Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Peka på vart och i vilket regemente det står att baskern är ett utbildningstecken...
Baskern är en persedel som vilken annan som helst.
Baskern är till för en sak, att se snygg ut. Den skyddar inte mot väder och vind, är knappast varm att bära och helt hopplös att använda i strid (att det ÄNDÅ görs får man väl se som ett tecken på att visa hur häftiga och speciella man är)
Det är betydligt mer intressant att se vad det sitter för utb.tecken på höger arm.
Min basker fick jag i samband med Soldaterindran-ceremonin. Den var snyggare att ha på skallen än fältmössan när man åkte hem på permissionen.
Väl i tjänst låg dne och samlade damm i skåpet, förutom vid en handfull tillfällen dom kompanichefen beordrade att den skulle bäras.
Jag kan lungt säga att stadsskyttebågen var långt mer eftertraktad än baskern.
Det tragiska är på FBU utbildningar då vissa måste av någon anledning bära basker på uppställningen, när man vet att det är lika klädsel som gäller...
Det skiljer direkt ut "wannabes" från männen!
Vissa hade inte ens fältmössa med sig, då börjar man ju undra vad det är för jävla nötter men det visar sig ju ganska snart.
Som kaptenen sa, baskern är något som vi ska vara stolta över men det är inget vi använder i skogen.
(Var ju ett tag sedan, idag har väl varenda enhet basker av någon anledning..)