ur "den gamla skolan" finns kvar. om man ligger på livgardet kanske baskern inte betyder så mycket men för en som ligger på en utbildning som alltid haft basker (amfibie, kj, fjs, ajb osv) så betyder den jävligt mycket, även om den inte står för ett utbildningstecken. innanför grindarna på amf1 tillåts inget annat än basker just för traditionen.
Citera
2009-12-16, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Där vill jag iallafall säga emot. Baske mig att den är varm, det formligen rann svett ur den då jag kommit hem efter en inte särkillt brant men förhållandevis lång uppförsbacke då det var permission i luften om somrarna.

I övrigt stämmer väl dina påståenden, men du må hålla med om att det faktiskt ser coolt ut med strid iförd basker (utom kanske hemvärnets kräkfärgade), även om den inte har någon funktion och att det, i grund å botten, egentligen är ganska löjligt.

Den är varm och skön mellan Maj-mitten av September...Sen blir det fett jävla kallt om öronen
Och ja, det ser rätt coolt ut att strida i basker. Men det är tydligen rätt kasst ballistiskt skydd på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av slumpiraten
det ligger så otroligt mycket mer tradition i baskern än utbildingstecknet som lever kvar och som antagligen kommer leva kvar så länge befäl ur "den gamla skolan" finns kvar. om man ligger på livgardet kanske baskern inte betyder så mycket men för en som ligger på en utbildning som alltid haft basker (amfibie, kj, fjs, ajb osv) så betyder den jävligt mycket, även om den inte står för ett utbildningstecken. innanför grindarna på amf1 tillåts inget annat än basker just för traditionen.

Självklart. Dessa förband har en väldigt stark förbandsanda. Mycket av det är kopplat just till baskern.
Traditioner är till för att upprätthållas helt enkelt. Det är därför som LG har så snygga uniformer på Slottet
Citera
2009-12-16, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slumpiraten
amfibieskytte har grön basker för "jägarstriden" men kallar sig inte jägare för det

vad jag menar är att amfibiesoldater är ödmjukast av dem alla

Jag hörde aldrig något snack om 'jägarstrid' när jag låg inne. Snarare fördröjningsstrid i skärgårdsmiljö, färgen på baskern har med släktskapet i nedstigande led:

Royal Marines -----> Kustjägarkompanierna -----> Amfibiebataljonen

Att det inte skulle tillåtas något annat filtmössa innanför grindarna är jag ytterst tveksam (själv bar jag oftast m/90 mössan vilket de flesta värnpliktiga och officerare gjorde) till. Dock läggs det väldig stor vikt vid hur du beter dig och ser ut på kasernområdet, kängputs, logementsordning, städning, honnör till befäl (oavsett om det är korpral eller en a-dyk kapten) osv. Stuns och puts helt enkelt
Senast redigerad av G.. 2009-12-16 kl. 23:54.
Citera
2010-01-02, 14:51
Medlem
slumpiratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G..
Jag hörde aldrig något snack om 'jägarstrid' när jag låg inne. :
under vår baskercermoni pratade självaste regementschefen om "jägarstriden" och just därför vi bar grön basker.
Citera
2010-01-02, 14:52
Medlem
slumpiratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G..

Att det inte skulle tillåtas något annat filtmössa innanför grindarna är jag ytterst tveksam (själv bar jag oftast m/90 mössan vilket de flesta värnpliktiga och officerare gjorde) till.:
ligger inne på amf1 just i detta nu och mitt kompani tillåts INTE att bära fältmössa på kasern
Citera
2010-01-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Peka på vart och i vilket regemente det står att baskern är ett utbildningstecken...

Baskern är en persedel som vilken annan som helst.
Baskern är till för en sak, att se snygg ut. Den skyddar inte mot väder och vind, är knappast varm att bära och helt hopplös att använda i strid (att det ÄNDÅ görs får man väl se som ett tecken på att visa hur häftiga och speciella man är)

Det är betydligt mer intressant att se vad det sitter för utb.tecken på höger arm.

Min basker fick jag i samband med Soldaterindran-ceremonin. Den var snyggare att ha på skallen än fältmössan när man åkte hem på permissionen.
Väl i tjänst låg dne och samlade damm i skåpet, förutom vid en handfull tillfällen dom kompanichefen beordrade att den skulle bäras.

Jag kan lungt säga att stadsskyttebågen var långt mer eftertraktad än baskern.

Det tragiska är på FBU utbildningar då vissa måste av någon anledning bära basker på uppställningen, när man vet att det är lika klädsel som gäller...
Det skiljer direkt ut "wannabes" från männen!
Vissa hade inte ens fältmössa med sig, då börjar man ju undra vad det är för jävla nötter men det visar sig ju ganska snart.
Som kaptenen sa, baskern är något som vi ska vara stolta över men det är inget vi använder i skogen.

(Var ju ett tag sedan, idag har väl varenda enhet basker av någon anledning..)
Citera
2010-01-02, 16:15
Medlem
Dezeos avatar
Jag tycker det är rätt fachinerande att se hur många personer som verkligen VET vilken utbildning som är hårdare än en annan, trotts att dom aldrig ens besökt gällande regemente eller inte.

Experter på att tro i min mening.

Kan ni inte bara skippa alla expertutlåtanden om ni faktiskt inte har arbetat på flera olika regementen under en längre tid och faktiskt VET vad ni pratar om.

Oavsett vilken utbildning som är hårdast så är det inte soldatens prestation som gör honom/henne till jägare, det är sättet som förbandet är tänkt att användas på. Det är Förbandet som är ett jägarförband.
Tex jägarprovet, det är inget individuellt prov som testar soldaten i fråga. Självklart är det fysiskt ansträngande för enskild soldat, men det är fortfarande förbandet som döms vara dugligt eller inte.

K3s LBB är ett jägarförband pga uppgifterna de givits.
Jag låg på LBB och har FJS, Und, och vakten K3 att referera till. Vad JAG har sett så har inte FJS på något sätt en HÅRDARE utbildning än LBB.
FJS hade heller ingen befattningsutbildning de året jag låg inne.
Skillnaden är att dom har en större budget och kan göra Fränare saker.

LBB får Jägarbågen för att dom är ett tänkt att agera som spjutspetsen i ett tagande av strategiska mål eller motsvarande
LBB är tänkt att vara först på plats i ett mycket hett område helt enkelt, för att kunna öppna upp transport vägar för resten av styrkan. Därav den korta uthålligheten på 3 dagar som nämnts tidigare.

På mitt förband har otroligt duktiga soldater från samtliga jägarkårer. Och det är omöjligt att säga vilka som är tuffast eller hårdast. Det jag kan säga angående enskild soldat är att de som har en jägartjänst i grunden oftast är mer vältränade och tränar mer regelbundet än en annan soldat. Men självklart finns det "vanliga" soldater som tränar mer än vissa jägarsoldater osv.

hoppas ni inte missförstår mig allt för mycket..

/Dz
Citera
2010-01-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dezeo
Jag tycker det är rätt fachinerande att se hur många personer som verkligen VET vilken utbildning som är hårdare än en annan, trotts att dom aldrig ens besökt gällande regemente eller inte.

Kan ni inte bara skippa alla expertutlåtanden om ni faktiskt inte har arbetat på flera olika regementen under en längre tid och faktiskt VET vad ni pratar om.

Oavsett vilken utbildning som är hårdast så är det inte soldatens prestation som gör honom/henne till jägare, det är sättet som förbandet är tänkt att användas på. Det är Förbandet som är ett jägarförband.
Tex jägarprovet, det är inget individuellt prov som testar soldaten i fråga. Självklart är det fysiskt ansträngande för enskild soldat, men det är fortfarande förbandet som döms vara dugligt eller inte.

Jag låg på LBB och har FJS, Und, och vakten K3 att referera till. Vad JAG har sett så har inte FJS på något sätt en HÅRDARE utbildning än LBB.

LBB får Jägarbågen för att dom är ett tänkt att agera som spjutspetsen i ett tagande av strategiska mål eller motsvarande
LBB är tänkt att vara först på plats i ett mycket hett område helt enkelt, för att kunna öppna upp transport vägar för resten av styrkan. Därav den korta uthålligheten på 3 dagar som nämnts tidigare.

På mitt förband har otroligt duktiga soldater från samtliga jägarkårer. Och det är omöjligt att säga vilka som är tuffast eller hårdast. Det jag kan säga angående enskild soldat är att de som har en jägartjänst i grunden oftast är mer vältränade och tränar mer regelbundet än en annan soldat. Men självklart finns det "vanliga" soldater som tränar mer än vissa jägarsoldater osv.

/Dz

Fast intagningsnivån är högre hos FJS. Även fast du tycker ni har det lika jobbigt o slitigt. Sen är jag inte förvånad att du ligger på LBB så som du snackar. större värre och bättre jägare får man ju leta efter så fort man pratar med en sån.
Citera
2010-01-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dezeo

/Dz
Jaja ni är säkert lika hårda som FJS. Kanske inte lika ödmjuka tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in